تشخیص سرطان در ۱۰ دقیقه امکان پذیر می شود

محققان در حال توسعه راهکارهایی هستند که امکان تشخیص چندین نوع سرطان را با استفاده از یک آزمایش خون در کمترین زمان ممکن فراهم می کند.

به گزارش ایرنا، در این روش ها بخش هایی از دی ان ای تومور شناور در جریان خون (ctDNA) که از سلول های سرطانی جدا می شوند، شناسایی شده و با استفاده از تکنیک های توالی یابی ژنتیکی جهش های سرطانی موجود در این ذرات دی ان ای مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. این راهکارها امکان تشخیص تومور سرطانی را پیش از بروز علایم آن در اختیار می گذارد.

احتمال وجود ذرات شناور دی ان ای حاوی جهش های سرطانی در جریان خون اولین بار در دهه ۱۹۹۰ میلادی مطرح شد و پس از آن محققان شروع به مطالعه و تحقیقات در این زمینه کردند.

در حال حاضر شرکتی موسوم به Epigenomics آزمایش ctDNA را برای تشخیص سرطان کولون بر اساس تغییرات بیوشیمیایی یک ژن در اختیار می گذارد. اما هزینه این آزمایش بسیار زیاد است و استفاده از آن برای عموم امکانپذیر نیست.
شرکت دیگری موسوم به Guardant Health نیز اخیرا اعلام کرده در حال توسعه یک آزمایش جدید برای تشخیص زودهنگام سرطان های ریه، سینه، روده بزرگ و تخمدان است.

محققان شرکت Grail که در سال ۲۰۱۶ میلادی با سرمایه گذاری بنیادهای خیریه بزرگ در آمریکا تشکیل شد، امیدوارند به زودی امکان انجام این نوع آزمایشات را با هزینه ای بسیار پایین در اختیار عموم قرار دهد تا افراد سالمند بتوانند به صورت دوره ای با انجام این نوع آزمایش از احتمال ابتلا به سرطان آگاهی یابند.

سال گذشته محققان دانشگاه جان هاپکینز نیز جزئیات نوعی آزمایش خون موسوم به CancerSEEK را منتشر کردند که انتظار می رود ۸ نوع سرطان را پیش از بروز عوارض آن ها تشخیص دهد.

همچنین محققان دانشگاه کویینزلند آزمایشی موسوم به methylscape را توسعه دادند که قادر است وجود سرطان در بدن را تشخیص دهد، اما موقعیت آن را مشخص نمی کند.

تمام این تحقیقات نشان می دهد که با استفاده از سیگنال های مرتبط با سرطان می توان بروز آن را در مراحل ابتدایی تشکیل تومور تشخیص داد. با وجود این محققان معتقدند برای دستیابی به یک آزمایش خون که امکان تشخیص همزمان و زودهنگام چندین نوع سرطان را در اختیار گذاشته و هزینه آن به میزانی باشد که انجام دوره ای آن برای عموم مردم امکانپذیر شود، حداقل به ۵ سال زمان نیاز است.

error: Content is protected !!