تعاملات علمی بین المللی دانشگاهها در دوران کرونا افزایش یافت

عبدالحمید علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تعاملات بین المللی در ایام کرونا گفت: علی‌رغم شرایطی که کرونا در عرصه تعاملات بین‌المللی حاکم کرده است، خوشبختانه در ایام کرونا به‌ویژه با تلاش دانشگاهیان، عرصه دیپلماسی علمی و تعاملات علمی به‌صورت حداقلی در قالب وبینار و نشست‌های مشترک مجازی، باز بوده است.

وی ادامه داد: به‌جرات می‌توان گفت به‌استثناء چند ماه اول شیوع کرونا، بلافاصله دانشگاه‌ها با استقرار زیرساخت‌های الکترونیکی و سیستم‌های مجازی موفق شدند تعداد زیادی وبینار مشترک با ایرانیان خارج از کشور و خارجی‌ها برگزار کنند خیلی از دانشگاه‌ها داخل کشور در راستای سیاست‌های تشویقی وزارت علوم، ایرانیان خارج از کشور را شناسایی کرده و دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی را برای آن‌ها تبیین و برگزار کردند.

معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم ادامه داد: حتی تعدادی از ایرانیان خارج از کشور به مدت یک تا چند ترم در دانشگاه‌های داخل کشور تدریس داشتند، بنابراین قطار تعاملات بین‌المللی کشور ما حتی در شرایط کرونا و تحریم، از حرکت نایستاد، همان‌طور که در عرصه آموزش حضوری و تغییر آن به آموزش مجازی زود اقدام کردند سیاست‌ها و تعاملات بین‌المللی هم به سمتی است که این تعاملات حفظ شود.

وی افزود: از نظر اقتصادی نیز برگزاری رویدادهای علمی و بین‌المللی به صورت الکترونیکی بسیار مقرون به صرفه است و من فکر می‌کنم دانشگاه‌های ما در عرصه تعاملات بین المللی موفق شدند تهدید حاصل از کرونا را برای تحکیم تعاملات بین المللی به فرصت تبدیل کنند.

علیزاده ادامه داد: تعداد تعاملات علمی بین المللی با هم‌طرازان خارجی در ایام کرونا نسبت به قبل از کرونا بسیار افزایش یافت.

error: Content is protected !!