تعیین قطعی جنسیت جنین با روش‌های ژنتیکی فراهم شد

عضو سازمان نظام پزشکی شیراز از تعیین قطعی جنسیت جنین، با استفاده از روش های ژنتیکی (PGD) خبر داد.

رضا پژومند در گفت‌وگو با تسنیم ، اظهار داشت: علاقه به تعیین جنسیت جنین تاریخچه طولانی دارد و به روش‌های مختلف از جمله روش‌های سنتی، دارویی، گیاهی و روش‌های شست و شوی رحم، تغییر اسیدی و بازی محیط رحم، شست و شوی اسپرم و همچنین تنظیم زمان مقاربت انجام می‌شود که برخی از این روش‌ها بی تاثیر و برخی تنها در بهترین حالت ۱۰ درصد شانس انتخاب جنسیت را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در این زمینه تنها روشی که می‌تواند به طور قطع تعیین کننده جنسیت جنین قبل از انتقال به رحم باشد، روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی در رحم (PGD) است که باید بدانیم که با این روش می‌توان وضعیت جنین را از لحاظ بیماری‌های ژنتیکی نیز تعیین کرد.

عضو سازمان نظام پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: به عنوان مثال زوج ناقل بیماری تالاسمی (مینور) با استفاده از این روش پیشرفته ژنتیکی می‌توانند صاحب فرزند سالم شوند (در این رایط بدون انجام روش PGD به احتمال ۲۵ درصد جنین تالاسمی ماژور خواهد شد).

این متخصص با تاکید بر اینکه انجام این روش هیچ خطری برای جنین به همراه ندارد، گفت: طی ۴ سال گذشته تا کنون در مرکز درمان ناباروری شیراز بیش از ۵۰۰ فرزند با جنسیت مورد نظر والدین متولد شده است، این در حالی است که با استفاده از روش PGD در این مرکز علاوه بر تعیین جنسیت از تولد فرزندان مبتلا به چندین بیماری کروموزومی نیز جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از روش ژنتیکی PGD می توان از تولد فرزند مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی شناخته شده جلوگیری کرد گفت: امروزه برای جلوگیری از تولد بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی مانند هموفیلی، برخی عقب افتادگی‌های ذهنی، بیماری‌های متابولیک، تالاسمی و … می‌توان از این روش استفاده کرد.

این متخصص با تشریح بیشتر در خصوص کاربرد این روش علمی افزود: به زبان ساده روش PGD انقلابی در کاربرد ژنتیک و کمک به زوجین جهت فرزند آوری سالم ایجاد کرده است، زیرا بدون استفاده از این روش دانش ژنتیک فقط جهت تشخیص بیماری‌ها در فرزند و جنین موثر است.

پژومند تصریح کرد: با روش PGD می توان جنین سه تا ۵ روزه که توسط لقاح آزمایشگاهی، ایجاد شده را مورد بررسی قرار داد و تنها جنین های سالم را به بدن مادر انتقال داد و از این روش کاربردی می توان در امر انتخاب جنسیت نیز بهره گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از این روش برای انتخاب جنسیت اخلاقی است گفت: ممکن است عده‌ای انتخاب جنسیت را امری غیر ضروری و در مواردی غیر اخلاقی بدانند در پاسخ به این موارد باید در ابتدا به فرهنگ یک جامعه نگریست و عنوان کرد آیا با انجام ندادن آن م‌ توان از انجام انتخاب جنسیت در جامعه جلوگیری کرد.

این پزشک بیان کرد: تجربیاتم به عنوان یک متخصص ژنتیک نشان می‌دهد که در بعضی از موارد انتخاب جنسیت به یک موضوع مهم در خانواده‌ها تبدیل می‌شود به گونه‌ای که خانواده در خطر از هم پاشیدگی قرار می‌گیرد یا در بعضی از موارد سبب تولد فرزندان متعدد بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی زوجین می‌شود.

وی گفت: از طرفی با توجه به آمار سقط های غیر قانونی نشان می‌دهد که در برخی موارد جنین با جنسیت غیر دلخواه توسط افراد غیر متخصص سقط می‌شود که علاوه بر مشکلات قانونی و شرعی می‌تواند مشکلات پزشکی از ناباروری تا مرگ را در مادر سبب شود.

پژومند بیان کرد: این مرکز افتخار دارد که به عنوان اولین مرکز درمان ناباروری جنوب کشور در سال ۹۵ با استفاده از این روش ژنتیکی اولین فرزند سالم از پدر و مادر ناقل بیماری تالاسمی، به دنیا آمده است و پس از آن از این روش برای تولد فرزند سالم از مادر و پدر ناقل چندین بیماری ژنتیکی دیگر نیز بهره گرفته است.

پژومند با بیان اینکه جذاب‌ترین مورد استفاده از روش PGD در درمان بیمارانی با بیماری‌های خونی و ایمنی است که امروزه با پیوند مغز استخوان درمان می‌شوند بیان کرد: فرض بگیریم که فرزندی در خانواده با بیماری تالاسمی وجود دارد برای درمان این فرد می‌توان از طریق لقاح آزمایشگاهی چندین جنین از والدین این فرزند، ایجاد کرد و در بین آنها جنین سالمی را که از لحاظ بافتی با فرزند بیمار سازگار است را متولد کرد و از بند ناف نوزاد متولد شده برای درمان فرزند بیمار استفاده کرد.

error: Content is protected !!