تغذیه سالمندان باید چگونه باشد؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در رابطه با تغذیه سالمندان و بایدها و نبایدهای مصرف غذایی این قشر می‌گوید.

«سید کاظم کاظمینی» در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به تغذیه سالمندان از نگاه طب ایرانی، اظهار کرد: تغذیه این گروه اهمیت زیادی دارد چرا که هم زمان با ضعیف شدن معده این افراد، بدن آن‌ها نیازمند تقویت و رطوبت است لذا نباید میزان تغذیه و غذای این افراد کاهش یابد.

وی راه‌حل مشکل ضعف معده را کاهش حجم غذا را در هر وعده عنوان کرد و گفت: در حین کم شدن حجم غذا، تعداد دفعات غذاخوردن باید افزایش یابد و از غذاهایی با حجم کم و کیفیت و مغذی مانند زرده تخم‌مرغ، آب گوشت و شیر استفاده شود.

این متخصص طب سنتی ایرانی با بیان این که مصرف نان با عسل در سالمندان به منظور رفع ضعف معده و پاک‌سازی معده مفید است، گفت: این افراد باید از مصرف نان‌های کهنه و پر نمک دوری کنند.

وی با اشاره به رفع یبوست در سالمندان با استفاده از ملین‌ها، تصریح کرد: فرد سالمند باید حتما وعده غذایی شام را مصرف کند چرا که هضم در شب قویتر است، از طرفی این قشر باید از مصرف غذاهای بلغم‌زا مانند خیار سبز و میوه‌های نارس و سودا‌زا مانند بادمجان و عدس و همچنین غذاهای تند و تیز با مزاج بسیار گرم به علت ممانعت از خشکی بدن استفاده نکنند.

کاظمینی مصرف شیر به ویژه شیر بز در افراد سالمند را مفید خواند و گفت: بهتر است شیر مصرفی به صورت گرم و همراه عسل یا مقدار کمی ادویه‌جات گرم مصرف شود و بهترین روش برای آماده‌سازی این شیر مخلوط کردن سه پیمانه شیر با یک پیمانه آب و جوشاندن آن به همراه نبات و عسل و حتی مواد گرم مزاجی مانند زنجبیل است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به مناسب بودن مصرف انواع مربا به ویژه زنجبیل برای سالمندان، تصریح کرد: انجیر یکی از میوه‌های مناسب برای این گروه محسوب می‌شود، به ویژه اگر سالمندی مزاج سرد داشته باشد، این مورد بسیار مناسب است اما اگر مزاج گرم دارند می‌توانند انجیر را با آلو مصرف کنند.

error: Content is protected !!