تفرج در گیلان؛ مجالی برای گردش کرونا

به گزارش ایرنا، براساس آمارهای دریافتی از معاونت بهداشتی مرکز بهداشت گیلان چهارشنبه گذشته ۴۳۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری بودند اما بر اساس آخرین آمار رسمی که روز چهارشنبه منتشر شد تعداد بیماران بستری در بیمارستان های این استان به ۶۹۰ نفر رسیده است.

طی یک هفته اخیر تعداد شهرستان های قرمز و نارنجی کرونایی گیلان نیز افزایش و تعداد شهرستان های زرد در این استان کاهش یافته است و هم اکنون از ۱۷ شهرستان گیلان، ۱۳ شهرستان قرمز، سه شهرستان نارنجی و تنها یک شهرستان زرد است این در حالیست که هفته گذشته تنها ۶ شهرستان در این استان قرمز بودند.

 بر این استان هم اکنون شهرستان های رشت، خمام، رودسر، رودبار، بندرانزلی، آستارا، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر و تالش در رنگ بندی پرخطر کرونایی “قرمز” قرار دارند، لنگرود، ماسال و فومن نارنجی و تنها شهرستان املش زرد است.

کارشناسان بهداشتی در گیلان با ابراز نگرانی از افزایش بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان، همچنان سهل انگاری مردم در رعایت توصیه های بهداشتی و بی توجهی به توصیه های متخصصان پزشکی را مهمترین دلایل افزایش آمار مبتلایان به کرونا بیان می کنند.

بی توجهی به توصیه های بهداشتی کاملا در خیابان ها و جاده های بین شهری گیلان مشهود است، متاسفانه در تعطیلات اخیر شاهد حضور بسیاری از خودروها با پلاک های غیربومی در این استان هستیم که بدون توجه به هشدارهای بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به جاده زده اند.

مشاهده میدانی در مناطق مختلف گیلان نشانگر اینست که مسافرانی از استان های مختلف کشور به خصوص پایتخت برای گذران تعطیلات به گیلان سفر کرده اند، بسیاری از مناطق بکر و دیدنی این استان مملو از مسافران و هم استانی ها است که بدون توجه به هشدارهای بهداشتی به گشت و گذار پرداخته اند نگران کننده تر اینکه در وضعیتی که کرونا میدان دار است، دورهمی های ۱۰، ۲۰ و بالاتر دارند به طوری که سه یا چهار خانواده با هم دل به طبیعت زده اند.

هر یک دقیقه،  ۱۵ تا ۲۰ خودرو وارد حوزه استحفاظی گیلان می شود

رئیس پلیس راهور استان گیلان می گوید: محدودیت های ترافیکی همزمان با سراسر کشور در گیلان  هم در حال اجرا است و در این راستان همکاران ما در پلیس راه از ساعت ۱۸ روز دوشنبه در حال اجرای این محدودیت ها هستند.

تفرج در گیلان؛ مجالی برای گردش کرونا

سرهنگ امیر طالبی در گفت و گویی تلویزیونی اظهار داشت: علارغم تمام تلاش هایی که همکاران ما در استان های مختلف انجام داده اند، همچنان ما در ورودی شهر رودبار از سمت جنوب  گیلان شاهد ورود مسافران هستیم، در هر یک دقیقه ۱۵ تا ۲۰ خودرو وارد حوزه استحفاظی این استان می شوند.

وی خاطر نشان کرد: فکر می کنم که نصف این خودروها با توصیه ما دور می زنند و بر می گردند، بقیه هم اصرار به ورود دارند ضمن اینکه موضوع اعمال قانون در شهرستان های قرمز و نارنجی همچنان در دستور کار اجرایی همکاران قرار دارد.

رئیس پلیس راه گیلان بیان داشت: تلاش ما بر این است که مردم را متقاعد به برگشتن شان کنیم و شرایط به سمتی پیش نرود که فردی پس از چهار ساعت رانندگی به رودبار برسد آنوقت به او بگوییم که برگرد، قطعا با واکنش راننده و خانواده اش همراه خواهیم شد، به تنهایی این امکان برای ما فراهم نیست که بتوانیم تمام مسافران را برگردانیم لذا ناگزیر به اعمال قانون هستیم.

سرهنگ طالبی اظهار داشت: از زمانی که این محدودیت ها را آغاز کرده ایم هر ۲۴ ساعت همکارانم حدود ۷۰۰ خودرو را اعمال قانون می کنند و نزدیک به ۵۰۰ دستگاه خودرو هم برگشت داده می شوند این آمار قطعی نیست، رندومی است و ما همچنان این محدودیت ها را انجام می دهیم.

وی از گیلانی ها هم خواست تا از خروج استان گیلان اجتناب کنند به سبب اینکه در ورودی سایر استان ها با این شرایط مواجه خواهند شد.

تفرج در گیلان؛ مجالی برای گردش کرونا

هشدار افزایش مبتلایان به کرونا در گیلان

کارشناسان بهداشتی استان گیلان با توجه به روند افزایشی مبتلایان به کرونا به ویژه بستری ها در بیمارستان های این استان بر تداوم روند صعودی مبتلایان به این بیماری کووید ۱۹ در گیلان در صورت ادامه بی توجهی به توصیه های بهداشتی و مسافرت ها هشدار دادند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: سوش غالب ویروس در گیلان از نوع دلتا بوده و این نوع به سرعت در گیلان در حال انتقال است.

دکتر آبتین حیدرزاده اظهار داشت: در چنین شرایطی که آمار بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در حال افزایش است، هر گونه بی توجهی به توصیه ها به ویژه مسافرت ها موجب افزایش بیشتر این بیماری می شود.

وی با اشاره به بستری تعدادی از مسافران در بیمارستان های گیلان به عنوان بیمار بدحال بستری، اضافه کرد: این نشانگر اینست که ویروس دلتا با هیچ کس شوخی ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: خواهش ما از افرادی که قصد سفر دارند، این است که حتما منصرف شوند و همچنین مسافرانی که طی چند روز گذشته به گیلان سفر کرده اند به استان خودشان برگردند، زیرا وضعیت بیماری کرونا در این استان خوب نیست.

وی با تاکید بر اینکه عبور و مرور وضعیت بیماری کرونا در گیلان را بدتر می کند از گیلانیها هم خواست تا دورهمی برگزار نکنند و در این تعطیلات دید و بازدیدها را به حداقل برسانند.

در شرایطی که روز به روز به آمار مبتلایان به کرونا افزایش می یابد تنها راه برای درامان ماندن از بیماری کووید ۱۹ توجه جدی و عمل به توصیه های متخصصان پزشکی است.

حال که بسیاری از شهرستان های گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند سفر به این استان نادیده گرفتن به حقوق شهروندی و بی توجهی به زحمات کادر بهداشت و درمان و توصیه های بهداشتی است.

error: Content is protected !!