تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

هرساله با آمدن فصل پاییز و زمستان، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا به سراغ ما می‌آیند، اما همگی می‌دانیم که امسال وضعیت فرق می‌کند، چون ویروس کرونا هم در کمین ماست.

شاید روش‌های درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا  باهم تفاوت داشته باشند، اما دشمن مشترک هر سه بیماری، سیستم ایمنی بدن ماست. سیستم ایمنی، اولین و مهم‌ترین سد دفاعی بدن در مقابله با انواع بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های ویروسی است، پس تقویت و افزایش قدرت دفاعی آن این روزها از اوجب واجبات است.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

در این مقاله خواهید دانست که سیستم ایمنی بدن چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد. در آخر نیز یک گیاه معجزه آسا برای تقویت سیستم ایمنی را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سیستم ایمنی چیست؟

وزارت دفاع یک کشور را تصور کنید. وقتی دشمنی به خاک یک کشور تجاوز می‌کند، اولین ارگانی که درگیر این مسئله می‌شود، وزارت دفاع کشور است. سیستم ایمنی وزارت دفاع بدن است، پس در هر حمله‌ای که به بدن ما انجام می‌شود، سیستم ایمنی اولین و قاطع‌ترین پاسخ را می‌دهد.

سیستم ایمنی بسیار دقیق و سریع کار می‌کند و آن به این خاطر است که روزانه هزاران هزار میکروب و ویروس وارد بدن ما می‌شوند، اما اغلب ما اصلاً متوجه حضور آن‌ها در صحنه جنگ نمی‌شویم. برای مثال وقتی دست خود را می‌برید، علاوه بر خونریزی، راهی برای ورود میکروب‌ها به بدن باز می‌شود پس اگر سیستم ایمنی نباشد که این میکروب‌های هر چند کوچک و ضعیف را به‌سرعت از بین ببرد، بدن ما به راحتی از پا درمی‌آید.

اعضا سیستم ایمنی

بیایید بازهم سیستم ایمنی را با وزارت دفاع مقایسه کنیم. برای اینکه وزارت دفاع بتواند کار خود را به‌سرعت انجام دهد، لازم است که در سرتاسر کشور پادگان‌ها و مراکز تخصصی داشته باشد تا در صورت حمله به‌سرعت جوابی دندان شکن به دشمن بدهد.

سیستم ایمنی هم به خاطر وظیفه بسیار سنگینی که دارد نیازمند مکان‌های مختلفی در بدن است تا کار های خود را به‌سرعت و دقت انجام دهد. مهم‌ترین اعضا سیستم ایمنی این چند مورد است:

  • پوست: خط مقدم سیستم دفاعی بدن است که هر روز از ورود بسیاری از میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.
  • غدد لنفاوی: این غدد که درجاهای مختلف بدن پخش شده‌اند، تعداد زیادی گلبول سفید در خود دارند که در صورت ورود ویروس یا باکتری آن هارا آزاد می‌کند.
  • مغز استخوان: محل تولد گلبول‌های سفید و قرمزند. اما ویژگی مهم مغز استخوان تشدید عملکرد آن در زمان‌های مهم است، مثلاً وقتی‌که شما بیمارید، مغز استخوان گلبول‌های سفید بیشتری تولید می‌کند.
  • تیموس: تنها عملکردی که تا به حال از تیموس مشخص شده است، بالغ کردن لنفوسیت‌های تی است که یکی از مهم‌ترین گلبول‌های سفید است.


نشانه‌های تضعیف سیستم ایمنی

در بسیاری از مواقع تضعیف سیستم ایمنی را نمی‌توان با نشانه‌هایش توجیه کرد، اما چند نشانه عمومی است که می‌تواند نشانه ضعف سیستم دفاعی بدن باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

خستگی مداوم: اگر بدون هیچ کار و تلاشی خسته می‌شوید، احتمالاً سیستم ایمنی شما در حال تضعیف است، پس بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

ابتلا مکرر به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی: قطعاً در طول زندگی صدها بار سرما می‌خوریم، اما سرماخوردگی مداوم می‌تواند نشانه ضعف سیستم ایمنی باشد.

طولانی بودن دوره بهبودی بیماری: علاوه بر ابتلا به بیماری، دوره بهبودی هم بسیار مهم است. اگر بیماری‌های فصلی شما به‌سرعت بهبود پیدا نمی‌کنند حتماً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.


چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟

راه‌های تقویت سیستم ایمنی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول به روش زندگی‌تان بستگی دارد و روش دوم به مصرف دارو اشاره دارد که می‌توانید با استفاده آن‌ها به‌سرعت سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

روش‌های تقویت سیستم ایمنی با تغییر سبک زندگی

  • کاهش استرس: تحقیقات دانشمندان ثابت کرده است که میزان استرس هم در ابتلا به بیماری و هم در زمان بهبود بیماری و عملکرد سیستم ایمنی تأثیر مستقیم دارد.
  • خواب: اگر خواب کافی ندارید، بدانید که به سیستم ایمنی خود ضربه شدیدی وارد می‌کنید، چون تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که خواب کمتر از ۵ ساعت دارند حدوداً ۵ برابر بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرند.
  • رژیم غذایی مناسب: به طور کلی رژِیم غذایی مناسب معجزه می‌کند و رژیم غذایی نامناسب تخریب‌گری بی‌رحم برای سیستم دفاعی بدن است.
  • ورزش کردن: انجام ورزش و نرمش‌های روزانه برای سلامتی بدن مفید است. تحقیقات حاکی بر این است که کسانی که روزانه حدود بیست دقیقه ورزش می کنند، کمتر دچار بیماری های فصلی مانند سرماخوردگی می‌شوند.


تقویت سیستم ایمنی با دارو و مکمل

پزشکان و متخصصان برای تقویت سیستم ایمنی مکمل‌های بسیاری را توصیه می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به مکمل‌های حاوی ویتامین D، زینک (روی) و ویتامین‌های گروه ب اشاره کرد. علاوه بر این داروهای گیاهی بسیاری نیز وجود دارند که با هدف تقویت و بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن به بازار عرضه شده‌اند.

گیاه سرخارگل یا آکیناسه یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان دارویی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است که در تهیه این داروهای گیاهی به طور گسترده مود استفاده قرار می‌گیرد. طبق تحقیقات انجام شده اکیناسه خواص ضد ویروس و ضد باکتری داشته و قدرت دفاعی بدن را در برابر بیماری افزایش می‌دهد.


اکیناسه گیاهی معجزه‌ آسا برای تقویت سیستم ایمنی

آکیناسه یک گیاه علفی از خانواده کاسنی است که سرخ پوستان آمریکا شمالی از آن برای درمان بیماری‌هایشان از آن استفاده می‌کردند. تحقیقات داروسازان اثبات می‌کند که این گیاه اثر آنتی ویروس و ضد التهاب داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مطالعات انجام شده بر روی گیاه سرخارگل همچنین نشان می‌دهد مصرف این گیاه و فرآورده‌های حاوی آن می‌تواند مدت زمان وشدت بیماری‌هایی چون سرماخوردگی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. با استفاده از این گیاه محصولات ایرانی و خارجی زیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن تولید شده است.

در ادامه به شما قطره آکیناسه گیاه اسانس و شربت آکیناسه زردبند را معرفی خواهیم کرد که جزو محبوب‌ترین داروهای گیاهی تقویت سیستم ایمنی حاوی عصاره سرخارگل می‌باشند.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس

قطره اکیناسه گیاه اسانس

قطره اکیناسه یا قطره گیاهی ایمونوساپورت گیاه اسانس، یک داروی گیاهی حاوی عصاره استاندارد شده آکیناسه است که برای درمان بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت‌های دستگاه ادراری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

هر میلی لیتر قطره اکیناسه حاوی حدود ۳۲ میلی گرم عصاره غلیظ آکیناسه است که از ریشه و اندام‌های هوایی این گیاه گرفته شده است. مصرف قطره آکیناسه در شروع سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی مشابه نه تنها شدت علائم بیماری را کمتر می‌کند، بلکه دوره بهبودی بیماری را نیز به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.


شربت اکیناسه زردبند

شربت اکیناسه نیز حاوی عصاره گیاه سرخارگل بوده و برای تقویت سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره اکیناسه زردبند خواص آنتی ویروس و آنتی باکتریال داشته و باعث بهبود بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلونزا می‌شود. مصرف این شربت گیاهی پیش از شروع فصل سرما می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.


قطره و شربت اکیناسه را از کجا تهیه کنیم؟

این دو محصول دارای مجوز از سازمان غذا و دارو می‌باشند و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. شما همچنین برای تهیه شربت عصاره اکیناسه زردبند و قطره کیناسه گیاه اسانس می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دارو و محصولات گیاهی مفید طب مراجعه کرده و به آسانی این دو محصول به صورت آنلاین خریداری کنید. مفیدطب یک داروخانه آنلاین معتبر است که مکمل‌ها و فرآورده‌های گیاهی مورد نیاز مردم را به سراسر کشور ارسال می‌کند.

error: Content is protected !!