جامعه آزمایشگاهیان پیشتاز عرصه مبارزه با ویروس کرونا

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر سیدمحمدرضا یثربی با بیان این که کارکنان آزمایشگاه ها نوک پیکان مقابله با کرونا هستند، گفت: انجام بیش از یک میلیون تست تشخیصی کرونا از زمان شروع پاندمی کووید ۱۹ تا امروز تنها گوشه ای از خدمات آزمایشگاهی و تشخیصی مدافعان سلامت در دانشگاه است.

وی درباره نام گذاری سی‌ام فروردین‌ماه به‌عنوان روز علوم آزمایشگاهی که مصادف با بزرگداشت حکیم زین‌الدین سیداسماعیل بن حسین جرجانی است، اظهار داشت: حکیم سید اسماعیل جرجانی بزرگترین پزشک قرن ششم یکی از اولین اساتید و دانشمندان ایرانی است که در زمینه آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی اقدامات ارزشمندی از خود به جای گذاشته است.

یثربی درخصوص تاریخچه رشته علوم آزمایشگاهی گفت: علوم آزمایشگاهی در گذشته به نام تکنولوژی پزشکی خوانده می شد و بعد ها به نام علوم آزمایشگاهی تغییر نام داد.

وی با بیان این که رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی زیر شاخه‌ای از گروه پزشکی است، افزود: به دانش آموختگان در این دوره ها مباحث علوم پایه پزشکی، مباحث عملی و تئوری علوم آزمایشگاهی پزشکی و برخی از دروس علوم پایه آموزش داده می شود.

مدیر نظارت بر آزمایشگاه های تشخیص طبی دانشگاه خاطرنشان کرد: آنچه باعث اهمیت ویژه این رشته در علوم پزشکی شده نقش مهم آن در تشخیص، درمان و پیشگیری از  بیماری های مختلف است.

وی با تاکید بر این که رشته علوم آزمایشگاهی یکی از مهمترین رشته‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می شود، گفت: تا قبل از انقلاب فرهنگی در ایران دوره‌های چهار ساله کارشناسی پیوسته دایر بود که بعد از آن به شکل کاردانی و دکترای حرفه‌ای تغییر یافت و از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۶ مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این رشته در دانشگاه ها ارائه شد. از سال ۱۳۸۷ به بعد نیز این رشته در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد.

یثربی تصریح کرد: از ابتدای شیوع پاندمی کرونا، کادر علوم آزمایشگاهی برای تشخیص و درمان مبتلایان به این بیماری همواره در تلاشند. در این راستا کارکنان آزمایشگاه‌ها با توجه به رسالت خطیر خود در صف اول مقابله با این ویروس قرار دارند.

مدیر نظارت بر آزمایشگاه های تشخیص طبی دانشگاه گفت: آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در تشخیص و پایش بیماری‌ها نقش بسیار مهم و غیر قابل انکاری دارند. با شیوع بحران کرونا کارکنان آزمایشگاه‌ها در خط مقدم شناسایی و مقابله با این ویروس قرار گرفتند.

وی با تاکید براین که با بروز بیماری‌های نوپدید و پیشرفت فناوری‌های تشخیص آزمایشگاهی نقش آزمایشگاه در تشخیص و درمان بیماری‌ها نیز افزایش یافته، ادامه داد: از اوایل اسفندماه و شیوع کووید ۱۹ بسیاری از آزمایشگاه ها امکانات تشخیصی را با آخرین استانداردهای و دستورالعمل های ابلاغی گسترش دادند.

یثربی با اشاره به اقدامات مدیریت امور آزمایشگاه های معاونت درمان با هدف افزایش مراکز آزمایشگاهی برای شناسایی هر چه سریعتر ویروس کووید ۱۹، از اخذ مجوز برای افزایش مراکز آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد.

وی افزود: در حال حاضر با گذشت بیش از یک سال از همه گیری کرونا ۵۲  آزمایشگاه شامل پنج مرکز دولتی، یک آزمایشگاه مرجع بهداشتی و ۴۶ آزمایشگاه خصوصی مجوز انجام تست های تشخیصی کرونا را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت کرده و در حال خدمت رسانی هستند.

مدیر نظارت بر آزمایشگاه های تشخیص طبی دانشگاه انجام بیش از یک میلیون تست تشخیصی کرونا از زمان شروع پاندمی کووید ۱۹ تاکنون را تنها گوشه ای از خدمات آزمایشگاهی و تشخیصی مدافعان سلامت در دانشگاه  علوم پزشکی شهیدبهشتی بیان کرد.

یثربی با بیان این که کارکنان آزمایشگاه‌ها با توجه به رسالت خطیر خود در صف اول مقابله با ویروس ها و بیماریها قرار دارند خاطرنشان کرد: نقش پررنگ آزمایشگاهیان در پاندمی کرونا با هدف کمک به سلامت مردم و با وجود انواع خطرات محیطی و آلودگی ها غیر قابل انکار است.

وی فداکاری جامعه علوم آزمایشگاهی را مورد توجه قرار داد و گفت: مدافعان سلامت در اولین نقطه تشخیصی بیماری ها  بدون هیچ چشم داشتی برای کمک به سلامت مردم جانفشانی می کنند.

مدیر نظارت بر آزمایشگاه های تشخیص طبی دانشگاه تاکید کرد: جامعه علوم آزمایشگاهی  به عنوان بازوان پرتوان حوزه سلامت نقش به سزایی در زمینه مبارزه با  ویروس کرونا ایفا کرده. نظام سلامت کشور مدیون تلاش های بی وقفه این عزیزان است که از هیچ کوششی برای خدمت به مردم دریغ نکرده اند.

error: Content is protected !!