جزئیات واکسیناسیون کرونا در کرمان/ واکسینه شده‌ها ناقل می‌ شوند؟

مهدی شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان کرمان اظهار کرد: برای قطع زنجیره انتقال بیماری و کاهش موارد مرگ و میر ناشی از کرونا و کاهش موارد ابتلاء باید جمعیت قابل قبولی در کشور واکسینه شوند. این جمعیت در کشور ما حدود ۶۰ میلیون نفر است و با توجه به اینکه اکثر واکسن‌ها در دو دوز باید تزریق شوند کشور به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارد.

وی ادامه داد: طبق تعهد دولت و مصوبه ستاد مقابله با کرونای کشور و قرارگاه مقابله با کرونا این جمعیت باید تا پایان اسفند ۱۴۰۰ به تدریج واکسینه شوند که این کار با استفاده از واکسن‌های خارجی و تولید داخل انجام می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: تمام کشورهای دنیا به همین شکل کار می‌کنند و باید جمعیت زیادی را واکسینه کنند. با توجه به اینکه میزان واکسن تولید شده در دنیا جوابگوی همه مردم دنیا نیست؛ کشورها، جمعیت‌ها را بر اساس خطر مواجه با کرونا و میزان کشندگی گروه بندی کرده‌اند.

شفیعی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت ۴ فاز را توصیه کرده است و تمامی کشورها از همین روال پیروی کرده‌اند و کشور ما هم طبق همین روال کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: فاز اول شامل تمامی کادر بهداشتی و درمانی (اعم از پزشک، پرستار، خدمات، نگهبانان بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی و خیریه‌ها)، جانبازان ۷۰ درصد و شیمیایی و سالمندان ساکن در آسایشگاه‌ها و خانه سالمندان است.

شفیعی فاز دوم را شامل گروه‌های سنی با اولویت سالمندان و بیماران زمینه‌ای دانست و افزود: فاز سوم شامل مکان‌هایی که است کارمندانشان به شکل تجمعی در محل کار حضور دارند مانند نیروهای نظامی و انتظامی و بانک‌ها. بعد از این مرحله کم کم در فاز چهارم جمعیت عمومی فراخوان می‌شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با توجه به میزان واکسنی که از منابع مختلف وارد کشور شده هنوز فاز اول تمام نشده است. پیش بینی شده بود تا پایان فروردین یا نهایتاً هفته‌های اول اردیبهشت بتوانیم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت بهداشتی درمانی و جمعیت قابل قبولی از جمعیت جانبازان و سالمندان ساکن آسایشگاه‌ها را واکسینه کنیم که ان شالله این اتفاق در هفته جاری رخ می‌دهد.

هفته آینده وارد فاز دوم واکسیناسیون می‌شویم

وی ادامه داد: از هفته آینده وارد فاز دوم می‌شویم که بر این اساس گروه‌های سنی سالمندان با اولویت سنی ۸۰ سال به بالا فراخوان می‌شوند و بعد از آن ۱۰ سال، ۱۰ سال از سن گروه هدف کم می‌شود تا به کف سن در نظر گرفته شده برای این گروه برسد.

شفیعی مدت زمان انجام هر فاز را بسته به میزان تأمین واکسن دانست و گفت: در حال حاضر ایران از همه واکسن‌های معتبر دارای تاییدیه سازمان بهداشت جهانی در سبد کوواکس درخواست خرید کرده است و منابع مالی آن هم فراهم است فقط باید شرکت‌های تولید کننده، سهم ایران را مشخص کرده و واکسن را در اختیار کشورمان قرار دهند که وارد شود.

مردم اولین واکسن مورد تأیید در دسترس را تزریق کنند

وی در خصوص واکسن‌های تولید داخل هم گفت: امیدواریم ان شاالله از تیر ماه بتوانیم دسترسی به واکسن‌های داخلی پیدا کنیم اگر واکسن داخلی به تولید انبوه برسد سرعت واکسیناسیون شتاب بیشتری خواهد گرفت.

توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که جمعیت‌ها هیچ وقت منتظر واکسن خاصی نمانند و اولین واکسن مورد تأیید در دسترس را تزریق کنند شفیعی در خصوص کیفیت واکسن‌های تولید داخل بیان کرد: به لحاظ اثر بخشی و کیفیت تفاوتی بین واکسن داخلی و خارجی نیست چرا که واکسن‌ها فازهای مختلف کارآزمایی را طی می‌کنند و تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را می‌گیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که جمعیت‌ها هیچ وقت منتظر واکسن خاصی نمانند و اولین واکسن مورد تأیید در دسترس را تزریق کنند.

وی گفت: تاکنون شواهد حاکی از این است که واکسن‌هایی که در کشور تولید می‌شوند به لحاظ دانش اولیه و پلتفرمی که واکسن بر اساس آن تولید می‌شود، جزو بهترین واکسن‌ها خواهند بود. حتی الان برخی از کشورها پیش از آن ما به مرحله تولید برسیم پیشنهاد عقد قرارداد با ایران برای پیش خرید واکسن را هم داده‌اند که دولت نپذیرفته است چرا که واکسن ابتدا باید نیاز جمعیت ایران را پاسخ دهد و سپس اگر مازادی بود برای صادرات آن اقدام شود.

۸۵ درصد کادر درمان کرمان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند

وی در خصوص اینکه تاکنون چه گروه‌هایی واکسن را در کرمان دریافت کرده‌اند؟ گفت: تقریباً بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد پرسنل بهداشتی درمانی واکسن را در قالب فاز اول دریافت کرده‌اند. سالمندان ساکن آسایشگاه‌ها هم واکسینه شده‌اند. جانبازانی که مشمول دریافت واکسن در فاز اول بودند تقریباً واکسینه شده‌اند و سهمیه تعدادی که باقی مانده‌اند موجود است و به تدریج در حال دریافت هستند.

شفیعی ادامه داد: به نظر می‌آید نهایتاً تا سه شنبه هفته جاری فاز اول را به اتمام برسانیم و سپس بتوانیم فاز دوم را در صورت موجود بودن واکسن با اولویت سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز کنیم.

وی در خصوص نحوه توزیع واکسن در کرمان نسبت به سایر استان‌ها هم گفت: در فاز اول آمار گروه هدف در استان‌ها مشخص بود و در هر فاز واکسنی که وارد کشور می‌شد، سهمیه استان‌ها بر اساس ضریب جمعیتی گروه هدف اختصاص داده می‌شد و تا کنون مشکلی در بحث جذب واکسن از تهران نداشتیم.

متأسفانه سیر بیمار بستری در بیمارستان روند افزایشی دارد؛ البته به نظر می‌آید طی این هفته یک مقدار تعداد مراجعین سرپایی کمتر شده ولی در نمودارهایی که روزانه و هفتگی رسم می‌کنیم کاهشی زیاد و محسوسی دیده نمی‌شود سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه آیا جدول زمان بندی خاصی برای تزریق واکسن دارید؟ بیان کرد: برای گروه‌های هدف بعدی خیر؛ فعلاً جدولی در این خصوص ابلاغ نشده است. با اعلام اولویت‌ها به تدریج واکسیناسیون گروه‌ها آغاز می‌شود و زمانی که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت یک گروه هدف واکسینه شود، گروه هدف بعدی اعلام می‌شود. اگر واکسن به اندازه کافی وارد شود ممکن است حتی چند گروه هدف را هم با هم اعلام کنند.

سیر بیمار بستری در بیمارستان روند افزایشی دارد

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان گفت: متأسفانه سیر بیمار بستری در بیمارستان روند افزایشی دارد؛ البته به نظر می‌آید طی این هفته یک مقدار تعداد مراجعین سرپایی کمتر شده ولی در نمودارهایی که روزانه و هفتگی رسم می‌کنیم کاهشی زیاد و محسوسی دیده نمی‌شود. فقط شیب نمودار نسبت به دو هفته قبل مقداری کمتر شده و امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها و اعمال محدودیت‌ها این هفته به وضعیت ثبات برسیم.

پیامک‌های ثبت نام در سامانه سیب جعلی هستند

شفیعی بیان کرد: سامانه سیب در واقع پرونده الکترونیک سلامت افراد ساکن در ایران و جزو برنامه‌های توسعه‌ای دولت است که کشور باید یک نظام الکترونیک برای سلامت مردم داشته باشد. اکثر افراد کشور (بالای ۹۳ درصد) بر اساس پرونده‌هایی که در مراکز بهداشتی و درمانی داشته‌اند در این سامانه ثبت نام هستند. نیازی نیست همه مردم نگران باشند که آیا در سامانه هستند یا خیر.

وی با اشاره به اینکه نیازی نیست افراد در جایی برای عضویت در این سامانه ثبت نام کنند، گفت: پیامک‌هایی که مردم در خصوص ثبت نام در سامانه سیب دریافت می‌کنند، جعلی هستند و مردم نباید به آنها توجه کنند.

شفیعی بیان کرد: اگر کسی فکر می‌کند تاکنون اصلاً به هیچ دلیلی به مراکز بهداشتی درمانی یا مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه نداشته است؛ می‌تواند در شرایط عادی‌تر (به لحاظ شیوع کرونا) به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت در محدوده محل سکونتش به صورت حضوری مراجعه کند تا در صورت غیر فعال بودن پرونده ثبت نام کند. زمانی که گروه‌های هدف را فراخوان می‌کنیم همکاران ما بر اساس سوابق ثبت در سامانه به شکل تلفنی یا پیامکی افراد را فراخوان می‌کنند.

وی گفت: اگر زمانی حجم واکسن زیاد شود و قرار باشد افراد ثبت نام کنند حتماً از طریق رسانه‌های ملی و استانی به کرات اطلاع رسانی خواهد شد بنابراین مردم به اخبار فضای مجازی در خصوص ثبت نام، پیش ثبت نام و نوبت دهی و… توجه نکنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در کنار رده بندی گروه‌های سنی یک اولویت بندی مربوط به بیماران زمینه‌ای داریم در فاز یک هم تا جایی که ظرفیت واکسن اجازه داد بیماران خاص (دیالیزی، تلاسمی و هموفیلی) و سرطانی سهمیه گرفتند. اگر افراد جزو بیماران زمینه‌ای باشند که پرونده دارند از طریق انجمن‌های مربوطه به آنها اطلاع رسانی می‌شود و اگر هم بیماران مزمن مانند قلبی و عروقی، ریوی، دیابت و فشار خون در چرخه واکسیناسیون قرار بگیرند از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

وی در خصوص پایگاه‌های تزریق واکسن در کرمان هم گفت: با توجه به محدود بودن تعداد واکسن و لزوم نظارت در این زمینه، فعلاً پایگاه ای محدودی تعریف کرده‌ایم که همکاران حراست و نظارت و بازرسی در محل پایگاه‌ها حضور دارند.

شفیعی ادامه داد: اگر جمعیت عمومی در محدوده تزریق واکسن قرار بگیرد احتمال دارد تعداد پایگاه‌های را بیشتر کنیم.

کسانی که واکسن تزریق می‌کنند ناقل می‌شوند؟

وی بیان کرد: افرادی که واکسن تزریق می‌کنند باید حتماً تعداد نوبت واکسن را کامل دریافت کنند؛ باید حدود سه تا چهار هفته از آخرین نوبت واکسنشان بگذرد تا به ایمنی حدنصاب آن واکسن برسند.

واکسیناسیون باعث انتقال بیماری به افراد دیگر نمی‌شود و نیازی نیست فرد واکسینه شده در منزل از ماسک استفاده کند یا قرنطینه شود شفیعی ادامه داد: در خصوص واکسن‌هایی که دو دوزی هستند نمی‌توانیم با زدن نوبت اول، هیچ اطمینان خاطری به فردی که واکسن را زده بدهیم که ایمن شده است. با تزریق نوبت دوم هم باز ۱۰۰ درصد افراد ایمن نمی‌شوند چرا که هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد ایمنی نمی‌دهند.

وی گفت: حداکثر پوشش ایمنی بهترین واکسن‌های کرونا بین ۹۰ تا ۹۲ درصد است به این معنا که حدود ۱۰ درصد افرادی که واکسن می‌زنند نسبت به این بیماری ایمن نمی‌شوند این مساله در خصوص واکسن سایر بیماری‌ها هم به همین شکل است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که جمعیت قابل قبولی در کشور واکسینه نشوند و زنجیره انتقال قطع نشود استفاده از وسایل پیشگیری مانند ماسک و فاصله گذاری اجتماعی و مراقبت از نظافت دست‌ها همچنان به قوت خود باقی است و تا زمانی که وزارت بهداشت پایان اپیدمی را اعلام نکند باید از ماسک استفاده شود.

شفیعی ادامه داد: کسانی که واکسن می‌زنند به دلیل اینکه در هیچکدام از واکسن‌ها از ویروس زنده ضعیف شده استفاده نشده است؛ ناقل بیماری نمی‌شوند و بیماری را به دیگران انتقال نمی‌دهند.

وی گفت: واکسیناسیون باعث انتقال بیماری به افراد دیگر نمی‌شود و نیازی نیست فرد واکسینه شده در منزل از ماسک استفاده کند یا قرنطینه شود.

error: Content is protected !!