حدود ۴۴ درصد مردم خوزستان باوری به واکسن کرونا ندارند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد علوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: کرونا انواع جهش یافته زیادی از جمله سوش انگلیسی (الفا) سوش آفریقایی (بتا) سوش هندی (دلتا) سوش برزیلی (گاما) دارد که اکنون سوش غالب در دنیا دلتاست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان «راه انتقال» دلتا را عمده‌ترین تفاوت با سوش‌های قبلی دانست و افزود: این ویروس شدت انتقال و سرایت آن از یک بیمار به بیمار دیگر به نسبت کرونای انگلیسی ۱۴۰ تا ۱۶۰ درصد افزایش دارد یعنی ۱.۴ تا ۱.۶ برابر است.

وی تأکید کرد: دوره نهفتگی (از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود تا اولین علائم بالینی ایجاد خواهد شد) کرونای هندی کوتاه است به این معنا که بیمار را سریع‌تر به حال بالینی، بستری و… می‌کشاند؛ علائم بالینی دلتا به طور کامل مثل سرماخوردگی بوده که تب، گلودرد، سردرد، سرفه و آبریزش بینی از مهم‌ترین علائم آن است.

علوی افزود: از علائم کرونای انگلیسی این بوده که هرگاه کسی آبریزش بینی داشته اما حس بویایی یا چشایی‌اش کم یا از بین رفته است، کرونا دارد؛ اکنون این امر در کرونای هندی برعکس شده است به این معنا که آبریزش بینی از علائم ابتلاست و از دست دادن و یا کم شدن حس بویایی یا چشایی از علائم ابتلاء به دلتا نیست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تأکید کرد: کسانی که آبریزش بینی دارند از آنها درخواست می‌شود که نسبت به این امر بی‌توجهی نکنند بلکه هر گونه علائم سرماخوردگی می‌تواند ابتلای به کرونا باشد مگر اینکه خلافش ثابت شود.

وی بر همه‌گیری دلتا تأکید کرد و افزود: در سوش ووهان کودکان مبتلا نمی‌شدند و در سوش انگلیسی علاوه بر سالمندان نیز جوانان مبتلا می‌شدند اما در کرونای هندی هیچکس مصون نیست و همه افراد از جمله کودکان و نوزادان در معرض ابتلاء به کرونا هستند.

علوی تصریح کرد: کسانی که در گذشته کرونا گرفته‌اند باز هم در معرض ابتلاء به کرونای دلتا هستند؛ قاعدتاً کسی که قبلاً مبتلا شده نباید بار دیگر مبتلا شود چون سیستم دفاعی بدن آنتی‌بادی تولید می‌کند اما وقتی دوباره مبتلا می‌شود یعنی ویروس جدید بوده و سیستم دفاعی بدن این ویروس را نمی‌شناسند و همین خاصیت در واکسیناسیون وجود دارد یعنی کسی که واکسن زده ممکن است واکسن روی ویروس جدید بی‌تأثیر باشد و فرد دوباره کرونا بگیرد؛ بنابراین کسانی که واکسن کرونا می‌زنند باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت این ویروس را ریشه‌کن اعلام نکرده و خطرش را یادآور می‌شود، ما باید با وجود تزریق واکسن نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

کانون‌های انتقال کرونا در خوزستان

وی با تأکید بر این در استان خوزستان کانون‌های انتقال کرونا باید شناخته شوند تا مردم از ابتلای بیشتر جلوگیری کنند، عنوان کرد: خانواده‌ها و دورهمی‌های خانوادگی مهم‌ترین جا در خوزستان برای انتقال ویروس کرونا شناسایی شده است؛ حدود ۵۴ درصد یعنی بیش از نیمی از انتقال و سرایت بیماری کرونا در خانواده‌ها و دورهمی خانوادگی رخ می‌دهد.

علوی افزود: در این راستا تنها راهکار آموزش به خانواده‌هاست یعنی اگر خانواده‌ها به این اقناع برسند که هر دورهمی خانوادگی و مهمانی می‌تواند باعث انتقال و گسترش بیماری بشود قطعاً خود خودشان جلوی این دورهمی‌ها را خواهند گرفت.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: دومین کانون انتقال بیماری کرونا در خوزستان ترددهای درون و برون‌شهری است چرا که انتقال ویروس کرونا به راحتی انجام شود.

وی افزود: در استان خوزستان یک مصوبه بوده که سازمان تاکسی‌رانی به طور هفتگی یا دو هفته یک بار رانندگان تاکسی را به مراکز بهداشتی بفرستد تا به صورت رایگان تست کرونا برایشان انجام شود؛ اگر راننده تاکسی به کرونا مبتلا باشد با توجه به برخوردش با مردم در طول روز می‌تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا کند.

علوی، سومین کانون انتقال کرونا در خوزستان را تجمع‌ها و برگزاری مراسم عروسی – عزاداری و… اعلام کرد و گفت: اگر یک فرد آلوده در تجمع‌ها یا مراسم‌ها شرکت کند، تعداد زیادی از افراد به بیماری مبتلا خواهند شد.

۳ موج کرونا در خوزستان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه از ابتدای بروز کرونا تاکنون حدود ۵۰۰ روز گذشته که ۷۵ درصد این روزها خوزستان در اوج پیک بیماری کرونا قرار داشته و هیچ استان دیگری این‌گونه نیست از سه موج کرونا در این استان خبر داد.

وی اظهار کرد: موج اول که ۱۱۷ روز بوده است از یکم اردیبهشت‌ماه آغاز و تا مردادماه ۹۹ پایان یافت؛ همچنین موج دوم ۱۰۵ طول کشید که از ۱۲ شهریورماه آغاز و ۲۵ آذرماه سال ۹۹ پایان یافت اما موج سوم از ۱۰ بهمن‌ماه ۹۹ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

علوی، طولانی بودن پیک کرونایی خوزستان را وجود شرایط و ویژگی‌های خاص استان دانست و افزود: وجود صنایع و شرکت‌ها و… باعث شده تا کارشناس خارجی داشته باشند یا وجود اقلیم متفاوت یا وجود تنوع فرهنگی یا وجود سه نوع مرز در استان که همگی خوب هستند اما این امور برای شرایط کرونایی مشکل ساز است که ازاین‌رو باید به خوزستان توجه ویژه‌ای کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه اگر پوشش واکسیناسیون در کشور ۴.۹ باشد در خوزستان باید ۲۰ درصد باشد و سهم گیت‌های آزمایشگاه و واکسن کرونا خوزستان باید بیشتر شود، گفت: وزیر گفته است که «ما در مناطق مرزی سهم بیشتری در نظر می گیریم» که انتظار می‌رود وقتی که حرفی زده شود عمل آن را ببینیم.

راهبردهای مقابله با کرونا در خوزستان

وی آموزش سلامت، واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شناسایی بیماری در مراحل اولیه و محدود و نابود کردن آن، محدودیت‌های اعمال شده در شرایط خاص در شهر، مبادی ورودی و خروجی و مرزهای استان را از مهم‌ترین راهبردهای مقابله با کرونا در خوزستان بیان کرد و گفت: در آموزش سلامت سه محور مهم هستند تا مردم از سواد سلامت جسمی خودشان آگاه شوند و آگهی آنان در این زمینه بالا رود.

علوی اضافه کرد: دومین آموزش سلامت سواد معنوی است به این معنا که مسئولیت‌پذیری در افراد بیشتر شود؛ سواد معنوی به این معناست که به بیماری مبتلا نشویم تا جامعه به آن مبتلا نشود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان «سواد رسانه» را سومین محور آمورش سلامت اعلام کرد و گفت: بیشتر ما در سواد رسانه ضعیف هستیم به طور مثال فردی کلیپی به دستش می‌رسد و بی آنکه بداند منبعش چیست یا ببیند که محتوای آن درست است یا نه و… این کلیپ را انتشار می‌دهد؛ این در حالی است که انتشار اخبار منفی باعث ایجاد ناامیدی در فرد شده و یکی از علل کاهش سیستم دفاعی بدن است.

وی با تأکید بر اینکه میزان سواد رسانه در مردم باید بیشتر شود، بیان کرد: طبق تحقیقاتی که چند ماه پیش در خوزستان انجام شده است، پنج درصد مردم از پروتکل‌های بهداشتی اطلاع نداشته‌اند؛ همچنین ۴۱ درصد مردم کم‌وبیش از پروتکل‌های بهداشتی اطلاع داشته و حدود ۷۰ درصد مردم اطلاعات آنها در خصوص پروتکل‌های بهداشتی ناقص بوده است.

علوی با اشاره به اینکه حدود ۴۴ درصد مردم خوزستان باوری به واکسن کرونا نداشته که پس مداخله و اطلاع‌رسانی دقیق این آمار به ۳۴ درصد کاهش یافته است، افزود: با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما و گروه‌های مختلف استان خوزستان تغییرات محسوسی در افزایش سواد رسانه مردم صورت گرفته که جای امیدواری است؛ بنابراین کار فرهنگی درازمدت اما اثربخش است به شرطی که استمرار پیدا کند.

error: Content is protected !!