حرکت سریع کرونا دلتا در هیاهوی عادی‌انگاری گیلان

به گزارش خبرنگار ایرنا، در هفته‌ های اخیر کرونا دلتا جزو مهمترین خبرهای کرونایی دنیا و کشورمان قرار گرفته است، این ویروس تاکنون در اکثر استان های کشور ورود کرده است، ویروس دلتا جهشی است بر ویروس کرونای ووهان که در هند رخ داده است.

ویروس دلتا قدرت سرایت بالاتری دارد و می‌تواند در مدتی کم افراد زیادی را درگیر کند، گفته می شود که میزان سرایت این ویروس، ۶۰ درصد بیشتر از گونه های دیگر است و سریع در بین اعضای خانواده منتقل می شود و هر یک نفر می تواند ۵۰ نفر را به راحتی آلوده کند و اگر جلوی آن گرفته نشود منجر به یک اپیدمی وحشتناک می شود.

مطالعات نشان می دهد که درگیری ریوی در نوع دلتا سریع تر رخ می دهد و سرعت پیشرفت بیشتری دارد، حتی ممکن است که شخص سرفه نداشته ولی ریه درگیر باشد و همین موضوع باعث می شود که بیماران بستری نوع دلتا نسبت به کرونای قبلی حال وخیم تری داشته باشند بنابراین به دلیل قدرت سرایت این ویروس نباید آن را دست کم گرفت.

چند روزیست که ردپای کرونا دلتا در پی عادی انگاری و بی توجهی برخی از شهروندان در رعایت پروتکل های بهداشتی در گیلان نیز مشاهده شده است، استاندار گیلان شنبه گذشته در جلسه ستاد مدیریت کرونا با اشاره به اینکه مواردی از ابتلا به ویروس کرونای دلتا در استان پس از انجام آزمایشات اثبات شده است، اظهار کرد: باتوجه سرعت انتقال این ویروس، باید میزان مراقبت‌ ها افزایش یابد، گفته می شود که تاکنون هشت مورد بیمار مبتلا به کرونای دلتا در گیلان مشاهده شده است.

متاسفانه طی هفته های اخیر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در گیلان نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته است، در جلسه ستاد مدیریت کرونا همچنین اعلام شد که گیلان در میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک پایین تر از میانگین ۶۶ درصد کشور است که این مهم نگرانی‌ هایی در ارتباط با مهار بیماری ایجاد می کند.

افزایش شمار شهرستان های قرمز استان گیلان نیز نگران کننده است، کرونای گیلان از حدود سه هفته اخیر قرمز تر شده، تغییر رنگ بندی کرونایی به سمت قرمز، هشداری جدی برای همگان در رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و پرهیز از دورهمی است، بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون شهرستان های رودسر، رودبار، بندرانزلی، رشت، خمام و آستارا  در رنگ بندی کرونایی قرمز هستند.

ضمن اینکه شهرستان های سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، فومن، ماسال و صومعه سرا نارنجی و لنگرود، املش، شفت، رضوانشهر و تالش در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، کارشناسان بهداشتی عادی انگاری مردم در پرهیز از دورهمی، برگزاری مراسم های عروسی و عزا و مسافرت های درون و برون شهری در گیلان را از جمله دلایل تغییر رنگ بندی ها به سمت قرمز و افزایش آمار مبتلایان بستری به کرونا در بیمارستان ها عنوان می کنند.

روند فزاینده بیماری کووید ۱۹ در گیلان

روند افزایشی بیماری کووید ۱۹ که تقریبا از دو هفته گذشته در گیلان آغاز شده همچنان سیر صعودی دارد، طی این مدت آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است، هم اکنون بیش از ۴۰۰ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان بستری هستند.

مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می گویند: کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی علت روند فزاینده بیماری کووید ۱۹ در این استان است و در زمان حاضر چاره ای جز رعایت پروتکل ها نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در این استان اظهار داشت: پیش از این حدود ۸۰ درصد مردم توصیه های بهداشتی را رعایت می کردند اما طی هفته های اخیر توجه برخی از شهروندان در رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافته است.

دکتر انوش دهنادی مقدم با اشاره به تداوم روند صعودی بیماری کووید ۱۹ طی دو هفته اخیر در گیلان بیان داشت: مهمترین علت روند افزایشی آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا طی این مدت عدم رعایت همگانی در رعایت توصیه های بهداشتی است.

وی با بیان اینکه دلتا قدرت سرایت بیشتری نسبت به جهش های قبلی دارد، خاطر نشان کرد: کرونا دلتا ۶۰ درصد مسری تر و کشندگی داخل بیمارستانی آن دو برابر بیشتر است، در کشورهایی که کرونا دلتا مشاهده گردید بعد به نوع غالب تبدیل شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اضافه کرد: در زمان حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است، استفاده از ماسک، عدم شرکت در مهمانی ها، تفرجگاه ها، سواحل دریا، سوپرمارکت ها و رعایت فاصله فیزیکی ۲ متر باید با دقت عمل شود.

به گفته وی کرونای دلتا بیشتر مانند یک سرماخوردگی شدید بروز می کند، این بیماری کمتر علائمی همچون سرفه دارد، اما بدن‌ درد و سایر علائم بیماری بعد از چند روز اضافه می‌ شود، کرونای دلتا توانایی سرایت بیشتری نسبت به ویروس اولیه دارد، این جهش جدید می‌ تواند سریع‌ تر افراد را بیمار کند.

در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی به مراکز کووید استان مراجعه کنید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به فعالیت  ۴۰ مرکز انجام تست کووید در این استان از مردم خواست تا به محض مشاهده علائم سرماخوردگی در این فصل به مراکز کووید مراجعه کنند و در صورت عدم دسترسی به مراکز کووید ۱۹ می توانند به مراکز جامع سلامت نزدیک محله خود رجوع نمایند.

دکتر آبتین حیدرزاده بیان داشت: علائم سرماخوردگی در این فصل را از نشانه های کرونا می دانیم بنابراین ضروریست تا در صورت مشاهده علائم مربوط به سرماخوردگی از جمله گلودرد و آبریزش بینی فورا اقدامات لازم صورت گیرد.

حیدرزاده با بیان اینکه از مراجعه کنندگان در مراکز کووید تست گرفته می شود، اضافه کرد: در صورت مشاهده نتیجه مثبت تست، به شخص مربوطه پیامک ارسال خواهد شد و راهنمایی لازم به فرد مبتلا به ویروس کرونا ارایه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با تاکید بر ضرورت مراجعه به موقع مردم در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی اظهار کرد: مراجعه به موقع در شناسایی، روند درمان و بهبود مبتلایان تاثیرگذار است.

اکنون مشاهده کرونا دلتا موسوم به کرونای هندی در استان گیلان و سرعت بسیار زیاد آن در سرایت پذیری و درگیری سنین پایین اهمیت ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی را دو چندان می کند، بنابراین لازمست در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه رعایت فاصله ۲ متری، زدن ماسک و کاهش دورهمی دقت شود تا وارد وضعیت بحرانی نشویم.

برای قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، توجه به شرایط قرنطینه در منزل توسط مبتلایان به کرونا و پرهیز از تردد در سطح شهر تا طی دوران انتقال پذیری بیماری تاکید می شود.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ مجموع جان باختگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۸۵ هزار و ۸۵۹ نفر و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور نیز به سه میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۵۰ نفر رسیده است.

error: Content is protected !!