حمله به "عطاری‌ها" چرا و با چه نیتی؟!

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ نام “عطاری” برگرفته از نام عطار به معنای شغل عطار است، در حال حاضر به واسطه ظهور طب نوین، اکنون این علم به عنوان طب مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه عطاری و استفاده از خواص گیاهان به سالهای قبل از میلاد و عصر بابلیان باستان باز میگردد.

از زمانی که تمدن و شهرنشینی در ایران شکل گرفت، استفاده از خواص انواع گیاهان برای درمان بیماری نیز شروع شد.

ایران دارای بیش از ۸ هزار گیاه و ادویه بومی است که بالغ بر ۲ هزار گونه آن در موارد معطر و دارویی مورد استفاده است.

امروزه تاحدی توده مردم از خطرات و عوارض متعدد داروهای شیمیایی مطلع شده‌اند و به درمان‌های گیاهی اعتماد بیشتری پیدا کرده‌اند؛ این امر سبب توسعه استفاده از داروهای گیاهی و محبوبیت بیشتر آنها در بین جوانان کشورمان شده است.

ابن سینا؛ حکیم و طبیب نامدار ایرانی تلفیقی از یافته‌های حاصل از گیاهان سنتی روم و یونان باستان با پژوهشها و دانسته‌های باستانی ایرانی را در کتاب قانون خود ذکر کرد؛ کتاب قانون از تاثیرگذارترین متون طبی دنیا است که تاکنون نوشته شده است.

داروهای گیاهی، شامل انواعی از گیاهان گوناگون هستند و می‌توانند از قسمتهایی مانند برگ، گل یا ریشه گیاه تهیه شوند و اما از گذشته تاکنون، عطاری‌ها در کنار مردم بوده‌اند و در سخت‌ترین شرایط همچنان خدمات‌رسانی‌ کرده‌اند.

عطارها و واحدهای عطاری بعضاً با گیاهان ساده و ارزان قیمت، بیماری‌های خطرناکی را از توده مردم دور کرده‌اند که عموماً این تجویزهای گیاهی عوارض خاصی را نیز در برنداشته است.

اما علارغم رغبت مردم نسبت به استفاده از گیاهان دارویی، ناملایمات رفتاری با این صنف باعث شده تا کار برای عطاران بیش از گذشته دشوار شود و البته برخی مخالفت‌ها و اظهارنظرهای مغرضانه از سوی برخی مسؤلان وزارت بهداشت در قبال عطاری‌ها نیز جای سؤال دارد.

اما سؤال اساسی که مسؤلان وزارت بهداشت درباره واحدهای عطاری فعال در سراسر کشورمان باید پاسخگوی آن باشند این است که چرا با وجود تدوین قوانین و مقرارت جامع و کامل در وزارت بهداشت برای ساماندهی و آموزش عطاران، به یک باره در ابتدای کار دولت تدبیر و امید، این مکانیزم‌های قانونی، ابطال و از دستور کار وزارت بهداشت خارج شد؟!

البته پس از این اقدام قابل تامل، شاهد موج شدیدی از حمله به عطاران و عطاریها از سوی مسؤلان امر بودیم در حالی که اجرای مکانیزم‌های تعبیه شده قانونی برای ساماندهی و آموزش عطاران می‌توانست برای همیشه راه را بر حمله به این واحدها به بهانه برخی سوءاستفاده‌ها در صنف عطاریها سد کند!

انتهای پیام/

error: Content is protected !!