خرداد امسال هرمزگان بحرانی است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فرشیدی بیان داشت: وضعیت استان از لحاظ کرونا در خرداد امسال بحرانی است و در صورت رعایت مردم، از این وضعیت تا ۱۵ تیرماه عبور می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت خرداد امسال گرچه نسبت به خرداد پارسال از لحاظ شمار فوتی‌ها مناسب‌تر است، ولی همچنان بحرانی است، تصریح کرد: خرداد امسال میزان مرگ و میر به نسبت پارسال ۲۵ درصد کاهش داشته است.

فرشیدی با اشاره به اینکه پارسال عمدتاً روزانه ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی می‌شدند، ولی اکنون موارد مبتلا در برخی مواقع از هزار مورد هم فراتر می‌رود، اضافه کرد: خرداد پارسال با کمبود تخت بیمارستانی، اکسیژن، کادر درمان و دارو مواجه بودیم که امسال این مسائل کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در دو هفته‌ی اخیر میزان مبتلایان کرونا تقریباً میزان ثابتی بوده است، خاطرنشان کرد: بندرعباس، میناب و بندرلنگه بجز مشاغل گروه یک فعالیت دیگر مشاغل ممنوع است و ادارات نیز با یک سوم کارکنان فعالند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه در تعطیلات اخیر خوشبختانه شمار مراجعان به مراکز درمانی در استان کاهشی بود که تاثیرات آن را در دو هفته آینده می‌بینیم، اظهار کرد: در یکی دو روز گذشته به رغم تعطیلی بازار بندرعباس دوباره در سطح شهر ترددهای مردم افزایش یافته است.

فرشیدی با اشاره به اینکه روزی دستکم ۳۰۰ بیمار به صورت سرپایی در بیمارستان درمان می‌شوند که هزینه هر آمپول تزریقی به بیماران به طور متوسط ۹۰۰ هزار تومان برای مجموعه درمانی استان هزینه دربر دارد، اضافه کرد: اکنون نزدیک به ۵۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری اند و با کمبود تخت در شهرستان‌های بندرعباس، میناب و بندرلنگه روبرو هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: ۷۰ درصد افراد بالای ۷۰ سال واکسن دریافت کرده اند و ۳۰ درصد دیگر به رغم تماس‌های تلفنی برای تزریق مراجعه نکرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مرگ و میرها بالای ۶۰ سال است و اکنون بیشتر افرادی مبتلا به کرونا جوانند، اظهار کرد: بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در منزل قرنطینه هستند و هر روز با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

وی از کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی گلایه کرد و افزود: ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم بویژه افرادی که در خیابان راه می‌روند از ماسک استفاده نمی‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خواستار اعمال سخت گیری بیشتر در زمان اعلام محدودیت تردد شد و افزود: متاسفانه بسیاری از روستاهای استان بعلت مسافرت‌های عید فطر به کرونا آلوده شدند.

فرشیدی با تاکید بر اینکه هر فردی علامت دار باید دو هفته در منزل بماند، افزود: افراد در صورتی که دو هفته در خانه بمانند پس از این مدت ویروس دیگر امکان انتقال به فرد دیگری را ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مردم خواست علائم سرماخوردگی ساده و حتی خستگی و سردرد را جدی بگیرند، چون می‌تواند علامت ابتلا به کرونا باشد.

فرشیدی با اشاره به اینکه مردم برای راهنمایی درمانی می‌توانند با شماره ۳۱۱۸ تماس بگیرند، اضافه کرد: در افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند هم احتمال ابتلا به کرونا البته بصورت خفیف وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص برخی نگرانی‌ها از اهدای خون در استان گفت: خون دادن در زمان کرونا منعی ندارد و مردم بدون نگرانی از ابتلای به کرونا خون بدهند.

فرشیدی گفت: بانیان برگزاری هرگونه تجمع اعم از مراسم‌های عزا و عروسی پیگرد قانونی می‌شوند.

error: Content is protected !!