خروپف احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی را افزایش می دهد

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: خروپف علامت بیماری تنفسی حین خواب است و احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی را به شدت افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا، خسرو صادق نیت افزود: فردی که خروپف می کند، با خطر تنگ شدن راه تنفسی مواجه و تنفس او حین خواب قطع می شود، اکسیژن رسانی به ارگان های حیاتی بدن افت می کند و به این ترتیب در معرض خطر سکته قلبی و مغزی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه خروپف در مردان و افرادی که چاق هستند، شایعتر است، ادامه داد: در ۸۰ درصد موارد فرد متوجه خروپف خود نمی شود؛ از این رو، اطرافیان باید آن را یک بیماری تنفسی تلقی کنند و به دنبال درمان بیمار باشند.

صادق نیت افزود: خواب یک ضرورت است و بیداری بیش از حد، خواب طبیعی را مختل می کند. افراد باید از هفت تا ۹ ساعت، خواب داشته باشند.

وی با بیان اینکه نیاز خواب افراد متفاوت است، اظهار داشت: در دوره کهنسالی کیفیت خواب کاهش می یابد به طوری که افراد از ۶۵ سالگی دچار کیفیت پایین خواب می شوند و به طورکلی یک سوم افراد جامعه سابقه بی خوابی را در طول عمر خود تجربه می کنند.

صادق نیت با بیان اینکه ۱۰ درصد مردم جامعه مبتلا به بی خوابی هستند، افزود: بی خوابی می تواند روی فعالیت های روزمره افراد تاثیر بگذارد، احساس خستگی، خواب آلودگی، کاهش تمرکز و افزایش خطا از عوارض بی خوابی است.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: افرادی که بی خوابی دارند، خودسرانه و بدون اجازه پزشک میزان مصرف داروهای خود را افزایش می دهند در حالی که باید به دنبال درمان بی خوابی باشند.
وی افزود: مصرف بی رویه دارو باعث بیماری های قلبی، عروقی، ریوی، اعصاب و روان می شود و فرد را مضطرب و افسرده می کند.

به گفته صادق نیت، توجه و رعایت اصول بهداشت خواب توسط افراد شامل اینکه در یک ساعت معینی بخوابند، در معرض نور کم قرار بگیرند، فعالیت های هیجانی و بدنی را کاهش دهند و از خوردن چای، قهوه، کاکائو و مصرف سیگار قبل از خواب بپرهیزند و محل آرام باشد، بسیار مهم است.

وی افزود: راه رفتن در خواب، کابوس های شبانه و خواب آلودگی طی روز نیز از اختلالات خواب به شمارمی روند و امروزه با روش های علمی و پیشرفته این اختلالات قابل تشخیص و درمان است.

صادق نیت خاطرنشان کرد: در کشور بیش از ۶ سال است که رشته فلوشیب طب خواب در دانشگاه ها تدریس می شود و بیماری و اختلالات خواب را به طور تخصصی می توان تشخیص داد و درمان کرد.

error: Content is protected !!