خطر در کمین سالمندانی که واکسن نمی‌زنند/ به شایعات توجه نکنید

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: با آغاز واکسیناسیون گروه‌های پر خطر جامعه، روند فوت ناشی از کرونا سیر نزولی به خود گرفت و میزان مرگ و میر کاهش یافت.

با اعلام وزارت بهداشت واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال که گروه اول هدف بودند به اتمام رسید و سپس افراد با سن کمتر برای دریافت واکسن به مراکز مربوطه مراجعه کردند.

طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت بیش از ۸۰ درصد افرادی بالای ۸۰ سال کشور واکسینه شده‌اند؛ این در حالی است که خراسان شمالی از این امر عقب تر است.

سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ستاد مبارزه با کرونا از تزریق واکسن به حدود ۷۰ درصد افراد بالای ۸۰ سال خبر داد که این اعداد در قیاس با میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است.

نکته قابل توجه تر آن است که این آمار در هفته گذشته حدود ۶۰ درصد بود و طی یک هفته تنها ۱۰ درصد افراد دارای شرایط واکسن دریافت کرده‌اند.

۳۰ درصد سالمندان هنوز واکسن نزدند

خراسان شمالی دارای ۸ هزار نفر بالای ۸۰ سال است که بر این اساس اکنون تنها ۵ هزار و ۵۰۰ نفر واکسن تزریق کرده‌اند و هنوز ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مقابل کرونا ایمن نشده‌اند که این امر خطرات زیادی را برای این قشر به دنبال خواهد داشت.

اما علت چیست؟ طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی کمبود واکسنی وجود ندارد و هر فرد بالای ۸۰ سال به محض مراجعه واکسن خود را دریافت خواهد کرد. لذا مشکل را می‌توان از عدم تمایل افراد به دریافت واکسن دانست.

برخی از سالمندان اعتقادی به واکسن ندارند و درواقع از تزریق آن دلهره و ترس دارند. یکی از شهروندان بجنوردی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پدرم ۸۶ سال دارد و به دلیل ناتوانی جسمی با خانواده ما زندگی می‌کند.

وی افزود: تاکنون برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌ایم زیرا ممکن است به دلیل ضعیف بودن پدرمان توانایی مقابله با واکسن را نداشته باشد و جان خود را از دست بدهد.

این شهروند ادامه داد: سعی می‌کنیم همچنان پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

خطر در کمین سالمندانی که واکسن نمی‌زنند/ به شایعات توجه نکنید

وی افزود: از خانه بهداشت محل برای تزریق واکسن تماس گرفتند اما تمایلی به حضور و تزریق واکسن نداریم.

یکی از سالمندان شهر که توانایی جسمی خوبی نیز داشت در پاسخ به اینکه چرا برای دریافت واکسن مراجعه نداشته است، گفت: این داروها مضر است و نباید استفاده کرد؛ همین ماسک را استفاده می‌کنیم و تاکنون که مشکلی ایجاد نشده است.

وی افزود: همسرم البته برای تزریق واکسن مراجعه کرد و به او واکسن زدند اما من نمی‌خواهم واکسن دریافت کنم.

برخی از فرزندان خانواده‌ها نیز به دلیل شایعات مطرح شده در فضای مجازی جلوی پدران و مادران خود را برای دریافت واکسن می‌گیرند. یکی از شهروندان بجنوردی به خبرنگار مهر گفت: چه اطمینانی به واکسن‌ها هست تا جان کسی را نگیرد؟ در صفحات مجازی خواندم که تعدادی از افراد فوت شدند اما خبرش جایی منتشر نشده است.

به شایعات توجه نکنید

به نظر می‌رسد شایعات فضای مجازی و تفکرات ناصحیح در خصوص تزریق واکسن در بین برخی افراد باعث شده آمار تزریق واکسن در خراسان شمالی کمتر از کشور باشد؛ اتفاقی که می‌تواند اثرات خود را به سرعت در موارد فوتی نشان دهد.

محمود هخامنش، پزشک متخصص داخلی در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: واکسن هراسی که توسط برخی شبکه‌های مجازی انجام می‌شود صحت ندارد و مردم باید از واکسن‌های تهیه شده استفاده کنند.

وی افزود: واکسن‌ها کاملاً تأیید شده هستند و می‌توانند ایمنی نسبی ایجاد کنند لذا مردم برای کاهش آمار کرونا در زمان مقرر واکسن تزریق کنند.

هخامنش تاکید کرد: نباید فریب تبلیغات منفی را خورد زیرا زمانی این شبکه‌ها تبلیغ می‌کردند که چرا واکسن وارد نمی‌شود اما اکنون تبلیغ می‌کنند که واکسن نزنید؛ لذا مردم به این سخنان بی توجه باشند و با تزریق واکسن جان خود را حفظ کنند.

مردم را اقناع کنید

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در این خصوص به مهر گفت: نمی‌شود که کسی بگوید من اعتقادی به واکسن ندارم و تزریق نمی‌کنم زیرا جان بقیه افراد را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: اگر کسی بگوید من اعتقادی به زدن ماسک ندارم چه واکنشی به او خواهیم داشت؟

خطر در کمین سالمندانی که واکسن نمی‌زنند/ به شایعات توجه نکنید

شجاعی تاکید کرد: هر چند تزریق واکسن طبق قانون اجبار نیست اما این دلیلی بر دل به خواهی بودن این موضوع ندارد زیرا در قبال جان دیگران نیز مسئول هستیم و نمی‌توانیم با رفتارهای پر خطر به جان دیگران آسیب بزنیم.

استاندار خراسان شمالی در انتها گفت: به فرمانداران تاکید شده از طریق اقناع مردم، سالمندان را برای تزریق واکسن ترغیب کنند.

سالمندان گروه در معرض خطری هستند که هر آن ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست دهند لذا از دست دادن فرصت حتی برای چند ساعت نیز اشتباه به نظر می‌رسد؛ لذا سالمندان و اعضای خانواده آن‌ها باید به مراکز تزریق واکسن مراجعه کرده و جان خود و اطرافیانشان را حفظ کنند.

error: Content is protected !!