خط تولید نیمه صنعتی واکسن ایرانی کرونا در حال کار است

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اصفهان، علی عسگری روز چهارشنبه در دیدار با آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد افزود: این ستاد از ابتدای بروز کووید ۱۹ کوشید نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد و در ابتدای کار برای مقابله با این بیماری، برنامه تولید ماسک را در داخل به اجرا درآورد، سپس با توجه به خودداری کره جنوبی از اعطای کیت‌های تشخیصی به ایران، با استفاده از ظرفیت داخلی و دانش بومی جوانان کشور، این کیت‌ها در کشور ساخته و قسمت عمده طرح شهید سلیمانی نیز با استفاده از همین کیت‌ها اجرا شد.
وی با بیان‌اینکه اقدامات این ستاد برای تولید واکسن ایرانی کرونا از شهریور سال گذشته آغاز و تمام مراحل تولید واکسن توسط متخصصان داخلی انجام شد، اظهار داشت: هم‌اکنون خط تولید نیمه‌ صنعتی ما با ظرفیت یک و نیم میلیون دوز در ماه در حال کار است و خط دیگر تولید که از چین وارد شده است نیز بزودی آماده بهره‌برداری می‌شود که این خط هم می‌تواند ماهیانه ۱۲ میلیون دوز واکسن تولید کند.
معاون امور اجتماعی و استان‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تاکید کرد: فنّاوری ساخت واکسن در کشور بومی بوده و تنها برخی از مواد اولیه وارداتی است که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این میزان نیز به صفر خواهد رسید.
وی اضافه کرد: واکسن تولیدی ما علاوه بر ویروس کنونی در مقابله با ویروس جهش‌یافته انگلیسی نیز موفق عمل کرده است.
عسگری همچنین گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در حوزه اقتصادی بر موضوع ایجاد اشتغال تمرکز دارد و در بنیاد برکت طوری هدفگذاری شده است که ظرفیت‌های موجود در روستاها با هزینه کم احیا شود که برای مثال در یک روستا با ۱۰ میلیون تومان ۱۰ نفر مشغول به کار شدند یا در سیستان و بلوچستان یک هزار آغل رها شده وجود دارد که با پرداخت تسهیلات، طرح پرورش بُز، گوسفند و شتر احیا می‌شود.
عسگری، پرورش ماهی در قفس در سواحل جنوب و شمال، فعالیت در حوزه امنیت غذایی و دارویی، اجرای کشت دیم در سطح ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور با بهره‌گیری از روش علمی و افزایش سه برابری تولید، کلید زدن کشت کُلزا و دانه‌های روغنی، کاهش هزینه تولید مسکن با بهره‌گیری از زمین‌های بنیاد و زمین‌های واگذار شده از سوی دولت و راه‌اندازه کارخانه چادر مشکی در قم را از دیگر اقدامات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام اعلام کرد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان نیز در این دیدار با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌هاست که در باره ضرورت حمایت از تولید و آثار مثبت آن بر روی اقتصاد کشور تأکید دارند اما کسانی که باید فرمایشات ایشان را به مرحله اجرا درآورند، در غفلت هستند و از خواب بیدار نمی‌شوند و دولت‌ها هم توجه کافی به مساله تولید ندارند.
آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد با بیان‌اینکه تولیدکنندگان به نوعی کارگر دولت محسوب می‌شوند، افزود: تولیدکنندگان با ایجاد اشتغال، افزایش صادرات، کاهش هزینه تولید و پرداخت مالیات، بهترین یاور دولت‌ها هستند.
وی گفت: اگر دولت‌ها با در اختیار قراردادن زمین، آب و برق رایگان، اجرای معافیت مالیاتی چندساله و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت از تولیدکنندگان حمایت کنند، پس از راه‌اندازی خطوط تولید، همین تولیدکننده با پرداخت مالیات و ارزآوری برای کشور، حامی خوبی برای دولت خواهد بود.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به ضرورت پرداختن به مسائل اساسی کشور تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان امام، کارهای اساسی را در سطح کشور دنبال می‌کند.
وی افزود: یکی از مسائلی که باید دنبال شود گسترش فرهنگ کار و مانع‌زدایی از مسیر تولید است برای مثال وجود بانک‌های خصوصی مانعی برای تولید محسوب می‌شود چراکه بانک‌ها با ایفای نقش مُخرب در اقتصاد از طریق خرید و فروش سکه و  زمین و پرداخت سودهای کلان مانع از ورود سرمایه‌های مردمی به بخش تولید می‌شوند. 
امام جمعه اصفهان بیان کرد: اگر قرار است کمکی به فقرا شود  این کمک‌ها باید مستمر باشد و نباید برای فقرا، خانه فقیرانه ساخت بلکه کار برای فقرا باید اصولی، صحیح و خوب انجام شود تا آنان توانمند شوند.  
در این دیدار، تورج حاجی‌رحیمیان به‌عنوان مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در استان اصفهان معرفی و از خدمات ابوالفضل خروطی مدیرکل سابق این ستاد تقدیر شد.
به گزارش ایرنا، از اسفند سال ۹۸ تاکنون حدود ۲ میلیون نفر در کشور به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از بین آنها ۶۵ هزار نفر جان باخته‌اند.
به گفته محمد مُخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام، گام(فاز) اول آماده‌سازی تولید واکسن کرونا به اتمام رسیده است و پیش بینی می‌شود از اردیبهشت تولید این واکسن ایرانی آغاز شود.

error: Content is protected !!