خواص عسل طبیعی و ۱۴ فایده درمانی آن که نمی دانید!

خواص عسل طبیعی با توجه به وجود آنزیم ها و ویتامین ها، برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد توجه مردم قرار گرفته است. عسل علاوه بر اینکه یک غذای کامل است، یک هدیه ارزشمند طبیعت به انسان هاست که می توانند از آن بهره‌مند شوند. در دنیا هیچ غذایی به اندازه عسل، سرشار از مواد غذایی و دارویی نیست، زیرا زنبورها از شهد و شکوفه گیاهان مختلفی تغذیه می کنند که این عسل ها خواص دارویی آن گیاهان را به همراه داشته و طبق تغذیه زنبورها از پوشش گیاهی آن منطقه نام گذاری می شوند. در ادامه درباره فواید عسل طبیعی و مضرات آن نکاتی را خواهیم گفت.

خواص عسل طبیعی و 14 فایده درمانی آن که نمی دانید!

خواص عسل طبیعی

۱. درمان آسم

اگر به دنبال داروهای جایگزین برای درمان آسم خود هستید، می توانید عسل را در زندگی روزمره خود جای دهید. خواص عسل برای آسم درمانی بهتر از سایر داروهای گران قیمت معمولی است. عسل به آرامی مخاط موجود در گلو را پاک می کند. مواد معدنی مختلف و محتوای ویتامین عسل مانند منیزیم، منگنز، سلنیوم و اسیدهای آمینه به پاک سازی مجاری در ریه ها و تسکین غشای لوله های برونش کمک می کند.

بهترین راه های استفاده از عسل برای درمان آسم ترکیب آن با یکی از عناصر زیر می باشد:

  • آب
  • لیمو
  • دارچین
  • میخک

۲. تقویت انرژی بدن

استفاده از عسل به عنوان یک روش درمانی به نام “آپی تراپی” است و شامل درمان هایی می باشد که انرژی را بازیابی می کند، استقامت بدنی را تقویت می کند و سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. به همین دلیل است که سال هاست متخصصان رژیم های ورزشی توصیه می کنند ورزشکاران عسل خام را در وعده های غذایی قبل از ورزش یا میان وعده خود قرار دهند.

۳. درمان قند خون

دیابت یک بیماری است که امکان دارد هر فردی تجربه کند، سیستم کار لوزالمعده مختل می شود و نمی تواند انسولین خوبی در بدن تولید کند. انسولین برای تنظیم سطح قند خون در بدن مفید است، زیرا مقدار زیاد قند در بدن خوب نیست. آزمایش های مکرر اثبات کرده که عسل طبیعی حاوی ماده اکسید کننده ای است که فرآیند جذب قند در خون را آسان می کند و نمی گذارد درصد قند در خون بالا رود.

۴. بهبود مشکلات پوستی

عسل به عنوان یک مرطوب کننده پوست، لایه بردار، منبع آنتی اکسیدان، درمان طبیعی آکنه و جوان سازی پوست مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است که آن را علاوه بر پتانسیل عالی برای یک رژیم غذایی، به عنوان یک داروی طبیعی مراقبت از پوست به اثبات رسانده است.

۵. خواص عسل برای درمان سرفه

در بیشتر موارد، سرفه های حاد در اثر سرماخوردگی یا ویروس آنفولانزا یا برونشیت ایجاد می شود و حدود سه هفته ادامه خواهد داشت. از آنتی بیوتیک ها می توان برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها استفاده کرد. با این حال ، بیشتر سرفه های حاد ناشی از ویروس هایی هستند که به آنتی بیوتیک ها نیاز ندارند. محققان در سال ۲۰۱۲ خاطر نشان کردند که عسل حاوی بیش از ۱۸۱ ماده طبیعی مختلف است و تاکید می کنند که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن دلیل اصلی کمک به تسکین سرفه است.

۶. درمان رفلاکس معده

بسیاری از متخصصین درمان خانگی معتقدند که عسل به بهبود مری کمک می کند و علائم سوزش سر دل را کاهش می دهد. هزاران سال از عسل در داروهای آیورودا برای معالجه انواع بیماری ها استفاده شده است. عسل آهوتا در درمان بیماری های گوارشی مخصوصا رفلاکس معده بسیار موفق عمل کرده است.

۷. خواص عسل برای زخم ها

در طی چند دهه گذشته، استفاده بالینی از عسل به عنوان یک درمان زخم موضعی تجدید حیات شده است. مجموعه ای از شواهد این گفته را پشتیبانی می کند، نشان می دهد که عسل باعث بهبود زخم ها می شود، باکتری ها را می کشد و pH زخم را کاهش داده، التهاب مزمن را کاهش می دهد و باعث افزایش نفوذ فیبروبلاست می شود.

هزاران سال است که از عسل به عنوان درمان زخم توسط فرهنگ های بومی سراسر جهان استفاده می شود. یافته های باستان شناسی و آثار مکتوب اولیه نشان می دهد که زخم ها توسط مصریان، یونانیان و رومیان باستان با عسل درمان می شدند.

۸. کمک به رفع بی خوابی

دانشمندان بر این باورند که مصرف غذاهای سرشار از تریپتوفان و غذاهایی که به تولید طبیعی سروتونین و تریپتوفان بدن کمک می کنند ممکن است راه حلی برای رفع بی خوابی باشد. اهمیت هورمون سروتونین در این است که هنگام خواب، مغز آرام می کند. عسل در درمان بی خوابی مؤثر است، زیرا حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که به مقابله با بی خوابی کمک می کند.

۹. مبارزه با عفونت ها

در واقع اهمیت فواید عسل در قدیمی ترین ادبیات پزشکی جهان به اثبات رسیده است  و از زمان های بسیار قدیم به عنوان داروی ضد میکروبی و همچنین فعالیت های بهبود زخم شناخته شده است. خاصیت درمانی عسل به این دلیل است که فعالیت ضد باکتریایی را ارائه می دهد، باعث ایجاد شرایط مرطوب زخم می شود و ویسکوزیته بالای آن به تهیه یک سد محافظ برای جلوگیری از عفونت کمک می کند.

۱۰. پیشگیری از سرطان

سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که سبک زندگی امروزه و رژیم غذایی در ابتلا به آن نقش بسزایی دارد.  عسل منبع مهمی از ترکیبات فعال زیستی است که از گیاهان به دست می آید و در سال های اخیر مطالعاتی زیادی بر روی خواص عسل برای پیشگیری از سرطان صورت گرفته، در این بررسی ها نقش عسل به عنوان کمک کننده در درمان و پیشگیری سرطان نیز به اثبات رسیده است.

۱۱. خواص عسل برای درمان آکنه

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است که به مبارزه با التهاب ناشی از باکتری ها کمک می کند. به همین دلیل است که در ساخت ماسک صورت خانگی برای مقابله با آکنه استفاده می شود. زیرا عسل بی خطر می باشد و مهم تر از همه، شما دقیقاً می دانید چه چیزی را در ماسک صورت قرار داده اید.

۱۲. جلوگیری از پیری زودرس

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که با خاصیت آب رسانی خود باعث جلوگیری از پیری زودرس می شود.

  • ضد باکتری: عسل با باکتری ها در سطح پوست مبارزه می کند و برای شیوع جوش های پوستی بسیار مناسب است.
  • لایه بردار: سلول های مرده پوست را از بین می برد تا پوست درخشان تر شود.
  • ضد التهاب: پوست را بهبود می بخشد و به تدریج زخم ها از بین می رود.

۱۳. درمان ریزش مو

  • خواص عسل برای مراقبت از مو می تواند موهای شما را درخشان تر کند و باعث نرم تر شدن و سالم ماندن موهای شما شود.
  • از آنجا که عسل یک نرم کننده است، به همین ترتیب قدرت فولیکول های مو که وظیفه رشد مو را دارند را نیز تقویت می کند. تحلیلگران می گویند، استفاده مناسب از شهد درمانی مو می تواند باعث بهبود بقیه فولیکول های مو در رشد مو شود.
  • همه ما می دانیم که عسل تمایل دارد که رطوبت را در پوست سر حفظ کند و با توجه به خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده عسل که باعث می شود پوست سر شما از عفونت یا پسوریازیس در امان بماند، در نتیجه شما از شوره و خارش سر دور می مانید.

۱۴. درمان تب یونجه

علائم تب شامل عطسه، آبریزش بینی و پف چشم است. داروهای زیادی وجود دارد که ادعا می کنند علائم را درمان می کنند که برخی از آنها بهتر از سایر داروها عمل می کنند. یک راه حل محبوب، خوردن عسل است که حتما باید خام و ارگانیک باشد. تب یونجه هر تابستان، هنگامی که گیاهان شروع به انتشار گرده ها در هوا می کنند، ظاهر شده و باعث می شود که برخی افراد دچار حساسیت شوند.

خواص عسل طبیعی و 14 فایده درمانی آن که نمی دانید!

سایر خواص عسل طبیعی

  • تنظیم کننده قند خون
  • درمان ناتوانی جنسی
  • خاصیت چربی سوزی
  • خواص آنتی باکتریال
  • بهبود مشکلات گوارشی
  • تقویت حافظه با عسل
  • درمان یبوست با عسل
  • بهبود بیماری قلبی
  • تسکین دندان درد
  • درمان روماتیسم
  •  تقویت لثه
  •  افزایش رشد در کودکان
  • رفع سنگ کلیه

عوارض جانبی مصرف عسل:

  • مصرف زیاد عسل در دوران بارداری ممکن است قند خون مادر را دچار مشکل کند، پس باید عسل را در حد تعادل و نیاز بدن با مشورت پزشک متخصص خود مصرف کنید.
  • همان طور که عسل برای کاهش وزن و دیابت بسیار مفید می باشد. مصرف زیاده از حد آن باعث افزایش وزن و ابتلا به دیابت می شود، پس در مقدار مصرف آن دقت کنید.
  • حتما به این نکته دقت کنید که عسل را به کودکان زیر دو سال ندهید، زیرا خطر بوتولیسم برای آن ها وجود دارد که منجر به اختلالات عصبی و فلج در نوزادان می شود.
  • افرادی که به فرآورده های زنبورعسل یا خود آن حساسیت دارند با خوردن عسل ممکن است دچار واکنش های آلرژیک شوند.

نتیجه گیری:

عسل هم مانند هر مواد غذایی و دارویی دیگر علاوه بر داشتن مزایای زیاد برای بهبود بسیاری از بیماری ها می تواند برای ما خطراتی هم داشته باشد، اما این اتفاق زمانی رخ می دهد که در مصرف آن زیاده روی صورت گیرد یا از عسل های تغذیه ای و شکری استفاده گردد. در نتیجه بهتر است در هنگام خرید عسل دقت کنید آن را حتما از یک زنبوردار مطمئن خریداری کنید تا از هر عواقب جبران ناپذیری پیشگیری نمایید.

شما چه نظری درباره خواص عسل طبیعی دارید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

error: Content is protected !!