دانستنی‌هایی درباره رژیم‌های بسیار کم کالری

رژیم غذایی بسیار کم کالری (VLCD) یک برنامه کاهش وزن سریع است که در آن میزان کالری دریافتی فرد به شدت محدود شده است. این رژیم های غذایی اغلب برای کمک به بیماران چاق در راستای کاهش وزن چشمگیر و کوتاه مدت به عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن جامع استفاده می شود. از آنجایی که غذای مصرفی بسیار محدود و میزان کالری به حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ در روز محدود می شود، رژیم های بسیار کم کالری تنها باید در موارد خاص و زیر نظر پزشک دنبال شوند.

دانستنی‌هایی درباره رژیم‌های بسیار کم کالری

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “وری ول”، رژیم های بسیار کم کالری برای کاهش وزن سریع در ابتدای برنامه کاهش وزن طراحی شده اند. در بیشتر موارد، شیک های پروتئین مایع یا بارهای جایگزین وعده غذایی برای یک دوره زمانی که از چند هفته تا چند ماه ادامه دارد، به جای مواد غذایی استفاده می شوند. با این وجود، برخی برنامه های رژیم بسیار کم کالری شامل پروتئین های بدون چربی، مانند ماهی و مرغ می شوند.

بارها و شیک ها مشابه نمونه های رژیمی که از یک فروشگاه خریداری می کنید، نیستند. در عوض، بارهای جایگزین وعده غذایی با فرمولی خاص تهیه می شوند تا حاوی ویتامین ها و مواد مغذی کافی برای تامین نیازهای تغذیه ای بیماران باشند.

برای چه کسانی در نظر گرفته می شود؟

رژیم های بسیار کم کالری برای بیمارانی با شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بیشتر در نظر گرفته می شوند. در حالت عادی، این رژیم های غذایی برای بیمارانی با شاخص توده بدنی بین ۲۷ تا ۳۰ استفاده نمی شود، مگر این که به بیماری های مرتبط با وزن، مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا باشند.

رژیم های بسیار کم کالری به طور معمول برای کودکان یا نوجوانان تجویز نمی شوند. همچنین، آنها به واسطه عوارض جانبی بالقوه، بیماری هایی که فرد به آنها مبتلاست، و/یا نیازهای دارویی معمولا برای افراد پیر مناسب نیستند.

پزشک شما درباره این که یک رژیم بسیار کم کالری برای شما مناسب است یا خیر تصمیم گیری خواهد کرد.

انتظارات کاهش وزن

یک بیمار چاق زمانی که یک رژیم بسیار کم کالری را دنبال می کند می تواند انتظار کاهش حدود ۳ تا ۵ پوند (۱٫۳ تا ۲٫۲ کیلوگرم) از وزن خود در هفته را داشته باشد. میانگین کاهش وزن برای یک رژیم بسیار کم کالری ۱۲ هسته ای حدود ۴۴ پوند (۲۰ کیلوگرم) است. این میزان کاهش وزن می تواند به طور قابل توجهی شرایط پزشکی مرتبط با چاقی، مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا را بهبود ببخشد.

دنبال کردن یک رژیم بسیار کم کالری در کنار حرکت به سمت یک سبک زندگی سالم، یک برنامه غذایی با کالری کنترل شده و برنامه ورزشی طی سه تا شش ماه می تواند کاهش حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از وزن اولیه بیمار را ممکن سازد.

با این وجود، پژوهش ها نشان داده اند که نتایج بلند مدت رژیم های بسیار کم کالری به طور قابل توجهی متفاوت هستند. در همین راستا، بازگشت وزن شایع است. ترکیب یک رژیم بسیار کم کالری با رفتار درمانی، ورزش، و پیگیری درمان ممکن است از این شرایط پیشگیری کند.

عوارض جانبی و نگرانی ها

بسیاری از بیمارانی که یک رژیم بسیار کم کالری را برای چهار تا ۱۶ هفته دنبال می کنند، عوارض جانبی مانند خستگی، یبوست، حالت تهوع یا اسهال را تجربه می کنند. این علائم معمولا طی چند هفته بهبود یافته و به ندرت بیمار را از تکمیل برنامه غذایی خود باز می دارند.

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی یک رژیم بسیار کم کالری تشکیل سنگ های صفراوی است. سنگ های صفراوی اغلب در افراد چاق، به ویژه زنان تشکیل می شوند. بروز آنها طی یک برنامه کاهش وزن سریع شایع است. پزشک ممکن است دارویی را برای پیشگیری از تشکیل سنگ های صفراوی طی برنامه کاهش وزن سریع تجویز کند.

رژیم ۹۰۰ کالری

برخی افراد که چاق نیستند یا اندکی اضافه وزن داشته و قصد دارند رژیم بگیرند، ممکن است کاهش وزن از طریق مصرف ۸۰۰ یا ۹۰۰ کالری در روز را مد نظر قرار دهند. در شرایطی که این برنامه غذایی ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد، اما احتمالا در بلند مدت کارآمد نخواهد بود. در حقیقت، این رژیم های غذایی سالم و پایدار نیستند.

بسیاری از افرادی که رژیم گرفته و یک رژیم بسیار کم کالری – مانند رژیم ۹۰۰ کالری – را دنبال می کنند، زمانی که بسیار گرسنه می شوند، ممکن است پرخوری کنند. در نتیجه، بازگشت وزن کاهش یافته و حتی افزایش وزن بیشتر امکانپذیر است.

بر همین اساس، دنبال کردن برنامه های کاهش وزن بسیار سخت و مدها و جریان های زودگذر در زمینه کاهش وزن که شامل مصرف روزانه ۹۰۰ کالری یا کمتر می شون، به طور کلی ایده خوبی نیست. ممکن است تبلیغات رژیم های غذایی مختلفی را مشاهده کنید که حتی برخی مدعی سالم بودن نیز باشند، اما بدون تغذیه مناسب احتمالا با احساس خستگی و ابتلا یا تشدید مشکلات سلامت مواجه خواهید شد.

error: Content is protected !!