دانشگاه علوم پزشکی قم موج های کرونا را به خوبی مدیریت کرد

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، حمید سوری روز دوشنبه در جریان سفر به استان قم، افزود: تیم واکنش سریع وزارت بهداشت با هدف ارزیابی دقیق اوضاع کرونا و به اشتراک‌گذاری تجارب قبلی در استان قم حضور پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی واقع‌بینی و نگاه عالمانه به شرایط و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای ثمربخش شدن اقدامات نظام بهداشت و درمان ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: ویروس‌های جهش یافته جدید موسوم به هندی و آفریقایی که قدرت سرایت چند برابری در مقایسه با ویروس‌های قبلی دارند، در کنار عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تعداد موارد مثبت این موج را به بیش از سه برابر موج‌های قبلی رسانده است.

 تداوم روند صعودی ابتلا به ویروس کرونا در استان قم

 رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با بیان این‌که هنوز به قله پیک بیماری در استان نرسیدیم، افزود: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های قم رو به افزایش است و در حال حاضر با حدود ۶۵۰ بیمار بستری تعداد مبتلایان به کرونا ویروس بستری در مراکز درمانی از پیک قبلی بیشتر است.

محمدرضا قدیر با بیان این‌که قدرت سرایت ویروس در پیک جدید بسیار زیاد است، اضافه کرد: با توجه به این‌که سن ابتلا در این مرحله کاهش یافته است، باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با دقت بیشتری انجام گیرد و تجمعات به حداقل برسد.

 وی همچنین با اشاره به واکسیناسیون افراد گروه هدف از طریق وزارت بهداشت در استان، خواستار کاهش سن گروه هدف از ۵۸ به ۵۰ سال در استان قم شد.

 قم جزو پنج استان برتر کشور در تست سریع کرونا است

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ابتلا به بیماری در قم، اظهار داشت: وضعیت بیماری استان افزایشی است، کل کشور درگیر بیماری و ویروس دلتا است و عمده شهرهای کشور قرمز و نارنجی هستند.

 سیامک محبی افزود: در روزهای اخیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۸ درصد گزارش‌شده است، وضعیت استان از میانگین کشور کم‌تر نیست و عادی انگاری‌ها هم افزایش‌یافته است.

 وی بیان کرد: میانگین بستری‌ها ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر است و یک‌پنجم بیماران ما بدحال هستند؛ این امر حامل پیام است و آن این‌که افراد زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که وارد فاز خطرناک شدند.

 وی با بیان این‌که قم در انجام تست سریع کرونا جزو پنج دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور است، خاطرنشان کرد: آخرین آمار هفتگی بازدیدهای نظارتی در طرح شهید سلیمانی، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ بازدید، حدود ۶۰۰ اخطار و ۱۰۷ پلمب را به دنبال داشته است.

در ادامه اعضای این تیم با حضور در مراکز تجمیعی واکسیناسیون از نزدیک نحوه ارائه خدمات به مراجعان را مورد ارزیابی قرار دادند.

وضعیت کرونایی استان قم که از ۲۷ خردادماه پس از ۴۰ روز از وضعیت نارنجی به زرد بهبود یافته بود بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ نهم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای نارنجی و از ۲۳ تیرماه مجددا در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

error: Content is protected !!