درست ترین رفتار مسئولانه افراد برای اهدای خون

به گزارش خبرگزاری مهر، پایتخت همراه با سایر استان‌ها شاهد شور و شوق ورزشکاران در مراکز اهدای خون و مجموعه ورزشی انقلاب بود. پویش اهدای خون جامعه ورزش و جوانان که با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان انتقال خون صورت گرفت، حرکتی انسان دوستانه و سلامت محور است که می‌تواند در پاندمی کرونا علاوه بر ترویج روحیه قهرمانی میان ورزشکاران، هواداران آنان را نیز تشویق به آستین بالا زدن کند.

جامعه پزشکی ورزشی پیشتاز در اهدای خون

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد پویش اهدای خون جامعه ورزشکاران و جوانان در مجموعه ورزشی انقلاب گفت: جامعه ورزشی و پزشکی پیوسته در کار خیر پیشقدم بوده است و یکی از این امور خیر اهدای خون است.

غلام رضا نوروزی افزود: با توجه به ضرورت اهدای خون در روزهای همه‌گیری کرونا استقبال از اهدای خون یک وظیفه همگانی است.

وی تاکید کرد: با توجه به مناسبت اربعین حسینی و هفته دفاع مقدس و اهمیت موضوع معنوی اهدای خون، برای امر اهدای خون ورزشکاران پیشقدم شدیم.

نوروزی افزود: فدراسیون پزشکی ورزشی در اجرای تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره کل انتقال خون استان تهران و اداره کل ورزش و جوانان منعقد شده است نیز همکاری مؤثری خواهد داشت.

سلامت جامعه با خود مراقبتی آغاز می‌شود

پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون در این پویش شرکت کرد و به عنوان عضوی از جامعه علاقمند به ورزش‌های همگانی و جامعه ورزشی و خانواده بزرگ انتقال خون، خون خود را اهدا کرد. دکتر پیمان عشقی که صبح امروز در این پویش شرکت کرد.

وی در حین اهدای خون ورزش را در سلامت روح مؤثر دانست و با اشاره به حسن تقارن مناسبت این پویش با روز اول مهر و هفته دفاع مقدس گفت: ورزشکاران و مدیران ورزشی این حرکت اجتماعی زیبا را شکل دادند و از ایشان تشکر می‌کنم که هم خودشان خون اهدا می‌کنند و هم در ترویج این فرهنگ نجات بخش اهتمام می‌ورزند و هر وقت سازمان انتقال خون نیاز به کمک داشته است پیش تاز بوده اند.

عشقی در خصوص اهمیت خود مراقبتی در جامعه ورزشی گفت: درست ترین دیدگاه و رفتار مسئولانه برای اهدای خون این است که انسان خودش را سالم نگه دارد که بتواند به خودش جامعه خودش کمک کند و آنگاه می‌تواند یک اهدا کننده خون باشد. و اگر بخواهد اهدا کننده باقی بماند باید خود مراقبتی دائمی داشته باشد.

وی ادامه داد: توجه به سلامتی، رژیم غذایی، پرهیز از رفتار پر خطر، سیگار، دارو، درمان‌های غیر ضروری، و حجامت و تاتو و…، سبب می‌شود جسم و خون انسان سالم بماند و بتواند به انسان دیگری نیز خون اهدا کند. از این منظر سلامت جامعه با خود مراقبتی آغاز می‌شود.

جامعه ورزشی در کنار انتقال خون

محمدرضا مهدی زاده مدیر کل انتقال خون استان تهران در مجموعه ورزشی انقلاب ضمن تشکر از حضور گسترده مسؤولان هیأت‌ها و فدراسیون‌های ورزشی و اداره کل ورزش و جوانان گفت: حضور ورزشکاران در این پویش شایان تقدیر و برای جامعه جوانان نشاط انگیز و الهام بخش بود.

وی با اشاره به همکاری گسترده جامعه ورزشی برای تأمین خون مورد نیاز بیماران در شرایط همه گیری کرونا گفت: خوشبختانه پیوسته همکاری مناسبی میان این جامعه و اداره کل انتقال خون استان وجود داشته است و با انعقاد تفاهم نامه‌ای که روز گذشته میان این اداره کل و اداره کل ورزش و جوانان استان منعقد شد همکاری‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی اهدای خون در جامعه ورزشی گسترش خواهد یافت و با توجه به روحیه پهلوانی ورزشکاران ایرانی، پیش بینی می‌شود این جامعه همکاری و پذیرش خوبی در امر اهدای خون داشته باشند.

هدیه نام آوران

امروز در پویش جامعه ورزش و جوانان نام آوران زیادی نشاط و سلامتی را به مراکز اهدای خون و ورزشگاه انقلاب آوردند.

پرتاب‌گر دیسک ایرانی و رکورددار فعلی پرتاب دیسک در تمامی رده‌های سنی ایران و رکورد دار همین رشته در رده بزرگسالان آسیا احسان حدادی یکی از این نام آوران بود.

وی با تمام ابهتی که دارد برای ما اعتراف کرد که از سوزن و سرنگ کمی می ترسد ولی همکاران انتقال خون به وی اطمینان دادند که بعد از اهدای خون ترسش از همه سوزن‌ها می‌ریزد!!!

حدادی گفت: اهدای خون برای سلامتی خود انسان و نجات جان سه انسان دیگر مفید است و وظیفه انسانی هریک از ما خصوصاً ورزشکاران است که در این امر خیر شرکت کنند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که به بحران کرونا منجر به کاهش اهدای خون شده است مردم خصوصاً ورزشکاران خوب است اهدای خون را در برنامه زندگی خود بگنجانند. وی ضمن تشکر ازجامعه ورزشی و فدراسیون پزشکی ورزشی و تشکر از وزارت ورزش و جوانان و مسئولانی که این پویش را بنیاد نهاده اند، گفت: قهرمانان ورزشی الگوهای جامعه خصوصاً قشر جوان هستند و امیدوارم همانگونه که جامعه ورزشی در همه عرصه‌ها به خوبی خود را نشان داده است در این عرصه نیز قهرمانانه عمل کند.

بهداد سلیمی وزنه‌بردار بازنشسته ایرانی دستهٔ فوق سنگین و دارندهٔ مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا یکی دیگر از مدال آورانی بود که برای این پویش هدیه زندگی آورد. او که در سال ۹۱ هم زمان با زلزله ورزقان اولین اهدای خون خود را تجربه کرده است گفت: اعضای خانواده ما اهدا کننده خون هستند و این کمترین کاری است که یک انسان و خصوصاً یک وزشکار می‌تواند در حق هموطن خود انجام دهد. وی اهدای خون راوظیفه انسانی برای تمام اقشار جامعه دانست و گفت: اگر اهدای خون به یک رفتار اجتماعی- فردی بدل شود دستاوردهای اجتماعی وخود مراقبتی شایسته ای به همراه دارد.

ورزش نشاط اهدای خون

امروز مراکز اهدای خون حال و هوایی نشاط آمیز داشت و سلامتی و روحیه پهلوانی چاشنی اهدای خون شد. جوی که امید است ادامه دار و مانا باشد.

افراد و گروه‌های زیادی امروز در این پویش شرکت کردند. گروهی از دوچرخه سواران این پویش را به روز جهانی بدون خودرو پیوند زدند و زندگی را به رگ‌های بیماران هدیه کردند، اعضای فدراسیون نجات غریق این بار به نجات جان بیماران آمدند و خون خود را هدیه کردند، اعضای فدراسیون پزشکی ورزشی نیز چه در مراکز اهدای خون چه در مجموعه ورزشی انقلاب حمایت خود را از بیماران نیازمند به خون اعلام کردند. و ورزشکاران دیگری نیز تا پایان امروزبه این پویش می‌پیوندند.

پویش اهدای خون جامعه ورزش و جوانان به مناسبت هفته دفاع مقدس تا پایان امروز در این مجموعه ورزشی تهران و مراکز اهدای خون هم زمان با سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

error: Content is protected !!