درمان آلزایمر با زردچوبه

زردچوبه یکی از معدود درمان‌های گیاهی است که برخی شواهد علمی به اثربخشی آن در درمان برخی اختلالات، از جمله بیماری آلزایمر، اشاره دارند.

بیماری آلزایمر یک اختلال انحطاط عصبی پیشرونده و ویرانگر است که به از دست دادن حافظه و سردرگمی منجر می‌شود. اگرچه دلیل دقیق آن همچنان نامشخص است، باور بر این است که بیماری آلزایمر پس از انباشت پروتئین آمیلوئید بتا در مغز و تشکیل پلاک‌هایی که عملکرد سلولی را مختل می‌کنند، رخ می‌دهد.

درمان آلزایمر با زردچوبه

از آنجایی که در حال حاضر هیچ درمان ریشه کن کننده موثری برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، دارو‌ها و رویکرد‌های دیگر، مانند مکمل‌های غذایی که برای توقف یا کند کردن پیشرفت بیماری طراحی شده اند، در کانون توجه پژوهش‌های جاری قرار دارند. کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، یکی از نمونه‌هایی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد.

برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده از کورکومین توسط افراد مسنی که به زوال عقل مبتلا نبوده اند به بهبود توجه و عملکرد حافظه کمک کرده است.

به گفته پژوهشگران، استفاده از این ماده بی خطر به نظر می‌رسد و بدن انسان به خوبی آن را تحمل می‌کند و این در شرایطی است که فواید مختلفی را ارائه می‌کند.

زردچوبه چیست؟

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، زردچوبه گیاهی متعلق به خانواده زنجبیل است که در آسیا و آمریکای مرکزی رشد می‌کند.

از گذشته‌های دور، ریشه زردچوبه در آشپزی، به ویژه در هند، و همچنین در پزشکی، در درجه نخست در جنوب آسیا، مورد استفاده قرار گرفته است. از زردچوبه برای درمان مشکلات تنفسی، بیماری‌های روماتیسمی مانند آرتریت، درد و خستگی استفاده شده است.

امروزه، زردچوبه همچنان به عنوان یک ادویه در آشپزی کاربرد دارد، اما در قالب مکمل‌های غذایی برای درمان برخی شرایط سلامت، از جمله التهاب و مشکلات پوستی نیز استفاده می‌شود. زردچوبه یکی از معدود درمان‌های گیاهی است که برخی شواهد علمی به بی خطری و اثربخشی آن در درمان برخی اختلالات، از جمله بیماری آلزایمر، اشاره دارند.

آیا زردچوبه برای آلزایمر مفید است؟

چگونه زردچوبه ممکن است به عملکرد مغز کمک کند؟

تا به امروز، بیشتر پژوهش‌ها نشان داده اند که به طور کلی زردچوبه و به طور خاص کورکومین، دارای خواص ضد التهاب است و این توانایی برای مقابله با التهاب است که آن را به گزینه درمان احتمالی برای اشکال مختلف زوال عقل تبدیل می‌کند. مطالعات با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داده اند که زردچوبه التهاب در مغز و همچنین تشکیل پلاک‌های آمیلوئید را کاهش می‌دهد، اگرچه چگونگی ایجاد چنین آثاری همچنان به طور دقیق مشخص نیست.

مطالعه‌ای که در مارس ۲۰۱۸ در نشریه American Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شد، نشان داد افراد بزرگسال در بازه سنی ۵۱ تا ۸۴ سال که به بیماری آلزایمر مبتلا نبوده و مکملی حاوی ۹۰ میلی گرم کورکوکین را دو بار در روز مصرف می‌کردند، بهبود حافظه و عملکرد شناختی خود را تجربه کردند.

با این وجود، این که آیا کورکمین می‌تواند بیماری آلزایمر را معکوس کند، همچنان مشخص نیست و مطالعات بالینی در این زمینه ادامه دارند.

آنچه باید پیش از مصرف مکمل‌های زردچوبه بدانید

زردچوبه و کورکومین به صورت گسترده در قالب مکمل‌های غذایی و تغذیه‌ای در دسترس هستند. ساقه‌های زیرزمینی این گیاه معمولا خشک شده و به کپسول ها، قرص ها، چای‌ها یا عصاره‌ها تبدیل می‌شود.

اگرچه امکان خرید بدون نسخه مکمل‌های زردچوبه و کورکومین وجود دارد، اما پیش از آغاز مصرف هر نوع مکملی باید ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

اگرچه زردچوبه و کورکومین به طور کلی بی خطر هستند، مصرف مقدار زیاد آن‌ها می‌تواند موجب برخی عوارض جانبی گوارشی شود. پیش از آغاز مصرف کورکومین با یک پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است با دارو‌های مصرفی شما تداخل ایجاد کند.

منبع: برترین ها

error: Content is protected !!