در روغن آفتابگردان چه نوع ویتامین‌هایی وجود دارد

روغن آفتابگردان یکی از انواع روغن‌های خوراکی است که بیشترین میزان مصرف را در رژیم غذایی ما دارد. تقریباً می‌توان گفت که حداقل روزی یکبار از این محصول استفاده می‌کنیم. علت آن هم خواص بی‌نظیر این روغن، از لحاظ وجود ویتامین‌های مفید و مواد مغذی و مقاومت آن در برابر حرارت و اکسیداسیون است.

ویتامین‌های روغن آفتابگردان

در روغن آفتابگردان چه نوع ویتامین‌هایی وجود دارد

روغن آفتابگردان حاوی مقادیر بسیار بالایی ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی و طبیعی است. در هر ۱۰۰ گرم از روغن آفتابگردان، علاوه‌براین، روغن آفتابگردان حاوی ۵.۴% ویتامین K نیز هست. همان‌طور که می‌دانید ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و بسیار قوی است که مهمترین مزیت مصرف آن، کاهش خطر ابتلا به سرطان است. ویتامین E در کنار مواد مغذی چون آلفالینولنیک اسید و لینولئیک اسید به خنثی‌سازی اثر رادیکال‌های آزاد کمک کرده و به‌این‌ترتیب خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

ویتامین E موجود در روغن آفتابگردان به تقویت غشای سلولی کمک کرده و در نتیجه از  ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن جلوگیری می‌کند. عملاً می‌توان گفت که مصرف روغن آفتابگردان می‌تواند مانند سد دفاعی برای بدن در برابر عفونت عمل کند. روغن آفتابگردان به دلیل اینکه حاوی پروتئین است، به ترمیم و ساخت بافت‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده بدن نیز کمک می‌کند.

روغن آفتابگردان حاوی ویتامین‌های دیگری چون ویتامین A، ویتامین D، ویتامین‌های گروه B (B1، B5 و B6) است. از جمله مواد معدنی موجود در روغن آفتابگردان می‌توان به پتاسیم، نیاسین، کلسیم، سلنیوم و آهن اشاره کرد.

در روغن آفتابگردان چه نوع ویتامین‌هایی وجود دارد

روغن آفتابگردان نقطه دود بالایی دارد (حدود ۲۴۶ درجه سانتی‌گراد) که باعث شده این محصول به یک روغن بسیار مناسب برای سرخ کردن مواد غذایی تبدیل شود. از طرفی روغن آفتابگردان را می‌توان برای پخت و پز، تهیه سس و سالاد نیز استفاده کرد. این محصول فاقد ترانس و کلسترول بوده و در نتیجه مصرف آن منجر به افزایش سطح کلسترول بد خون نخواهد شد.

برندی که برای خرید روغن خوراکی انتخاب می‌کنید از اهمیت زیادی برخوردار است. چون در محصولی مانند روغن مایع آفتابگردان ممکن است در بخشی از فرآیند تولید که به آن هیدروژنه کردن روغن گفته می‌شود، سطح ترانس و کلسترول محصول نهایی افزایش پیدا کند. بنابراین انتخاب نوع روغن با توجه به شرکت تولیدکننده و فرآیند تولید، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و این موضوع عملاً با سلامت شما گره خورده است.

روغن آفتابگردان به‌ عنوان یکی از پُرمصرف‌ترین روغن‌های خوراکی، حاوی مقادیر اندکی اسیدهای چرب اشباع است و نسبت اسیدهای چرب غیراشباع آن شامل  امگا۶ و امگا۹ قابل توجه است. وجود مقادیر قابل توجه از اسیدهای چرب غیراشباع مانند اسید لینولئیک و اسید اولئیک در روغن آفتابگردان باعث شده تا این محصول، به یک منبع مهم برای دریافت اسیدهای چرب ضروری در تهیه انواع غذاها تبدیل شود. وجود اسیدهای چرب ضروری غیراشباع، ویتامین‌ها و مواد معدنی روغن آفتابگردان را به محصولی بی‌نقص و بی‌نظیر تبدیل کرده است.

در روغن آفتابگردان چه نوع ویتامین‌هایی وجود دارد

  • روغن آفتابگردان با کاهش سطح کلسترول بد خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و انسداد شریان‌ها را کاهش می‌دهد.
  • به دلیل وجود ویتامین E، روغن آفتابگردان به حفظ سلامت پوست و مو کمک کرده و علاوه‌بر لطافت پوست، از آن در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند.
  • آلفا لینولنیک اسید یک ضدالتهاب طبیعی قوی است. این ماده مغذی با خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
  • روغن آفتابگردان به کاهش چین و چروک صورت کمک می‌کند. اسیدهای چرب ضروری این روغن، التهابات پوستی شامل قرمزی، خارش، خشکی و سوزش را کنترل و مهار خواهند کرد.
  • روغن آفتابگردان مولتی ویتامین علاوه‌بر ویتامین‌ E و K، با ویتامین‌ A و D3 غنی شده و در نتیجه می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین‌ها را تأمین کرده و از طرفی به دلیل وجود ویتامین A به بهبود زخم‌ها، از بین رفتن جای زخم و همین‌طور به بهبود بینایی کمک کند.
  • همان‌طور که می‌دانید ویتامین D در مواد غذایی بسیار محدود و نور خورشید وجود دارد، بنابراین استفاده از روغن آفتابگردان مولتی ویتامین که با ویتامین D غنی شده است می‌‌تواند نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را تأمین کند.

انتخاب روغن مناسب، یکی از مهمترین بخش خرید روزانه شما خواهد بود، پس باتوجه به توضیحاتی که در مورد خواص و ویژگی‌های روغن آفتابگردان مولتی‌ویتامین ارائه شد، امیدواریم بتوانید بهترین محصول را خریداری کنید.

error: Content is protected !!