در فصل پاییز چه بخوریم؟

یک متخصص و مدرس طب ایرانی با تاکید بر بهره‌گیری از خوراکی‌ها و مواد غذایی متناسب با فصل، گفت: مصرف هلیم گندم و کله پاچه و آبگوشت در ظهرهای گرم تابستان شایع شده و در مقابل در روزهای سرد سال مردم از هندوانه، گوجه، خیار و لبنیات زیاد دست نمی‌کشند.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از نگاه طب سنتی ایران در پاییز ضعف قوا صورت می‌گیرد که یکی از علت‌های آغاز پیک سوم کرونا نیز همین دلیل است.

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: در این فصل، میزان بروز آنفولانزاها و سرماخوردگی‌ها بیشتر می‌شود که علت اصلی آن ضعف قوا در اثر تحلیل رفتن بدن در تابستان است.

نواب‌زاده بیان کرد: با شروع فصل پاییز، منافذ بدن بسته می‌شوند که این امر باعث ورود ویروس‌ها به بدن می‌شود، بنابراین ما انتظار افزایش تعداد مبتلایان کرونا را در این فصل داشتیم.

وی با بیان اینکه با راهکارهای طب سنتی می‌توان بدن را تقویت کرده و از این ضعف قوا کاست، تصریح کرد: افراد در این فصل، نباید روزها استراحت و خواب داشته باشند.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با اشاره به اینکه ترشحات پشت حلقی، عطسه و آبریزش بینی از ویژگی‌های این فصل است، اظهار کرد: دمای خانه باید ۲۴ درجه باشد، در فصول سرد نباید دمای خانه را آنقدر افزایش داد تا بیرون رفتن و قرار گرفتن در فضای سرد بیرون از منزل، باعث فعال شدن ویروس‌ها شود.

نواب‌زاده با بیان اینکه افراد باید شب‌ها زود بخوابند، افزود: افراد باید بیشتر از طریق پوشش مناسب فصل خود را گرم کنند تا اینکه دمای خانه را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه تنفس نباید بسیار گرم باشد و افراد نباید در فضای بسیار گرم بخوابند، تصریح کرد: افراد در هنگام خواب لازم است ناحیه پیشانی را ببندند تا سردردهای سینوزیتی کم شود.

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: باید توجه داشت که در فصول سرد سال بر خلاف فصول گرم دستگاه گوارش انسان قوی‌تر می‌شود و بهتر است از غذاهای سنگین‌تر استفاده شود.

نواب‌زاده ادامه داد: استفاده از عطرهای معتدل، حمام یک روز در میان با آب نیم گرم، چرب کردن بدن با روغن‌های مناسب مانند بنفشه بادام، پوشش مناسب در طول روز متناسب با ساعت روز و پوشاندن سر به ویژه در هنگام خواب از تدابیر خوب برای کاهش اثرات منفی این فصل برای بدن است.

وی تصریح کرد: مصرف سنتی هلیم، آش‌ها، آبگوشت‌ها و کله پاچه در فصل پاییز و زمستان از همین آموزه طب ستی ناشی می‌شود که باز هم متاسفانه امروزه فراموش شده و مردم ما بدون توجه به شرایط فصل و اقلیم و سن و مزاج خود می‌خورند و می‌آشامند و در نتیجه می‌بینیم در فصل تابستان برخی مرکبات در دسترس بوده و اتفاقا بهای بالاتری هم دارند.

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: مصرف هلیم گندم و کله پاچه و آبگوشت در ظهرهای گرم تابستان شایع شده و در مقابل در روزهای سرد سال مردم از هندوانه، گوجه، خیار و لبنیات زیاد دست نمی‌کشند.

نواب‌زاده یادآور شد: تدابیر خوب این فصل که موجب تندرستی بیشتر و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شوند، می‌توانند به حفظ سلامتی افراد کمک شایانی کنند.

error: Content is protected !!