دلتا کرونا کدام کودکان را بیشتر درگیر می‌کند؟

کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای یا مادرزاد مثل بیماری‌های قلبی، دیابت و… دارند بیشتر در معرض دلتا کرونا قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شدت انتقال ویروس دلتا، از انواع قبلی بسیار بیشتر است به گونه‌ای که حتی افرادی که واکسینه شده اند هم باید همچنان بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مداومت کنند، چون همچنان در معرض ابتلا قرار دارند.

 برای پیشگیری هر چه بهتر از ابتلا به این ویروس، باید روند واکسیناسیون سریعتر شود و به ویژه افرادی که به بیماری‌های خاص و زمینه‌ای مبتلا هستند، حتماً واکسن خود را در زمان مقرر دریافت کنند.

 در حال حاضر زمان مناسبی برای تأمل و تعلل در مورد کیفیت واکسن‌ها نیست. اصل این است که واکسن، تزریق شود، زیرا این واکسن‌ها می‌توانند جلوی انتشار ویروس را بگیرند. متاسفانه این ویروس به گونه‌ای است که حتی اگر فرد واکسینه شده باشد هم از ابتلا در امان نیست و صرفا به بیماری با شدت کمتر، مبتلا می‌شوند.

باید به این نکته توجه داشت که همراه با واکسیناسیون تنها راه پیشگیری از ابتلا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک است.

طبق آخرین تحقیقات انجام شده، مشخص شد افرادی که واکسن می‌زنند دچار ابتلا به جهش شدید دلتا نمی‌شوند و کارشان به آی سی یو و یا مرگ و میر نمی‌کشد. با انجام واکسیناسیون گسترده از همه گیری کامل دلتا، جلوگیری می‌شود.

افرادی که تاکنون واکسینه شده‌اند پس از واکسیناسیون، همچنان ماسک بزنند و در فضا‌های بسته با تهویه نامناسب حضور پیدا نکنند. در صورت دریافت دوز اول، حتماً دوز دوم را در زمان مقرر، دریافت کنند.

ویروس دلتا بسیار غیرقابل پیش‌بینی‌تر از انتظار همه محققان و متخصصان است. مردم باید به این نکته توجه کنند که شدت آلوده کنندگی این ویروس بسیار بیشتر از تمام جهش‌های ویروس کرونا تا کنون است.

با توجه به اعلام بازگشایی مدارس؛ معلمان و دانش آموزانی که ناچارند در یک فضای سربسته مثل کلاس به صورت طولانی مدت حضور داشته باشند حتماً باید از ماسک استفاده کنند و فضای کلاس‌ها از تهویه کاملاً مناسب برخوردار باشد.

 به دلیل شدت میزان شیوع ویروس دلتا، بستری‌ها در اطفال نیز افزایش پیدا کرده است. در مورد ابتلای کودکان به دلتا کرونا باید گفت علائم گوارشی ناشی از ابتلا در کودکان بسیار مشهودتر است، ولی از ابتدا به صورت یک سرماخوردگی ساده خود را نشان می‌دهد و خانواده‌ها به دلیل علائمی مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی و گاهی احساس نفس تنگی خفیف به اشتباه آن را با یک سرماخوردگی ساده اشتباه می‌گیرند.

خانواده‌ها باید توجه داشته باشند پس از مشاهده چند علامت در فرزندشان حتماً او را به یک متخصص نشان دهند تا به موقع ویروس تشخیص داده شود و برای درمان اقدام کنند. در صورت مشاهده تنگی نفس، درد مداوم قفسه‌سینه، گیجی و بی حواسی، بی حالی، خواب زیاد، رنگ پریدگی و یا لب‌های آبی رنگ در کودکتان خیلی سریع به پزشک متخصص و یا اورژانس مراجعه کنید.

علائم ویروس دلتا در بزرگسالان و کودکان تفاوت چندانی ندارد، اما تب و سرفه بارزترین علامت‌هایی هستند که در کودکان بروز می‌کنند. از دیگر علائم ابتلای کودکان به دلتا، لرز، سرفه، گرفتگی بینی، گلودرد و تنگی نفس، تهوع و استفراغ، دل درد، سردرد، گردن درد و درد‌های عضلانی و کاهش اشتهاست.

بعضی از کودکان زیر یک سال و کودکانی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و یا سی اف، بیماری‌های قلبی یا مادرزاد، بیماری‌های ژنتیکی و انواع بیماری‌های مزمن پزشکی بیشتر در معرض ابتلای شدیدتر دلتا هستند.

error: Content is protected !!