دهم اردیبهشت و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

به گزارش ایرنا، روز جمعه وزارت بهداشت آخرین آمار مربوط به مبتلایان و متوفیان ناشی از ویروس کرونا در کشور را به روزرسانی و اعلام کرد: با فوت ۴۰۷ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. بیش از ۲۰۹ هزار نفر در کشور با دریافت هر دو دوز واکسن کرونا واکسینه شده اند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۲۰۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۷ نفر رسید.

طبق آمارهای وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست و شوی منظم دست ها در هفته های اخیر به حداقل ممکن رسیده و حدود ۶۱ درصد برآورد می شود؛ همین بی احتیاطی زمینه را برای شیوع شدیدتر ویروس کرونا فراهم ساخته است.

امروز دانشگاه علوم پزشکی کاشان از مرگ چهار بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته خبر داد و اعلام کرد: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل نیز در این مدت ۱۷۸ مورد بوده است.

در استان هرمزگان نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ، ۹ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند و ۹۶ مبتلای جدید در مراکز درمانی بستری شدند.

فاطمه نورزیان خاطرنشان کرد: بیشترین علت افزایش مرگ و میر کرونا در هرمزگان، مراجعه دیرهنگام بیماران به ویژه افراد دارای بیماری زمینه ای به مراکز درمانی است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز با اعلام اینکه روند کاهشی موج چهارم شیوع کرونا در این استان که از چند روز پیش شروع شده است، همچنان ادامه دارد، گفت: در شبانه روز گذشته ۷۸ بیمار جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند و شمار مبتلایان جدید ۴۳ نفر نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در هفته گذشته کاهش یافته است.

همچنین امروز دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بستری روزانه بیمارستان‌های خراسان جنوبی با شیب ملایم در حال کاهش است و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته خیز چهارم کرونا با تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها روند کاهشی بیشتری خواهد داشت.

غلامرضا شریف‌زاده اظهار داشت: در حال حاضر ۲۹۷ بیمار مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که نسبت به روزهای قبل مقداری کاهش داشته است و از این تعداد حدود ۲۰۰ بیمار مبتلای قطعی به کرونا بوده‌اند.

در استان خوزستان رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: ۴۱ بیمار مبتلا به کرونا در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان پس از بهبودی از بیمارستان طالقانی آبادان مرخص شدند.

به گفته شکراله سلمان زاده در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد ۴۳۴ آزمایش پی.سی آر. در جنوب غرب خوزستان ۱۹۳ مورد مثبت تشخیص داده شد.

وی تعداد بیماران بستری کرونایی در جنوب غرب خوزستان را ۲۸۲ نفر اعلام کرد و گفت: از تعداد بیماران جدید شناسایی شده ۱۷۳ بیمار به صورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کردند.

در حوزه واکسیناسیون کرونا نیز از قم خبر رسید که با تزریق یک هزار و ۶۴۳ دوز واکسن کرونا، رکورد واکسیناسیون در روز نهم اردیبهشت‌ماه در این استان شکسته شد؛ کادر بهداشت و درمان، سالمندان، پاکبانان، بیماران خاص افرادی بودند که در ‎قم واکسن ‎کرونا را دریافت کردند.

طبق جدیدترین آمارها تاکنون بیش از ۱۰ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق شده است.

در استان همدان نیز به گفته مرتضی رضایی مدیر خدمات شهری شهرداری همدان مرحله دوم تزریق واکسن کرونا برای پاکبانان همدانی از امروز(جمعه) با همکاری مرکز بهداشت شهرستان انجام شد و در این مرحله ۳۹۸ پاکبان شهر همدان واکسن کرونا دریافت کردند.

در زمینه واکسیناسیون گروه های اولویت دار که اکنون روند واکسینه کردن افراد بالای ۸۰ سال در کشور در حال انجام است نیز باید گفت که در برخی استان ها واکسیناسیون این افراد امروز پایان می یابد؛ در این رابطه امراله مردانی رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال از فردا (۱۱ اردیبهشت) در خوزستان آغاز می شود و سالمندانی که بالای ۷۵ سال سن داشته در صورتی که با آنها تماس برقرار شود، می توانند به مراکز بهداشت مراجعه کرده و نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

یک هزار و ۶۰۰ پاکبان در استان همدان مشغول فعالیت هستند که در فاز نخست تعداد ۸۰۰ نفر از این تعداد علیه ویروس کرونا واکسینه شدند؛ در این استان به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با فوت ۱۰ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار متوفیان این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به یک هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است.

در استان لرستان که همه شهرستان های آن در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۷۴۱بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شده و ۹ نفر نیز جان باختند.

در استان زنجان دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان با بیان اینکه فاز سوم کارآزمایی واکسن پاستور و کوبا، متمرکز به ایمنی‌زایی و اثربخشی است، ابراز کرد: تزریق دوز دوم، بیش از ۹۷ درصد ایمنی‌زایی دارد.

در استان بوشهر خبر غمبار اینکه دکتر “الله کرم لیراوی” نویسنده و پژوهشگر استان بوشهر و از چهره‌های شاخص فرهنگی و تاریخی از شهرستان دیلم بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت؛ یکی از شخصیت‌های فرهنگی بزرگ و محقق، سال‌ها در عرصه فرهنگ و ادبیات و تاریخ مردم این منطقه و  استان بوشهر قلم می‌زد .

در تهران، آخرین خبرها از تمدید محدودیت های کرونایی اصناف برای چهارمین هفته متوالی حکایت دارد زیرا بر اساس برآورد ستاد کرونای استان تهران، این استان هنوز در نقطه اوج شیوع کرونا قرار دارد و این وضعیت تا دو هفته دیگر ادامه دار خواهد بود.

در این رابطه «قاسم نوده فراهانی» رئیس اتاق اصناف تهران از تمدید تعطیلی بازار بزرگ تهران و اصناف قرار گرفته در گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار برای هفته آینده خبر داد و گفت که این گروههای شغلی از شنبه ١١ تا جمعه ١٧ اردیبهشت همچنان اجازه فعالیت ندارند.

نکته دیگری که امروز در اخبار کرونایی استان تهران پررنگ شد، عزل مدیر یکی از بیمارستان های تهران بود؛ رییس مرکز پزشکی آموزشی و درمانی شهید مدرس تهران، به دلیل تخلف در توزیع واکسن کرونا عزل و رییس جدید منصوب شد؛ عصر دیروز نیز پیرو دستور شهردار تهران مبنی بر رسیدگی به موضوع واکسیناسیون کرونا در شهرداری تهران، خاطیان تزریق سهمیه واکسن در شهرداری عزل شدند.

بر اساس اعلام شهرداری تهران، هرچند هیچ یک از مدیران شهرداری تا رده چهار مدیریتی تزریقی در زمینه واکسن کرونا نداشته اند اما پس از بررسی ها مشخص شد یک نفر از مسئولان نواحی به تزریق واکسن از سهمیه پرسنل بهشت زهرا (س)، پاکبانان و پرسنل پسماند اقدام کرده است که به همراه سه نفر از همکاران ذیربط در ناحیه از سمت های خود عزل شدند.

آخرین وضعیت کرونایی کشور

طبق اعلام روز جمعه وزارت بهداشت، تاکنون یک میلیون و ۹۵۴ هزار و  ۳۲۱ نفر از بیماران کووید ۱۹ ، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۳۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۲۷۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۸۵۸ هزار و ۲۹۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۰۹ هزار و ۸۲۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۸ هزار و ۱۲۳ دوز رسیده است.
 

error: Content is protected !!