دوازدهم اردیبهشت ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش گروه اخبار استان های ایرنا و به گفته کارشناسان بهداشتی برخی مناطق کشور ، رعایت پروتکل‌ها همچنان رضایتبخش نیست و میزان رعایت پروتکل‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی هنوز به حد مطلوب نرسیده و در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها و شهرها به میزان قابل قبول در قطع زنجیره ویروس کرونا پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان و کارشناسان بهداشتی در صورتی که تجمعات و دورهمی ها کاهش پیدا کند و پروتکل های اعلام شده به نحوه مطلوبی رعایت شود از موج چهارم که سنگین تر و سهمگین تر از موج های قبلی نیز است خارج خواهیم شد.

بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، به نظر می رسد که برخی از استان‌ها قله موج چهارم را پشت سر گذاشته و در حال عبور از آن هستند و این به معنای سیر نزولی و کاهشی شدن روند بستری در شهرستان‌ها است.

در تمامی شهرستان هایی که امروز در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند ، تقریبا روند بستری از حالت افزایشی خارج شده  به طوریکه می توان گفت محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد مقابله با کرونا بر آن‌ها تاثیر بسزایی داشته است.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته است که امروز به رغم فشارهای ویروس جهش یافته در قله پیک چهارم و سرازیری هستیم .

وی همچنین از آغاز  فاز جدید طرح سردار سلیمانی از امروز با اضافه شدن، خدماتی مانند نطارت بسیج، قرنطینه مبتلایان و همکاری بسیج در واکسیناسیون کرونا خبر داد .

نمکی گفت : در این مرحله چند حرکت جدید به مجموعه فعالیت های قبلی اضافه می شود. اول اینکه در بعد نظارت از بسیج کمک بیشتری می گیریم. دوم اینکه در قرنطینه مبتلایان مثبت از ظرفیت بسیج کمک می گیریم تا مبتلایان سرگردان نباشند و بقیه را مبتلا نکنند و از همه مهمتر به شکل گسترده از توان بسیج برای واکسیناسیون انبوه کرونا چه با واکسن وارداتی و چه تولید داخلی استفاده کنیم و همه گروه های هدف را واکسینه می کنیم.

وی ادامه داد: در این طرح برای بیماریابی خانه به خانه اقدام می شود و برای قرنطینه و مراقبت در منزل و واکسیناسیون، محل هایی مشخص می شود که تجمع کمتری داشته باشد و حتی برای افرادی که قادر به آمدن برای واکسن زدن نیستند نیز از ظرفیت مجاهدانه بسیج استفاده می کنیم تا مشکلی نداشته باشند.

در همین حال با فوت ۳۹۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۲ هزار و ۴۸۴ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۶۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۱۱ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۳۴ هزار و ۸۵۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون یک میلیون و ۹۸۸ هزار و  ۱۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۴۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۶ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۳۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۸۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. 

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون ۹۵۶ هزار و ۴۲۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۱۸ هزار و ۶۳۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۴ دوز رسید.

بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، فرماندار ماکو با اشاره به اینکه پیک چهارم با شیب صعودی در این منطقه آغاز شده بود، گفت: بستری های روزانه در شهرستان به زیر ۱۰ نفر رسیده که امیدواریم همین روند کاهشی ادامه یابد.

علی محمدی ایروانلو اظهار داشت: خوشبختانه به یک حالت ثبات در روند بستری ها در این شهرستان رسیده‌ایم و نسبت به اوایل شروع موج چهارم که در برخی موارد، روزانه ۲۰ نفر بستری داشته ایم، این تعداد خوشبختانه به زیر ۱۰ نفر رسیده است.

از استان اردبیل نیز خبر رسیده که ، موج چهارم شیوع کرونا در این استان که از حدود پنج هفته پیش آغاز شده در روزهای اخیر با کاهش نسبی تعداد مبتلایان تاحدودی فروکش کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ایرنا گفت: ابتلای جدید به کرونا در استان اردبیل با ۳۱ نفر کاهش نسبت به ۲ هفته قبل روند کاهشی داشته و به ۹۰ نفر رسیده و مجموع شمار بستری‌ها نیز از ۶۳۳ نفر به ۵۴۰ نفر افت کرده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش امیدواری برای مهار بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل افزود: در شبانه‌روز گذشته ۸۵ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به اینکه بیشتر کروناهای ثبت‌شده در آذربایجان‌شرقی انگلیسی بوده و نوع چینی در رتبه بعدی است، گفت: تاکنون کرونای آفریقایی در استان مشاهده نشده است.

روزبه رجایی خاطر نشان کرد: در چند روز گذشته در تعداد مبتلایان به کرونا با نوسان روبرو هستیم اما این موضوع قابل تحلیل نیست البته روند بیماری نسبت به اول اردیبهشت ثبات دارد و اکنون جزو استان هایی هستیم که به وضعیت ثابت رسیده ایم و روند صعودی با شیب تند متوقف شده اما هنوز به سمت کاهش بیماری حرکت نکرده ایم.  

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به صورت عمومی تاکید کرد و افزود: تنها راه جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: به رغم کاهش آمار بیماران سرپایی کرونایی، گردش ویروس در استان همچنان بالا است و درصورتی که تست و رهگیری انجام نمی گرفت، این آمار بسیار روند صعودی تر داشت.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به اینکه استان در بخش بستری نوسانات قابل توجهی دارد، افزود: پیش بینی می شود روند بستری ها طی روزهای آینده نزولی شود.

این مسوول با اشاره به اینکه شمار سرپایی های مراجعه کننده کرونایی نیز نسبت به هفته های گذشته روند نزولی یافته است، ادامه داد : بر این اساس در هفته چهارم فروردین امسال بیش از ۱۸ هزار بیمار مشکوک به مراکز سرپایی استان مراجعه کردند که این میزان در هفته اول اردیبهشت به ۱۶ هزار و ۵۵۸ نفر رسید.

در همین حال از استان قزوین گزارش شده که بر اساس سیاست های جدید ستاد توزیع دارو استان قزوین، هم اکنون داروهای موثر در درمان بیماری کووید ۱۹ در تعدادی از داروخانه های منتخب در بخش سرپایی موجود است و مشکلی در دسترسی مراجعین وجود ندارد.

دکتر امید کارآگاه، مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر پس از اصلاحات صورت گرفته بر داروخانه های منتخب توزیع و افزودن داروخانه های طرف قرارداد با بیمه روستایی در سطح این استان، ۵۲ داروخانه، داروی «فاویپیراویر» و ۳۰ داروخانه، داروی «توسیلیزوماب» را با نسخه پزشک مرتبط به مراجعین تحویل می دهند.

وزارت بهداشت و درمان نیز بر نحوه توزیع و تزریق واکسن کرونا بین افراد واجد شرایط نظارت جدی داشته تا اولویت‌های دریافت واکسن رعایت شود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۵۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!