دوازدهم فروردین‌ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استانها

خبرهای دریافتی از استان‌های کشور حاکی از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در هفته دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ نسبت به هفته نخست است که برخی سفرهای نوروزی و بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی را عامل این شرایط می‌دانند.

هرچند تلاش مسوولان برای ورود واکسن کرونا به کشور و تزریق آن به گروه‌های مختلف مردمی ادامه دارد و امروز پنجمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» شامل ۱۰۰ هزار دوز به ایران ارسال شد اما کارشناسان لازمه پیشگیری از ابتلا به کرونا را رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند که باید از سوی همه مردم مورد توجه قرار گیرد.

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی باعث شده تا ۱۲ فروردین‌ماه شمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا به حدود ۱۲ هزار نفر در کشور برسد.

بسیاری از کارشناسان سیزدهمین فروردین‌ماه روز طبیعت را زنگ خطری برای افزایش روند شیوع ویروس کرونا و تعداد مبتلایان می‌دانند و معتقدند در صورت رعایت نشدن محدودیت‌های اعمال شده در تردد و برگزاری دورهمی‌ها، شرایط شیوع کرونا در روزهای آینده سخت‌تر خواهد بود.

با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور، مسوولان ستادهای مقابله با کرونا در نقاط مختلف از شهروندان خواسته‌اند روز طبیعت در خانه بمانند و به سلامت خود و سایر هموطنان کمک کنند و محدودیت‌هایی نیز در این زمینه اعمال شده است.

از طرفی نیز گفته شده است ورود به بوستان‌ها، پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و جنگل‌ها در روز طبیعت ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

وضعیت کرونا در استانها
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تعداد بیماران بدحال کرونایی در این استان را ۴۷۳ نفر اعلام کرد که تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

به گفته دکتر محمد فتحی، ۶۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان البرز پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند و شمار بستری شدگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۳۴ هزار و هشت نفر رسیده است.

وی ادامه داد: با مرگ سه بیمار دیگر کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته شمار جانباختگان این بیماری در استان به ۲ هزارو۸۸۳ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به مردم هشدار داد که با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ طی روزهای اخیر از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند.

در اراک نیز براساس آنچه فرماندار این شهرستان اعلام کرده، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در چهار روز اخیر نسبت به روزهای پایانی سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته و این موضوع نگران کننده است.

به گفته فرماندار اراک، این شهرستان از سه روز گذشته به وضعیت نارنجی کرونا رسیده و در صورت توجه نکردن مردم به پروتکل‌های بهداشتی این رنگ نیز به قرمز می‌رسد.

حسین بختیاری افزود: تلاش‌ها و زحمات زیادی برای ثبات وضعیت این بیماری و رسیدن به رنگ زرد صورت گرفته بود اما، عادی انگاری مردم در مقابل این ویروس در روزهای پایانی سال، خریدهای نوروزی و دید و بازدیدهای نوروزی و دورهمی‌های مختلف موجب تغییر رنگ شهر اراک شده است.

وی ادامه داد: آیین ۱۳ بدر و روز طبیعت در پیش است و توجه نکردن به پروتکل‌های بهداشتی در این روز می‌تواند بحران‌ را در روزهای آتی فراهم سازد.

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از تعداد مبتلایان به کرونا در اصفهان، شمار بستری‌شدگان مبتلا به کووید۱۹ در این استان به غیر از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به ۸۷۸ نفر رسیده است.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در یک روز اخیر سه هزار و ۵۰۲ نمونه گیری ویروس کرونا انجام شده و یک هزار و ۳۵۷ نفر دیگر در استان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

در هرمزگان نیز شمار بستری‌های کرونا در یک هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، شمار بستری های کرونا در هرمزگان در یک هفته اخیر نسبت به هفته قبل بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته و متاسفانه بیشتر مبتلایان نیز از نوع کرونای جهش یافته هستند.

دکتر حسین فرشیدی افزود: کرونای جهش یافته بسیار کشنده تر از کرونای معمولی است و سن ابتلا نیز در این نوع کرونا کمتر می باشد و افراد مبتلا سریعا علامت دار شده و ریه هایشان درگیر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به روند صعودی ابتلا به کرونا در هرمزگان، در مدت ۴۸ ساعت گذشته ۲ بخش کووید با ظرفیت ۲۰ تخت در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس راه‌اندازی شده و متاسفانه با توجه به شرایط موجود ، استان به ویژه بندرعباس در وضعیت هشدار قرمز کرونایی قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در صورت بی توجهی مردم نسبت به پرهیز از برگزاری تجمع ها در روز طبیعت، به طور یقین باید در انتظار روزهای سخت کرونایی و افزایش هر چه بیشتر موارد ابتلا و فوت شماری از مردم و عزیزانمان باشیم.

همچنین در استان فارس تعداد مبتلایان به کرونا در هفته گذشته روند افزایشی داشته و باعث شده تعدادی از شهرستان‌های این استان در وضعیت نارنجی و قرمز قرار گیرند.

به گفته جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا، هم‌اینک از ۳۶ شهرستان استان فارس، سه شهرستان زرین دشت، ارسنجان و داراب در وضعیت قرمز و ۶ شهرستان شیراز، مرودشت، ممسنی، سپیدان، کازرون و جهرم در وضعیت نارنجی قرار دارند.

عبدالرضا قاسمپور افزود: خروج خودروهای بومی از شیراز وسایر شهرستان‌های قرمز و نارنجی استان و همچنین ورود خودروهای غیر بومی به شیراز و شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع است و خودروهای متخلف با جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی روبرو خواهند شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز اعلام کرده است در روز طبیعت(سیزده بدر)، تجمع و حضور در پارک و بوستان‌های شهرهای نارنجی و قرمز استان ممنوع است و از این کار ممانعت خواهد شد.

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفته است در اجرای محدودیت‌های کرونایی همه بوستان‌ها و پارک‌های جنگلی این استان در ۱۳ فروردین تعطیل و هیچ نوع خدماتی در آنها ارایه نمی‌شود.

استاندار ایلام و رییس ستاد استانی مبارزه با کرونا هم هرگونه دورهمی و تجمع در روز طبیعت ( ۱۳ بدر) در بوستان‌ها و فضای سبز این استان را ممنوع اعلام کرده است.

از طرفی رییس پلیس کرمانشاه از تعطیلی همه تفرجگاه‌ها و اماکن گردشگری و تفریحی در روز طبیعت (۱۳ فروردین) خبر داده و بیان کرده است این تعطیلی به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا اعمال می‌شود.

همچنین به گفته جانشین رییس ستاد استانی مقابله با کرونا در گیلان، تجمع و گردهمایی درشهرهای قرمز و نارنجی این استان در روز طبیعت ممنوع است؛ در شهرهای زرد و آبی، ممنوعیتی جهت حضور مردم در تفرجگاه ها و پارک ها وجود ندارد اما تاکید می‌شود مردم رعایت پروتکل های بهداشتی و اصول فاصله گذاری اجتماعی را همچنان به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

براساس خبر منتشر شده به نقل از رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کیش، طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا تردد و حضور در سواحل این جزیره در روز ۱۳ فروردین ممنوع است و تجمع و توقف وسایل نقلیه، دورهمی افراد در سواحل، پارک‌ها و جنگل‌ها، تفرجگاه‌ها ممنوع خواهد بود.

اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان لرستان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده، ورود مردم به مناطق تحت مدیریت این اداره‌کل مانند پناهگاه‌های حیات وحش، مناطق حفاظت شده و آثار طبیعی ملی در روز ۱۳ فروردین(روز طبیعت) ممنوع است.

از اردبیل نیز خبر رسیده شیوع کرونا در این استان پس از حدود سه ماه شرایط پایدار، در روزهای اخیر اوج گرفته است به طوری که طی شبانه‌روز گذشته علاوه قرار گرفتن هفت شهرستان این استان در وضعیت زرد، تعداد مبتلایان بستری نیز با سرعت زیاد در حال افزایش است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز بیان کرده است مسافرت در افزایش شهرهای با وضعیت رنگ قرمز و نارنجی به سرعت اثرخود را نشان‌نمی دهد و این امر حداقل دو هفته زمان می برد.

دکتر آبتین حیدرزاده گفت: قطعا مسافرت ها در افزایش بیماران مبتلا به بیماری کووید ١٩ موثر خواهد بود اما نه به این سرعت که امروز رفته رفته نتایج آن مشاهده شود و ظرف شش و  هفت روز و حداکثر سه تا چهار هفته آینده محسوس و ملموس خواهد بود.

غربالگری از مسافران خارجی در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور نیز ادامه دارد؛ در همین زمینه رییس جمعیت هلال احمر شهرستان ری با بیان اینکه طرح غربالگری نوروزی مسافران فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) در برابر ویروس کرونا از ۲۸ اسفندماه سال گذشته آغاز شده‌است، گفته است تاکنون ٢۵ هزار و ٣٨١ نفر از مسافران ورودی به کشور در این طرح شرکت کرده‌اند.

اقامه نماز جمعه نیز در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی شیوع کرونا لغو شده است؛ براساس اعلام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران، نماز جمعه این هفته (۱۳ فروردین) در شهرری، باقرشهر، خاورشهر، حسن آباد، قیامدشت، قلعه نو، کن، لواسانات، رودبارقصران، دماوند، آبسرد، رودهن، شهریار، اندیشه، وحیدیه، صباشهر و باغستان به دلیل نارنجی شدن وضعیت کرونا برگزار نمی‌شود.

گزارش‌های کرونایی استان‌ها
خبرنگاران ایرنا امروز (دوازدهم فروردین ماه) دست به قلم شدند تا از شرایط کرونایی استان های مختلف در تعطیلات نوروزی بنویسند حاصل این تلاش ها را می توانید در گزارش هایی با عناوین “کرونا، حکایت های تلخ نوروزی و ۱۳ بدری که در پیش است” ، “کرونای انگلیسی چشم انتظار مردم هرمزگان در روز طبیعت“، “کرونا و خیل مسافران بی تفاوت نوروزی در گیلان“، “گروه‌های هدف در انتظار واکسن کرونا” و “اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در استان اردبیل” را بخوانید.

تازه ترین آمار کرونایی در کشور
براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر در کشور رسید.
سیما سادات لاری اعلام کرد: از چهارشنبه دیروز تا امروز پنجشنبه ۱۲ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۷۱ نفر از آنها بستری شدند.
وی افزود: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.
لاری ادامه داد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۶۲۶ هزار و ۱۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.
وی گفت: سه هزار و ۹۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون ۱۲ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.
لاری گفت: در حال حاضر ۳۲ شهرستان قرمز و ۸۵ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت “از” و “به” شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.
وی اظهار داشت: همچنین ۲۷۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.
بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

error: Content is protected !!