دورهمی‌های کوچک نقش بزرگی در گسترش کرونا دارند

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان می گویند: این امر به ویژه در مناطقی که شیوع ویروس زیاد بوده، صادق است.

داده ها نشان داد که میزان آلودگی در میان خانوارهای ساکن مناطق دارای انتقال زیاد ویروس کرونا که در آن یکی از اعضا تولد خود را جشن گرفته، ۳۱ درصد بیشتر بوده است.

این رقم در خانوارهایی که تولد یک کودک را جشن گرفته بودند، حدود ۵۷ درصد و در خانوارهایی که جشن تولد یک بزرگسال را گرفته بودند، حدود ۲۲ درصد بالاتر بود.

این یافته ها بر اساس تجزیه و تحلیل گسترش ویروس کووید-۱۹، در ۲.۹ میلیون خانوار در سطح کشور آمریکا، از ابتدای شیوع همه‌گیری تا هشتم نوامبر سال گذشته به دست آمده است. شیوع کلی ویروس کرونا در زمان انجام این مطالعه ۲۸ مورد در هر ۱۰ هزار نفر از کل جمعیت عمومی بود.

محققان می گویند: هدف از این مطالعه ارزیابی خطر گسترش کووید-۱۹ مرتبط با «دورهمی های کوچک اجتماعی» با مقایسه تغییرات در میزان عفونت پس از برگزاری دورهمی های کوچک به ویژه جشن تولد بود.

«کریستوفر والی» یکی از نویسندگان این مطالعه در یک نامه الکترونیکی به خبرگزاری یونایتدپرس گفت: اجتماعات غیررسمی، مانند مهمانی های تولد، هنوز منبع مهمی در انتقال کووید-۱۹ هستند که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و نباید از آنها غافل شد.

«والی» که خود یک محقق در شرکت RAND در برکلی واقع در کالیفرنیا است، گفت: بسیاری از سیاست های طراحی شده برای کاهش سرعت گسترش کووید-۱۹ قبلاً در اجتماعات رسمی مانند محل کار، مسافرت، ناهارخوری و غیره هدف گذاری شده بود اما یافته های ما نشان می دهد که گردهمایی های غیررسمی شایسته توجه بیشتری هستند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و آمریکا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

error: Content is protected !!