دولت تعطیل کرد اما مردم چطور؟

وضعیت شلوغی شهر از یک سو و مسافرت برخی دیگر از شهروندان باوجود شدت گرفتن همه گیری کرونا را که از سوی دیگر در نظر بگیریم نشان می دهد برخی افراد آنطور که انتظار می رفت با تعطیلی و در خانه ماندن همراهی نکردند یا نخواستند فلسفه این تعطیلی و چرایی آن را بویژه پس از اوج گیری شیوع ویروس کرونا آنچنان که باید، درک و همراهی کنند.

گزارش خبرنگاران ایرنا از نقاط مختلف شهر کرمان و دیگر شهرستان های این استان حاکیست برخی کسبه که براساس مصوبات ستاد کرونا باید تعطیل می کردند، مغازه های خود را یا باز کرده بودند یا به صورت نیمه باز درحال فعالیت بودند.

این وضعیت در حالی است که معمولا برخی شهروندان با اوج گیری شرایط کرونا همواره از تعطیل نشدن گلایه می کنند و انتظار دارند که با تعطیل شدن، اوضاع بهبود یابد اما حال که دولت ذیل مصوبات ستاد ملی کرونا چندروز را تعطیل اعلام کرد، آیا همان افراد که از تعطیل نشدن انتقاد می کردند، خود ، در روزهای تعطیل ، آنطور که باید همراهی می کنند؟

گزارش ها نشان می دهد با تعطیل شدن طی روزهای اخیر، برخی شهروندان در خانه نماندند و برای تفریح به صورت دسته جمعی به تفریح و مسافرت رفتند یا برخی دیگر که در شهر ماندند نیز ضرورت و چرایی تعطیلی را آنطور که انتظار می رود، درک و همراهی نکردند و همانند روزهای عادی به امور خود در سطح شهر پرداختند.

نکته قابل تامل تر اینکه مسئولان بیمارستانی می گویند مراجعان این روزها بیشتر خانوادگی هستند که نشان می دهد طی روزهای اخیر دورهمی ها یا شرکت در تجمع ها و مراسم مختلف عزا و عروسی همچنان برقرار بوده است.

چرایی شلوغی خیابان ها

با آنکه امروز ادارات تعطیل بودند از صبح خیابان های مهم و اصلی شهر کرمان تفاوت معناداری با روزهای تعطیل داشتند و شلوغ تر از روزهای تعطیل ارزیابی شدند. این درحالی بود که باوجود تعطیلی ادارات و بانک ها حضور مردم در سطح شهر پرسش برانگیز به نظر می رسد.

در بین افراد حاضر در خیابان یکی از شهروندان که خود را علی معرفی کرد به خبرنگار ایرنا مدعی شد که اطلاع نداشته امروز هم تعطیل است و آمده تا کار بانکی انجام دهد.

دیگر شهروندی که در بلوار جمهوری اسلامی کرمان حاضر شده بود و تلاش داشت جای پارک پیدا کند اما موفق نمی شد نیز گفت که برای خرید برخی اقلام به خیابان آمده است و در پاسخ به اینکه خریدها ضروری بوده یا خیر، سکوت کرد.

خبرنگار ایرنا نیز گزارش داد که شب گذشته در انجام رصد خیابان های شهر کرمان شاهد باز بودن بیشتر مغازه ها حتی اسباب بازی فروشی ها بوده و مردم چه مغازه داران و چه سایر شهروندان همانند شرایط عادی فعالیت داشتند.

گزارش خبرنگار ایرنا از رفسنجان در شمال استان کرمان نیز حاکیست که برخی مغازه ها به جای تعطیلی به صورت نیمه باز فعالیت داشتند و در واکنش به این اقدامشان پاسخ دادند که قسط دارند و مجبورند که برای امرار معاش خود مغازه هایشان را باز کنند.

خبرنگار ایرنا از سیرجان در غرب استان کرمان نیز گزارش داد که امروز تعداد قابل ملاحظه ای از مغازه ها در خیابان های مختلف و مهم شهر سیرجان همچنان روال عادی فعالیت دارند و در برخی خیابان های شلوغ حتی امروز محل پارک خودرو نیز نبود.

مغازه داران در این شهر هم همان پاسخ را می دادند که قسط دارند و مشکلات مالی.

اما خبرنگار ایرنا مستقر در شهرستان جیرفت در جنوب استان گفت که صبح امروز شهر خلوت بوده است و همانند روزهای تعطیل؛ البته وی اظهارداشت که گرمای هوا ممکن است در خلوتی صبح شهر تاثیرگذار باشد.

در شهرستان بردسیر در غرب مرکز استان کرمان اما به نظر می رسد که وضعیت متفاوت تر بوده زیرا خبرنگار ایرنا از این شهر گزارش داد که بیشتر مغازه ها بسته بودند و خیابان ها نیز امروز خلوت گزارش شد.

گزارش ها حاکیست که توزیع غذای نذری مردم بردسیر نیز طی روزهای اخیر با رعایت اصول بهداشتی بوده و تنها انتقادها و گلایه ها از برخی هیات های مذهبی به علت رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی دریافت شده که نظارت بیشتر متولیان را ضروری تر کرده است.

چه خبر از مراکز درمانی؟

این وضعیت عادی انگاری و همراهی نکردن با اعمال تعطیلی درحالی است که مسئولان بارها و بارها اعلام کرده اند ظرفیت بیمارستان ها تکمیل شده و همه گیری کرونا به اوج خود رسیده و انتظار است که با همراهی مردم، از این وضعیت عبور کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در جنوب استان کرمان نیز امروز با اعلام افزایش تعداد فوتی های کرونا به ۱۰ مورد تنها در ۴۸ ساعت گذشته گفت که شرایط بحرانی و وخیم شده است.

این درحالی بود که طی روزهای اخیر بیشترین آمار تعداد فوتی های هفت شهرستان جنوبی استان تهران در حد پنج تا شش نفر بیشتر نبوده است.

انتظار می رود در شرایط کنونی شهروندان برای برون رفت سلامت از همه گیری کرونا و حفاظت از جان و سلامت خودشان، ضمن همراهی بیشتر با سیاست های اعلامی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک ، پرهیز از حضور در اجتماع ها و دورهمی ها زمینه بهبود شرایط را فراهم آورند.

این گزارش در زمانی تهیه شده که ۲۰ شهرستان از ۲۳ شهرستان استان کرمان در شرایط حاد و قرمز و خطرناک کرونایی قرار دارد و مراکز درمانی استان زیرمجموعه چهار دانشگاه علوم پزشکی کرمان، جیرفت، بم و رفسنجان مملو از بیمار و بستری مبتلا به کرونایی است.

error: Content is protected !!