دوم مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش ایرنا ، واکسن به عنوان نوشداروی درمان کرونا، نخستین و بهترین ابزار مقابله با این ویروس کشنده معرفی شده که با ایجاد ایمنی، ریسک پیشرفت بیماری کووید- ۱۹ و عواقب جدی ناشی از این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش داده و میلیون ها نفر در سراسر جهان را از زندگی قرنطینه ای به زندگی عادی و انجام فعالیت های روزمره بازگردانده است.

موضوعی که در کشور هم با اقدامات به موقع وزارت بهداشت بخصوص در دولت سیزدهم در انجام واکسیناسیون سراسری، گام های مهمی برداشته شده و قرار است جهش های افسارگسیخته کرونا مهار و زندگی به روال عادی بازگردد.

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز جمعه در سفر به ایلام به این مهم  اشاره کرد و با یادآوری اقدامات دولت سیزدهم در خصوص کرونا، از تزریق بیش از ۴۸ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور خبر داد و گفت که یکی از اقدامات مهم دولت در این مدت بحث واکسیناسیون بود که عقب ماندگی ۹ ماهه گذشته را جبران کرد.

روندی که به رویکرد اصلی دولت سیزدهم تبدیل شده و می رود تا با تلاش و اهتمام مسوولان، همه افراد واجد شرایط واکسینه شوند. شاهد مدعا سرعت بخشیدن به واردات واکسن و افزایش مراکز تزریق واکسن و همچنین کاهش سن واکسیناسیون  در سراسر کشور است.

دوم مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

همراهی مردم و تلاش کادر درمان در کشور و بویژه در پایتخت که بیش از ۱۰ میلیون جمعیت را در خود جای داده است موضوع سخنرانی و تاکید شهردار تهران بود که در مراسم راه اندازی ۲۶ مرکز واکسیناسیون خودرویی و سیار این کلانشهر گفت که همه بخش‌های شهرداری به طور یکپارچه برای خدمت‌رسانی به مردم در عرصه مقابله با ویروس کرونا دست به کار و وارد میدان شده‌اند.

 علیرضا زاکانی تاکید کرد که باید فضای اتحاد را به عرصه نبرد با کرونا منتقل کنیم؛ چراکه بیماری کووید – ۱۹ چیزی نیست که یک روزه پرونده آن بسته شود بلکه باید با آن زیست و آن را زمین گیر کرد.

وی افزود: کادر درمان در این ماه های متمادی و بعد از شیوع کرونا تا کنون، با سر بلندی ظرفیت بزرگی از خدمت را به ثبت رساند و این راه نیاز به مشارکت همه بخش ها برای تکمیل این جهاد دارد و شهرداری یکی از این مراکز است.

از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از شیوع کرونا که تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران بر آن اذعان دارد، استفاده از واکسن مطلوب برای ایجاد ایمنی در برابر این بیماری است. کما اینکه می‌بینیم بسیاری از کشورها توانسته‌اند با واکسینه کردن شهروندان خود به زندگی عادی برگردند.

 در ایران هم با سرعت گرفتن واکسیناسیون در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این موضوع خواهیم بود، اما با توجه به این مهم، برخی‌ها بنا به دلایل واهی از جمله ترس و پرخطر دانستن واکسن ها، مخالف واکسن هستند و از همین رو از زدن واکسن خودداری می‌کنند که با این تخلف جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

در این میان برخی از کشورها از جمله فرانسه برای آنکه مانع از انتقال بیماری شوند واکسیناسیون را اجبار کرده‌اند و حتی برای کسانی که از زدن واکسن خودداری کنند محرومیت‌های اجتماعی در نظرگرفته اند.

ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و چندی پیش دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت تاکید کرد که “در آینده برای ارائه خدمات در هتل‌ها و بانک‌ها و دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس، ارائه کارت واکسن لازم خواهد بود؛ بنابراین اگر کسی واکسن تزریق نکند ممکن است بسیاری از این خدمات را دریافت نکند.” 

این تصمیم اما مشکلاتی را هم پیش روی مسوولان خواهد گشود و آن اینکه برخی ها برای فرار از این تدابیر و دور زدن تصمیم های وزارت بهداشت، مرتکب تخلف و جعل کارت های بهداشت شوند موضوعی که اگر هوشمندانه با ان برخورد نشود سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

در این میان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم به هموطنان توصیه کرد که به هیچ وجه در تزریق واکسن کرونا تردید نکنند و آن را حتما در اسرع وقت بزنند.

دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری های عفونی گفت: بررسی های نهادهای بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که واکسن های موجود علاوه بر اینکه آسیب های جدی ندارند، دارای فواید مناسبی هم هستند و توصیه این مراکز تزریق واکسن کرونا است.

وی تاکید کرد مطالب منتشره در فضای مجازی درمورد برخی واکسن ها سبب تردیدهایی در عده ای شده است که بیشتر این مطالب پایه و اساس علمی ندارد و مردم نباید به اخبار بدون پشتوانه علمی توجه کنند و خود را به مخاطره بیاندازند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برخی افراد به دنبال واکسن های خاصی هستند، تاکید کرد: مردم واکسن در دسترس را تزریق کنند و به دنبال واکسن خاصی نباشند.

واکسن هراسی، ممنوع 
طبرسی یادآور شد: باید از واکسن هراسی نیز پرهیز کرد و به عبارتی این کار در شرایط فعلی ممنوع است، گروهی با اهداف خاص به دنبال این موضوع هستند که نباید به آن دامن بزنیم.

وی افزود: اگر عده اندکی که تمایل به واکسیناسیون ندارند، نظام سلامت برای آنان باید برنامه ای داشته باشد که از جمله آن می توان به محرومیت از خدمات اجتماعی اشاره کرد.

متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: در بیشتر کشورها از جمله ایران، افرادی مخالف تزریق واکسن کرونا هستند که مردم نباید تحت تاثیر القائات آنان قرار گیرند.

بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کرونا خالی شد

در حالی که دولت تمام توان خود را برای تهیه واکسن و انجام واکسیناسیون کرونا بکار گرفته است اما معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور با بیان خبری امیدوار کننده عنوان کرد که در همه استان‌ها روند رو به کاهشی را در شیوع بیماری کرونا شاهد هستیم و بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌ها که در اوج پیک پنجم پر شده بود در حال حاضر خالی شده است.

دکتر قاسم جان بابایی افزود: خوشبختانه طی هفته های اخیر در همه استان های کشور شیوع بیماری کرونا کاهش یافته است که این میزان کاهش در استان های شمالی بیشتر بوده است و نشان از عبور از پیک پنجم دارد.

وی توضیح داد:در برخی استان های دیگر همچون آذربایجان غربی و کردستان روند کاهشی ملایم تری را طی می کنند ولی در مجموع نسبت به یک ماه گذشته، بیش از ۴۰ درصد ظرفیت تخت های بیمارستان ها خالی شده است. 

جان بابایی گفت که در پیک پنجم کرونا بیش از دو برابر پیک های دیگر بیمار در بیمارستان های کشور بستری شدند.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر هم از نظر تعداد بیماران بدحال کرونایی بستری در مراقبت های ویژه و هم تعداد فوتی ناشی از کرونا سیر نزولی دارد که امیدواریم با انجام واکسیناسیون همه اقشار جامعه میزان فوتی به صفر برسد.

وی با بیان اینکه بیماری کووید ۱۹ هنوز هم یک بیماری  ناشناخته است ، افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان باید در اولویت رفتار مردم جامعه باشد زیرا ممکن است سویه های جدیدی از این بیماری مشاهده شود و در پی آن پیک جدیدی را شاهد باشیم.

جان بابایی گفت:  باتوجه به آمار بالای واکسیناسیون در سراسر کشور امیدواریم که پیک بعدی رخ ندهد و الزام این امر علاوه بر واکسیناسیون علیه کرونا، رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است.

دوم مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

۲۸۴ تن دیگر در شب و روز گذشته جان باختند

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه ترین گزارش خود امروز جمعه اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۱۸ هزار و ۷۹۲ نفر رسید.

براساس این گزارش، از دیروز تا امروز (۲ مهر ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۶۱ نفر از آنها بستری و مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۸۸۵ نفر رسید.

مجموع تزریق واکسن کرونا در کشور در محدوده ۴۹ میلیون دُز

وزارت بهداشت همچنین در گزارشی اعلام کرد که تا کنون ۳۴ میلیون و ۷ هزار و ۳۸۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۹۳ هزار و ۲۹۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۷۲ دُز رسیده است.

error: Content is protected !!