دو سوالی که درباره دستکش می پرسند

دو سوالی که درباره دستکش می پرسند

دستکش یکی از رایج ترین پوشاکی است که بیشتر افراد در فصل های سرد سال برای مراقبت از پوست دستشان از آن استفاده می کنند

دستکش یکی از رایج ترین پوشاکی است که بیشتر افراد در فصل های سرد سال برای مراقبت از پوست دستشان از آن استفاده می کنند…

خیلی ها هم نسبت به پوشیدن دستکش، چه در سرما و چه در گرما، بی تفاوت هستند ولی بهتر است بدانند پوشاندن دست ها با دستکش در روزهای سرد پاییز و زمستان، برای محافظت از پوست دست ضروری است. در هر صورت، ۲ سؤال مهم درباره دستکش وجود دارد؛ چه کسانی حتما باید در روزهای سرد سال دستکش بپوشند و بهترین جنس دستکش چیست؟ اگر این مطلب را تا انتها دنبال کنید، می توانید جواب این سوال ها را به دست بیاورید.

● چه کسانی باید دستکش بپوشند؟

بین افراد مختلف، به ۳ گروه پوشیدن دستکش در روزهای سرد توصیه می شود:

▪ گروه اول: کسانی که زمینه ابتلا به آلرژی پوستی دارند و در مواجهه با خشکی هوا و سرما، دچار خشکی بیش از حد پوست و مشکل های ثانویه آن مانند اگزمای پوستی می شوند، باید در فصل های سرد سال، دست هایشان را با شوینده های ملایم و مناسب بشویند و پس از شستن دست ها، آنها را با کرم چرب کنند و برای اینکه باد و سرمای کمتری به پوست دستشان برسد، حتما هنگام خروج از منزل، دستکش بپوشند. البته انتخاب جنس دستکش هم اهمیت زیادی دارد که در ادامه درباره آن توضیح بیشتری خواهیم داد.

▪ گروه دوم: افرادی که در مواجهه با سرما، دچار کهیر جلدی می شوند. کهیر سرمایی، یکی از انواع کهیرهای پوستی است. پوست کسانی که مستعد ابتلا به این نوع کهیر هستند، هنگام سرما دچار تورم، قرمزی و خارش می شود. این افراد به سادگی و با پوشیدن دستکش گرم و راحت، می توانند از بروز کهیر پوستی و بدشکل شدن ظاهر دست هایشان پیشگیری کنند.

▪ گروه سوم: کسانی که پوشیدن دستکش برای آنها جنبه حیاتی دارد. به عبارت ساده تر، استفاده از دستکش در افراد این گروه می تواند حکم محافظی برای حیات انگشتانشان داشته باشد. این افراد، بیماران مبتلا به برخی از انواع بیماری های روماتولوژیک، مانند اسکلرودرمی هستند.

عروق افراد مبتلا به اسکلرودرمی در اثر مواجهه با سرما دچار اسپاسم یا همان گرفتگی می شود و همین اسپاسم می تواند حیات انگشتان آنها را به مخاطره بیندازد. وقتی این بیماران در برابر سرما (باد یا آب سرد) قرار می گیرند، ابتدا پوستشان کمرنگ و بعد دچار سیانوز یا کبودی و در نهایت هم قرمزی شدید می شود.

این مشکل که به علت انقباض عروق پیش می آید، گاهی باعث ایجاد زخم های روی پوست انگشتان می?شود و ممکن است در هر حمله، قسمتی از بافت نرم انگشتان از بین برود. در این صورت فرد مبتلا، به مرور زمان دچار اختلال در عملکرد اندام ها می شود. به همین دلیل به بیماران مبتلا به اسکلرودرمی و کسانی که دچار التهاب عروق هستند و بیماری آنها با سرما تشدید می شود، پیشنهاد می کنیم حتما در روزهای سرد سال دستکش های پشمی، شال گردن و کلاه بپوشند تا از ایجاد مشکلات وخیم ثانویه پیشگیری شود.

● بهترین جنس دستکش چیست؟

به طور کلی بهتر است رویه دستکش، از جنسی باشد که از دست ها در برابر سرما و رطوبت محافظت کند. معمولا دستکش های چرمی از این نظر مناسب هستند.

البته بهتر است انواعی از دستکش های چرمی که یک لایه نرم نخی در زیر غشای چرم آنها وجود دارد، انتخاب کنید. دستکش های پشمی هم بسیار گرم هستند و استفاده از آنها برای افراد سرمایی، بسیار مفید است.

بهتر است کسانی که از اگزما و آلرژی پوستی رنج می برند و در مواجهه با مواد محرک و آلرژن دچار حساسیت پوستی می شوند، در منزل هم دستکش های نخی بپوشند. پوشیدن دستکش نخی نازک و سبک در زیر دستکش های چرمی یا حتی پشمی می تواند از ایجاد حساسیت در پوست دست پیشگیری کند.

گاهی پوست دست برخی افراد در اثر پوشیدن بعضی از انواع دستکش ها دچار قرمزی، خارش و التهاب می شود. این افراد به نوعی از اگزما و آلرژی پوستی به نام «اگزمای تماسی آلرژیک» مبتلا هستند. این اشخاص، باید از دستکش هایی با لایه های درونی نخی برای پوشش دست هایشان در روزهای سرد سال کمک بگیرند.اگر پوستتان به جنس چرم حساس باشد، ممکن است در اثر پوشیدن دستکش های چرمی به سرعت دچار قرمزی، تورم و خارش پوست بشوید؛ بنابراین یا دستکش چرمی نپوشید یا انواعی را انتخاب کنید که پوشش داخلی نخی دارند.

البته در صورت عرق کردن دست ها، ممکن است باز هم مواد آلرژن چرم به پوست برسد و دچار مشکل بشوید، پس اگر با پوشیدن دستکش های چرمی، دچار قرمزی و خارش پوست می شوید، بهتر است که دور این نوع دستکش ها را خط بکشید و از دستکش های پشمی استفاده کنید.

دکتر بهروز باریک بین

متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

error: Content is protected !!