دیابت و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی

پاییز و زمستان دورانی هستند که بیشتر مردم ابتلا به عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ذات الریه را تجربه می کنند. در شرایطی که این بیماری ها می توانند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهند، افراد مبتلا به دیابت باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشند.

دیابت و افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایزی هلث اپشنز“، افراد مبتلا به دیابت نه تنها احتمال بیشتری دارد به عفونت های تنفسی مبتلا شوند، بلکه شدت عفونت های تنفسی در آنها بیشتر است. این افراد شش برابر احتمال بیشتری دارد برای ابتلا به آنفلوآنزا یا عفونت های شبه آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شوند. همچنین، آنها نسبت به افرادی که دیابت ندارند، چهار تا پنج برابر احتمال بیشتری دارد به بیماری سل مبتلا شوند و افزون بر این، احتمال بیشتری دارد مرگ ناشی از ذات الریه یا عفونت های آنفلوآنزا را تجربه کنند.

عفونت های تنفسی از جمله جدی‌ترین موارد برای افراد مبتلا به دیابت هستند. اما چرا؟ چرا دیابت دستگاه تنفسی را در معرض خطر قرار می دهد؟ و آیا می توان برای محافظت از خود در برابر این شرایط کاری انجام داد؟

مطالعه ای جدید حداقل به یکی از این پرسش ها پاسخ داده است. این مطالعه نشان داد که طی یک عفونت تنفسی مرگبار دقیقا چه اتفاقی در ریه های افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد.

چگونگی واکنش ریه یک فرد مبتلا به دیابت به کروناویروس مرس

مطالعه ای که توسط پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند و دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز انجام شد، نشان داد که موش های مبتلا به دیابت زمانی که در معرض کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) قرار گرفتند، دارای واکنش التهابی جدی‌تر و طولانی‌تری در ریه های خود بودند.

این ویروس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان مشاهده شد و حدود ۳۵ درصد افرادی که به آن مبتلا شدند، جان خود را از دست دادند. اگرچه این بیماری کنترل شد اما افراد مبتلا به دیابت همچنان باید به نتایج مطالعه اخیر توجه داشته باشند زیرا ممکن است با دیگر عفونت های تنفسی ناشی از یک منبع ویروسی، از جمله کووید-۱۹ ارتباط داشته باشد.

موش های مبتلا به دیابت که در معرض MERS-CoV قرار گرفتند دارای یک واکنش التهابی با تاخیر و طولانی در ریه های خود بودند. همچنین، آنها سیتوکین های التهابی، ماکروفاژهای التهابی و سلول های T کمتری بودند.

این به معنای آن است که بدن آنها پاسخ مناسبی در برابر عفونت نشان نداده که احتمالا چرایی ابتلای افراد مبتلا به دیابت به عفونت های شدیدتر MERS-CoV را توضیح می دهد و این که چرا هرچه بیشتر مستعد ابتلا به موارد شدیدتر آنفلوآنزا، ذات الریه و دیگر عفونت های تنفسی هستند.

چگونه از خود در برابر عفونت های تنفسی مخافظت کنیم؟

متعادل نگه داشتن سطوح قند خون تا حد ممکن نخستین کاری است که باید انجام دهید. مطالعات پیشین نشان داده اند که وجود قند بیش از حد در جریان خون می تواند سلول های ایمنی را از ارائه واکنش مناسب و قوی به بیماری و آسیب دیدگی باز دارد و بر همین اساس است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت روند کند بهبودی زخم های خود را تجربه می کنند. اگر قند خون خود را زیر کنترل داشته باشید، احتمال این که سیستم ایمنی بدن شما قادر به انجام درست وظیفه خود باشد، بیشتر می شود.

دنبال کردن عادات سبک زندگی سالم که از سیستم ایمنی پشتیبانی می کنند را مد نظر قرار دهید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مصرف میوه ها و سبزیجات تازه به میزان زیاد

– پرهیز از سیگار و دود سیگار

– انجام ورزش روزانه به مدت حداقل ۳۰ دقیقه

– هفت تا هشت ساعت خواب خوب شبانه

– کاهش استرس روزانه با اقداماتی مانند یوگا، مدیتیشن، دریافت ماساژ، پیاده‌روی در طبیعیت یا هر فعالیتی که احساس آرامش و راحتی را در شما ایجاد می کند

 شستشوی منظم دست ها برای پرهیز از ورود میکروب ها به بدن

—————————–

بیشتر بخوانید: 

۱۰ چیزی که باید درباره دیابت بدانید

۱۴ باور غلط درباره دیابت

_____________________

error: Content is protected !!