دید و بازدیدهای عید عامل اصلی گسترش زنجیره ابتلا به کروناست

دید و بازدیدمتخصص طب پیشگیری و پزشک اجتماعی گفت: دیدوبازدیدهای عید اصلی‌ترین عامل گسترش زنجیره ابتلا به کروناست که در این خصوص باید خانواده‌ها به ماندن در خانه‌های خود نسبت به قطع این زنجیره اقدام کنند.

سعید صادقی اهری در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: صداوسیما باید در این موقعیت حساس با تدارک برنامه‌های متنوع و مخاطب‌پسند سعی کند تا مردم را خانه‌نشین کند تا در ایام پربازدید عید از تعدد رفت و آمدها کاسته شده و مردم بیشترین وقت خود را صرف دیدن برنامه‌های متنوع و مفرح تلویزیون کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار پخش برنامه‌های مختلف از صداوسیما ضرورت دارد به نحوی عمل کنیم تا چرخه انتقال کروناویروس متوقف شده و در ۱۵ روز آینده از شیوع و گسترش بیماری جلوگیری شود.

متخصص طب پیشگیری و پزشک اجتماعی گفت: در این ایام هموطنان باید از سفر کردن به ویژه سفر به استان‌های پرشیوع به ویژه شمال کشور پرهیز کرده و این ایام را تا حد امکان در شهرها و خانه‌های خود سپری کنند.

صادقی اهری مناطق باشیوع بالا را مازندران، گیلان، قم و اصفهان اعلام کرد و افزود: استانی مانند گیلان یک ماهی است که گرفتار شیوع این بیماری است که هموطنان باید به دلیل نرخ بالای ابتلا در این استان از سفر به این منطقه از کشورمان پرهیز کنند.

وی همچنین به مسافرت‌های داخل استانی نیز اشاره و بیان کرد: در سفرهای درون استانی نیز برخی از مناطق تاکنون به عنوان زون‌های پاک نگهداشته شده که ضرورت دارد با پرهیز از سفر به این مناطق نسبت به تشدید آلودگی در این مناطق اقدام کرده و امکان سالم ماندن این مناطق را فراهم آوریم.

متخصص طب پیشگیری و پزشک اجتماعی افزود: بدترین فرم از دسته‌بندی بیماری‌ها انتقال از کشوری به کشور دیگر و در مراحل بعد استانی، شهرستانی و محله‌ای است که برای شکستن این زنجیره باید تا حد امکان ایام عید را در خانه‌های خود سپری کنیم.

صادقی اهری تصریح کرد: در مناطق شلوغ و سوپرمارکت‌ها و بیمارستان‌ها احتمال انتقال بیماری بسیار بالاست که ضرورت دارد از تردد در این اماکن پرهیز کرده و حتی‌الامکان از حضور در این مناطق پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: کاهش سفرهای نوروزی به کاهش تلفات جاده‌ای نیز منجر خواهد شد تا در این شرایط که بیمارستان‌های ما مشغول مداوای بیماران کرونایی هستند بیش از این گرفتار مصدومان حوادث جاده‌ای نشوند تا به سرعت زمینه سالم‌سازی فضاهای عمومی از این ویروس فراهم آید.

متخصص طب پیشگیری و پزشک اجتماعی اظهار کرد: در کنار جلوگیری از حضور در تجمعات و دیدوبازدیدهای عید ضرورت دارد از رفتن به منزل سالمندان و افراد بیمار خودداری کنیم چرا که ممکن است با یک بار حضور و انتقال ویروس اسباب انتقال بیماری و شکل‌گیری زنجیره جدید را فراهم آوریم.

صادقی اهری با بیان برخی توصیه‌های عیدانه نیز خاطرنشان کرد: در این ایام شستن میوه‌ها، مصرف خوراکی‌های گرم، پرهیز از دست دادن‌ها و روبوسی‌ها و رعایت موارد بهداشتی فردی بسیار توصیه می‌شود چرا که اگر این موارد را رعایت نکنیم و در دو هفته پیش رو موارد سالم‌سازی فضا را فراهم نیاوریم ممکن است طول درگیری ما با این ویروس افزایش یابد.

وی گفت: فرد بیمار و دارای علایم اولیه در دوران قرنطینه در منزل باید در یک اتاق مخصوص و مجزا حضور داشته و ضمن زدن ماسک دست‌های خود را شسته و از حمام و توالت مجزا استفاده کند و به صورت مرتب شیر و دستگیره با مواد ضدعفونی کننده تمیز شود.

متخصص طب پیشگیری و پزشک اجتماعی همچنین بیان کرد: صداوسیما در این ایام با پخش برنامه‌های شاد و مفرح جوانان و خانواده‌ها را به ماندن در خانه تشویق کند تا با پرهیز از دید و بازدیدهای عیدانه که یکی از اصلی‌ترین عوامل اشاعه ویروس کروناست، نسبت به قطع این زنجیره در جامعه اقدام شود.

error: Content is protected !!