راهکارهای طب سنتی برای مقابله با ناباروری/ افزایش سن ازدواج از دلایل ناباروری

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ سمیه ماهروزاده، پزشک متخصص طب ایرانی در برنامه «انارستان» درباره علل ناباروری، عوامل مستعدکننده آن همچنین راه‌‌های پیشگیری با کمک از طب ایرانی اظهار کرد: ما به زوج‌هایی که یک سال برای باروری اقدام می‌کنند اما موفق نمی‌شوند، زوج نابارور می‌گوییم البته که این زمان را برای زوج‌هایی که سن‌‌شان بالاتر است، ۶ ماه در نظر می‌گیریم تا زمان را برای درمان از دست ندهیم.

وی با اشاره به روند افزایشی میزان ناباروری در جهان افزود: با استناد به آمارهای جهانی می‌‌‌توان گفت ۱۰ تا ۱۵ درصد از زوج ها با مشکل ناباروری روبه‌رو هستد و در ایران نیز تقریبا از هر ۶ زوج یک زوج موفق به باروری نمی‌‌‌شود. علل ناباروی می‌تواند ۴۰ درصد عامل مردانه، ۴۰ درصد عامل زنانه، ۱۰ درصد مشکلات همزمان باشد و در ۱۰ درصد دیگر هم ممکن است ما هیچ عاملی را در زوجین پیدا نکنیم.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: علت‌‌های متفاوتی برای ناباروری در زنان و مردان وجود دارد که ما برای شروع درمان هر دو نفر را به طور کامل و دقیق مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. از علتهای ناباروری در زنان می‌توان به نداشتن فولیکول غالب، مناسب نبودن دما و ضخامت رحم، انسداد لوله‌‌های رحمی و همچنین مشکلات مادرزادی، اختلال هورمونی، علل آناتومی و بیماری‌‌های زمینه‌‌ای مانند دیابت و کم کاری تیروئید اشاره کرد. در مردان نیز، مناسب نبودن میزان و حرکت اسپرم‌‌ها، علل انسدادی در لوله‌‌ها، علل هورمونی و همچنین برخی مواجه‌‌ها با مواد شیمیایی و رادیواکتیو، می‌تواند از علت‌‌های شایع ناباروری باشد.

سبک زندگی و ناباروری

ماهروزاده در ادامه برنامه نکاتی را درباره سبک زندگی و تأثیرات آن بر ایجاد مشکلات ناباروری عنوان و تصریح کرد: افزایش سن ازدواج که به دلایل مختلفی شاهد آن هستیم، یکی از علتهای اصلی بالا رفتن آمار ناباروری است. قدرت باروری در خانمها از ۳۵ سال به بعد افت می‌‌‌کند و این چیزی است که افراد کمتر به آن توجه می‌‌‌کنند. ما زوجهایی هم داریم که اگرچه در سن مناسب ازدواج کرده‌اند اما سال‌‌ها بعد برای بارداری اقدام می‌‌‌کنند که خب همین بی توجهی‌‌ها به سن و تاخیر در فرزندآوری می‌تواند از جمله علل مهم ناباروری باشد.

وی ادامه داد: خیلی وقت‌‌ها عواملی مثل چاقی می‌تواند باعث ‌شود تخمدان‌‌ها عملکرد خوبی نداشته باشند و فعالیت‌شان تحت تاثیر قرار بگیرد که به اصطلاح به آن تنبلی تخمدان می‌گوییم. معمولاً در شرح حالی که از بیمار دریافت می‌شود، قاعدگی‌‌های نامنظم، رشد موهای زائد، جوش‌‌های صورت را می‌توانیم در این مورد ببینیم.

این متخصص طب سنتی با تاکید بر خواب منظم شبانه نیز گفت: یکی از مواردی که در طب ایرانی برای ما بسیار مهم است، خواب منظم شبانه است و حتی مهم‌‌تر از مدت زمان خواب، زمان خوابیدن است یعنی فرد سرشب بخوابد و قبل از نیمه شب به خواب عمیق برود.

بهداشت و درمان , طب سنتی ,

استرس در بانوان؛ مهم‌‌ترین علت ناباروری

ماهروزاده درباره یک عامل مهم محیطی در ناباروری بانوان گفت: خیلی وقت‌‌ها می‌بینیم خانمی در سنین جوانی به دنبال یک استرس خیلی شدید، ماه‌‌ها دچار قاعدگی نشده است و وقتی آزمایش‌‌های لازم را انجام می‌دهد ما متوجه می‌شویم که این خانم، خیلی زودتر از سنی که ما انتظار داشته باشیم وارد فرایند یائسگی شده است بنابراین استرس می‌تواند بسیار روی این قضیه تاثیر داشته باشد یا به طور مثال بعضی از زوجین در مسیر درمان‌ لازم است از روش‌‌های کمک باروری مثل IVF استفاده کنند که در این روش جنین‌‌های که آزمایشگاهی را در رحم خانم قرار می‌دهند اما خانم استرس زیادی دارد که آیا جنین منجر به تولد یک نوزاد می‌شود یا خیر؛ حالا همین استرس باعث می‌شود جنین از بین رفته و بارداری ناموفق شود؛ شغل‌‌ها و درگیری‌‌های پراسترس بسیار می‌توانند آسیب زننده باشند. همه این‌‌ها می‌تواند عاملی باشد که تخمدان‌‌ها و خود رحم تحت تأثیر قرار بگیرند.

ماهروزاده به بیان راهکارهای کمک کنندۀ طب سنتی به درمان‌‌های طب نوین پرداخت و گفت:‌ یکی از مشکلاتی که قبل‌تر بیان کردیم مناسب نبودن دمای رحم و ناحیه لگنی است که برای ما بسیار اهمیت دارد. در طب ایرانی می‌توانیم با کمک گیاهان و داروهای مختلف دمای رحم را معتدل کنیم. اگر تشخیص دهیم که در بدن غلبه سردی وجود دارد برای بیمار ورزش منظم، استفاده از زعفران و ادویه‌‌های گرم همچنین چینش غذایی به سمت گرمی را پیشنهاد می‌کنیم و خوراکی‌‌هایی را که طبع سرد دارند را برای آن‌‌ها محدود می‌کنیم. اگر دمای رحم به گرمی بیش از حد و خشکی باشد ما ورزش‌‌های آبی را تجویز می‌کنیم و ادویه‌‌ها و خوراکی‌‌هایی را که طبع گرم دارند را کم می‌کنیم همچنین روغن‌‌های رطوبت‌بخش نیز می‌تواند جزئی از درمان باشند.

وی ادامه داد: یکسری خوراکی‌‌ها می‌توانند به صورت کلی برای درمان ناباروری مؤثر باشند که برای همه می‌توانیم پیشنهاد‌ کنیم مانند استفاده از تخم مرغ عسلی یا همان نیم‌برشته، حبوبات مثل نخود و لوبیا اگر افراد مشکل هضم نداشته باشند، استفاده از گوشت‌‌های گرم مثل گوشت بره همچنین مصرف مغزها مثل بادام و فندق، خوردن نارگیل و اضافه کردن هویج و آب هویج به رژیم غذایی می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

error: Content is protected !!