راه‌اندازی دانشگاه علوم‌پزشکی چابهار تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود

به گزارش ایرنا، سعید نمکی شامگاه یکشنبه در نشست جمع‌بندی نخستین سفر خود به چابهار با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران و علمای این استان اظهار داشت: از مطالبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص پیگیری مشکلات بهداشت و درمان تشکر و قدردانی می‌کنم.
وی با بیان اینکه قوم بلوچ از عزیزترین، صبورترین و وفادارترین قوم‌ها در ایران است تصریح کرد: برای ریشه‌کنی فلج‌اطفال و مالاریا در این استان خدمات زیادی انجام شده و باید ادامه یابد.
وی اضافه کرد: وقتی وزارت بهداشت را در سال ۱۳۹۷ تحویل گرفتم این وزارتخانه ۲۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و پرستاران ۲۴ ماه حقوق نمی‌گرفتند. خزانه خالی، تحریم سنگین آمریکا و سیل و زلزله در استانهای کشور و کرونا را در این چند سال تجربه کرده‌ام.
وزیر بهداشت گفت: باوجود مشکلات یاد شده با حول و قوه الهی، دعای خیر مردم و از همه مهمتر حمایت مقام معظم رهبری موجب شد موفقیت‌های زیادی حاصل شود. 
وی تصریح کرد: به دلیل همه کاستی‌ها و محرومیت‌ها از درگاه خداوند و مردم عذرخواهی می‌کنم.
نمکی بیان داشت: برای مردم سیستان و بلوچستان هر چه در توان داشتم دریغ نکردم چون مردم اینجا را دوست دارم و بر حل مشکلات آنها مصمم و جدی هستم. ساخت مراکز درمان بستر، تقویت زیرساختهای بهداشتی درمانی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تجهیز مراکز بهداشتی را در دستور کار قرار داده و  انجام می‌دهم.
وی در بحث خاه‌های بهداشت گفت: هر چه نیاز است خانه بهداشت در منطقه بلوچستان ساخته شود چون در هفته آینده اعتبار آن ابلاغ خواهد شد. 
وی در خصوص بیمارستان رها شده چابهار هم بیان داشت: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود تا مردم محروم این دیار از آن استفاده کنند.
وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: تامین اورژانس هوایی چابهار نیز در هفته آینده با حضور کولیوند مسوول مستقیم این بخش به طور ویژه رسیدگی می‌شود.
وی ادامه داد: بیمارستان نیروی دریایی کُنارک نیز تجهیز و طی ۱۰ روز امکانات مورد نیاز آن تحویل دیده می‌شود. البته از ۲ روز آینده می‌توانیم روند تجهیز این بیمارستان را آغاز کنیم.
نمکی ادامه داد: پزشک و نیروی متخصص برای این استان در نظر گرفته شده و اگر نیاز باشد از نیروهای شرکتی هم استفاده می‌شود و نباید کسی در این منطقه برای انجام آزمایش معطل بماند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: برای ماندگاری طبیب و پزشک در مناطق مختلف تلاش می‌کنیم و باید زیرساخت‌های رفاهی فراهم شود تا خانواده پزشک بتواند از آن استفاده کند. 
وی بر تعین تکلیف وضعیت مشخص شدن پیمانکار بیمارستان ۳۲ تختخوابی پُلان چابهار تاکید کرد. 
وزیر بهداشت گفت: تعداد بیماران بدحال کرونا در خارج مراکز بهداشتی را نیز بررسی و تیم و هیاتی را مامور رسیدگی به مرگ و میر بیماران کرونایی در خارج از آمار حوزه بهداشت و درمان می‌کنیم تا این موضوع هم تعیین تکلیف شود.
وی با بیان اینکه چابهار جایگاه ویژه‌ای در کشور و منطقه دارد بیان داشت: باید حوزه سلامت این منطقه ویژه دیده شود تا علاوه بر حل مشکلات مردم به جذب توریسم درمانی تلاش کنیم.
او همچنین به این موضوع اشاره کرد: سهمیه داروی چابهار را از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جدا و به ایرانشهر واگذار می‌کنم تا بهتر مدیریت شود.
وزیر بهداشت گفت: تامین واکسن را به لطف خدا انجام می‌دهیم چون زدن واکسن خیلی می‌تواند از بد حال شدن مردم جلوگیری کند.

ضرورت راه‌اندازی دانشگاه علوم‌پزشکی چابهار

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان وبلوچستان هم در این نشست اظهار داشت: راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی در چابهار از ضرورت‌های مهم است چون اینجا بنا به گفته مقام معظم رهبری گنج پنهان است و این اقدام خیر می‌تواند بیشتر مشکلات را مرتفع کند. 
وی افزود: در خصوص بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی باید تصمیم گیری شود تا سریعتر فعالیت اجرایی آن آغاز و شاهد افتتاح آن باشیم. 
وی بر راه‌اندازی اورژانس هوایی، بیمارستانهای محلی، انجام تست‌های فراگیر کرونا، رعایت فاصله اجتماعی و اختصاص امکانات در نقاط مختلف استان تاکید و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی چابهار بخشی از این مشکلات برطرف می‌شود.

گلایه نماینده چابهار از کمبود امکانات درمانی

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار، نیکشهر، قصرقند، کنارک، زرآباد و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کمبود تخت، پرستار، نیروی انسانی و امکانات پزشکی در ۶ شهرستان حوزه انتخابیه چابهار بیداد می‌کند.
وی ادامه داد: از مجموع ۶ شهرستان جنوب بلوچستان چهار شهرستان قصرقند، زرآباد، دشتیاری و کُنارک فاقد بیمارستان هستند.

حسین‌علی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم بیان داشت: جراح مغز و اعصاب در چابهار نداریم. تنها بیمارستان امام علی (ع) است که قبلا درمانگاه تامین اجتماعی بوده و هم اینک فرسوده و ممکن است با زلزله کمتر از پنج ریشتری روی سر بیماران خراب شود.
وی افزود: بیمارستان چابهار از نظر سرمایشی، امکانات بهداشتی و درمانی، تخت و سایر امکانات محروم است.
به گفته وی، تنها راه توسعه و ارتقای شاخص‌های سلامت راه‌اندازی دانشگاه مستقل علوم پزشکی در چابهار است و همچنین مسوولان باید توجه ویژه‌ای برای اختصاص امکانات داشته باشند. 
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: دغدغه‌ها و مشکلات مردم محروم باید ویژه دیده شود و در این مدت وزیر بهداشت باید برخی مشکلات را مرتفع کند.

محمد سرگزی نماینده زابل و رییس مجمع نمایندگان سیستان وبلوچستان نیز گفت: مجمع نمایندگان استان برای راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی از وزیر بهداشت درخواست ویژه دارد که این مهم را به عنوان عیدی سفر سفر خود اهدا کند.

مولوی عبدالواحد بزرگزاده امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نیز اظهار داشت: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار که چندین سال قبل کلنگ‌زنی شده و بلاتکلیف است با توجه به جایگاه خاص و مشکلات حوزه بهداشت و درمان نیازمند ساخت است. 
وی بیان داشت: آمار بیماران مبتلا و فوتی کرونا بیش از آمار اعلام شده است چون تعداد زیادی از بیماران این منطقه در خانه فوت می‌کنند و خارج از آمار اعلامی است.

حجت الاسلام جواد عبدالهی نماینده نهاد رهبری در امور اهل سنت منطقه چابهار نیز گفت: چابهار جایگاه و موقعیت ویژه‌ای در بحث تجارت و اقتصاد دارد و باید امکانات در حد و اندازه آن پیش‌بینی شود.

چابهار نیازمند دانشگاه علوم‌پزشکی مستقل است

رحمدل بامری معاون استاندار و فرماندار ویژه چابهار هم با بیان اینکه چابهار نیازمند دانشگاه علوم پزشکی مستقل است اظهار داشت: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار از سال ۱۳۹۷  کلنگ‌زنی شده و تاکنون هنوز هیچ پیشرفتی نداشته است و مردم همچنان از کمبود امکانات و مشکلات بهداشتی و درمانی رنج می‌برند.
وی تصریح کرد: چابهار بیش از ۷۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد و مردم این مناطق شدیدا از کمبود امکانات رفاهی و خدمات عمومی بی‌بهره هستند.
بامری بر راه‌اندازی اورژانس هوایی، استقرار تیم پزشکی ویژه کرونا، جبران کمبود پزشک، تخصیص افزایش اعتبارات ویژه طرح شهیدسلیمانی و راه‌اندازی بیمارستان صحرایی تاکید کرد.

فرماندار چابهار بر بخشودگی مالیات بازاریان و معافیت‌های مالیاتی به دلیل تعطیلی بازار اشاره و گفت: بازار چابهار بیشترین تعطیلی را داشته لذا حمایت از فعالان بازار یکی از ضرورتهاست.

وزیر بهداشت فردا در ادامه سفر خود به شهرستان‌های ایرانشهر و زاهدان سفر خواهد کرد.

error: Content is protected !!