راه‌های جلوگیری از انتشار ویروس آنفلوآنزا

آنفلوانزا یک بیماری حاد و شایع است که شیوع آن در فصول سرد سال و بخصوص در پاییز است. این بیماری به علت درگیری دستگاه تنفسی، بسیار مسری است.

علائم ابتلا به آنفلوآنزا شامل تب و لرز (تب معمولا بین ۳۸ تا ۴۰ درجه سانتی گراد و گاهی تا ۴۱ درجه)، سرفه و اغلب سرفه خشک، آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد، درد سینوس و گوش‌ها، درد گردن و پشت چشم‌ها، بی‌اشتهایی تهوع، اسهال و استفراغ، احساس کوفتگی، دردهای عضلانی و استخوانی ( درد عضلات اغلب در پشت، بازوها و پاها)، افزایش تعریق و خشونت صداست.

راه‌های جلوگیری از انتشار ویروس آنفلوانزا

از آنجا که ویروس‌های آنفلوانزا در قطرات تنفسی موجود هستند، می توانند از طریق سرفه و عطسه منتشر شوند. چنانچه ذرات عفونی ناشی از انتشار قطرات آب دهان فرد مبتلا به هنگام سرفه یا عطسه، توسط فرد دیگری استنشاق شود و یا به وسیله دست و اشیای آلوده شده به قطرات آب دهان، به بینی یا گلوی فرد دیگر برسد، می‌تواند بیماری را منتقل کند. بنابراین رعایت موارد زیر می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از انتقال این عفونت داشته باشد:

– در زمان شیوع این بیماری، هنگام احوالپرسی از در آغوش گرفتن، دست دادن و بوسیدن خودداری کنیم.

– چنانچه با افراد مبتلا در ارتباط هستیم، از ماسک استفاده کنیم.

– از تماس دست آلوده با چشم‌ها و بینی و دهان خودداری کنیم.

– در صورت مشاهده علائم فوق، بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و هرگونه خود درمانی جدا خودداری کنیم.

– اگر علائم مشابه آنفلوانزا داریم، از سایر افراد حداقل یک متر فاصله بگیریم.

– چنانچه به آنفلوانزا مبتلا شدیم در منزل بمانیم و حداقل دو تا سه روز از رفتن به اجتماع (مهد کودک، مدرسه، محیط کار و …) خودداری کنیم.

– در منزل از سایر افراد خانواده فاصله گرفته و ضمن داشتن لوازم شخصی جداگانه (لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال)، هنگام خواب نیز در اتاق جداگانه بخوابیم.

– هنگام سرفه و عطسه بینی و دهان خود را به طور کامل با دستمال کاغذی بپوشانیم.

– دست ها را به طور مرتب و مکرر با آب و صابون بشوییم.

– دستمال کاغذی را بلافاصله در سطل زباله در دار بیندازیم.

اقدامات موثر جهت کاهش علائم و بهبود بیماری آنفلوآنزا نیز عبارتند از:

– استراحت در منزل و خواب کافی به عنوان مهم‌ترین اقدام جهت بهبود بیماری

– استفاده از مایعات فراوان مانند آب، آب میوه طبیعی و سوپ رقیق

– مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C

– پرهیز از مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده و ادویه‌دار

– مصرف وعده‌های غذایی کوچک حاوی مواد نشاسته‌ای بدون ادویه (برنج، پوره، غلات پخته شده، سیب زمینی پخته و …) در روزهای ابتدای بیماری

– غرغره آب نمک (سرم فیزیولوژی) و استنشاق آن از بینی، چند بار در روز جهت بهبود سوزش گلو و کاهش ترشحات بینی

– خودداری از استعمال دخانیات، سیگار و الکل

– روشن کردن دستگاه بخور جهت افزایش رطوبت هوا و رقیق شدن ترشحات ریه (مخزن دستگاه را روزانه تمیز کنید)

– ورزش ملایم و سبک جهت تقویت قدرت بدن و سیستم ایمنی

– دوری از فشارها و استرس‌های روحی و روانی

گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر آنفلوآنزا

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، افراد زیر بیشتر از سایر افراد، در ریسک ابتلا به بیماری آنفلوانزا و عوارض آن هستند:

– نوزادان و کودکان کمتر از پنج سال (به ویژه زیر دو سال)، مبتلایان به بیماری‌های مزمن مثل دیابت، مشکلات قلبی، ریوی، کلیوی، اختلالات نورولوژی و خونی، سرطان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، زنان باردار، افراد بالای ۵۰ سال و بخصوص سالمندان بالای ۶۵ سال.

واکسن آنفلوانزا

توصیه می‌شود افراد زیر جهت دریافت واکسن آنفلوانزا با مشاوره پزشک اقدام کنند:

افراد بالای ۵۰ سال، تمام کودکان بین ۶ تا ۵۹ ماه، افراد مبتلا به بیماری های مزمن مثل دیابت، بیماری های قلبی عروقی، نارسایی کلیوی، آسم، اختلال تولید گلبول قرمز، اختلالات نورولوژیک، مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، افراد همودیالیزی، مبتلا به HIV مثبت، مبتلایان به بیماری‌های صعب العلاج، تحت درمان با کورتون، رادیوتراپی و شیمی درمانی، افراد چاق با شاخص توده بدنی بالای ۴۰، کودکان تحت درمان مزمن با آسپرین یا داروهای حاوی سالیسیلات، زنان باردار، پزشکان، پرستاران و کارکنان بهداشتی مشغول در مراکز و موسسات بهداشتی درمانی، بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها

واکسن آنفلوانزا در افراد زیر نباید تزریق شود:

افرادی که به تخم مرغ حساسیت شدید دارند، افرادی که در گذشته واکنش حساسیتی شدید به واکسن آنفلوانزا نشان داده‌اند، کسانی که در گذشته سابقه بروز سندرم گیلن باره را پس از ۶ هفته از دریافت واکسن آنفلوانزا داشته‌اند، کودکان زیر شش ماه، بیماران تب‌دار (تا زمانی که تب و بیماری مربوط به آن فروکش کند).

با توجه به تنوع واکسن های آنفلوانزا در بازار دارویی، جهت تزریق ایمن فرآورده، باید شرایط سنی و ویژگی‌های فردی، منطبق بر موارد مندرج در بروشور فرآورده دارویی مد نظر قرار گیرد.

error: Content is protected !!