رخت عزا بر تن ۳۵ خانواده بیماران مبتلا به کرونا در اردبیل

شهرام حبیب زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در هفته گذشته با کاهش نسبی آمار بستری‌های روزانه شاهد عادی انگاری و بی توجهی مردم به برخی پروتکل‌های بهداشتی هستیم اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان توسط مردم ادامه دار باشد و این دستورالعمل‌های بهداشتی باید در داخل خانه‌ها هم اعمال شود.

وی برگزاری هرگونه دوره همی خانوادگی را منشأ اصلی افزایش ابتلاء بهکرونا در خانواده‌ها عنوان کرد و افزود: ویروسکرونا در تجمعات و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راحتی شیوع پیدا می‌کند و ضروری است خانواده‌ها در این ایام از برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری یا مهمانی‌های خانوادگی اجتناب کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: در صورت ادامه این روند و عدم رعایت موازین بهداشتی توسط مردم در ماه‌های بعدی شاهد شیوع موج پنجم بیماری کرونا و بازگشت به وضعیت قرمز خواهیم بود.

حبیب زاده ادامه داد: در این روزها که شاهد اعمال محدودیت‌های کرونایی در سطح شهر هستیم بهتر است مردم فقط برای انجام کارهای ضروری از منزل خارج شده و مشاغل نوع یک نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند و افراد سالمند و دارای بیماران زمینه‌ای و زنان باردار نیز از حضور در هرگونه تجمع اجتناب کنند زیرا در بیشترین معرض ابتلاء به بیماری کرونا قرار دارند.

بستری شدن ۲۹۰ بیمار کرونایی در هفته گذشته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه در هفته جاری شاهد بستری شدن ۲۹۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان اردبیل بوده ایم گفت: علت افزایش قابل توجه میزان بستری‌ها تأخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی استان اردبیل است و در صورت ادامه این روند رشد قابل ملاحظه‌ای را در آمار بیماران بد حال و فوتی خواهیم داشت.

وی به آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در هفته جاری نیز اشاره کرد و افزود: امروز شاهد فوت ۳ نفر دیگر از هم استانی‌هایمان در ۲۴ ساعت گذشته بوده ایم که با احتساب آمار فوتی‌های هفته جاری تعداد جان باختگان ناشی از کرونا در استان اردبیل به ۳۵ نفر می‌رسد.

حبیب زاده ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار بیماران کرونایی از آنان خواست از تجمع در آرامستان های استان اردبیل و برگزاری هرگونه مراسم ختم خودداری کرده و با مشارکت در کارهای خیرخواهانه و قرائت فاتحه روح آن عزیزان را شاد نمایند.

وی از بستری شدن ۴۶ بیمار دیگر در بیمارستان‌های استان اردبیل خبر داد و افزود: هم اکنون ۵۹ بیمار بد حال نیز در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند و تمامی بخش‌های اورژانس و اضطراری کرونایی در حال آماده باش قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از شهروندان خواست ضمن رعایت کامل محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بیماری کرونا پزشکان و پرستاران را در این ایام سخت یاری کنند تا از فشار کاری کادر درمان استان اردبیل کاسته شود.

حبیب زاده آمار بهبود یافتگان کرونایی را در ۲۴ ساعته گذشته ۵۴ نفر اعلام کرد و گفت: در هفته گذشته مجموع بهبود یافتگان کرونایی از میزان بستری‌ها پیشی گرفته و به آمار ۳۶۱ نفر رسید.

وی ادامه داد: براساس آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستانهای اردبیل، پارس آباد، مشگین‌شهر و خلخال در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های گرمی، بیله سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

error: Content is protected !!