رشد چشمگیر دیابت در ایران/ آینده یک‌چهارم ایرانی‌ها در خطر

معاون وزارت بهداشت گفت: بیماری دیابت در کشور رشد چشمگیری داشته و در برخی استان‌ها حدود نیمی از افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته‌اند.

به‌گزارش ایلنا، رضا ملک‌زاده امروز پنجشنبه در بازدید از مرکز پایش سلامت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: هدف اصلی مطالعات کوهورت برنامه‌ریزی در راستای ارتقای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌هاست. در سه‌دهه گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی در سطح سلامت، سواد و کاهش نابرابری‌ها در کشور صورت گرفته اما با وجود این اقدامات باید در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها بیشتر تلاش کنیم.

وی گفت: سال ۱۳۷۰ پنج میلیون نفر از بانوان و ۶ میلیون نفر از مردان ایرانی مبتلا به دیابت بودند که اکنون ۱۲ درصد جمعیت ایران مبتلا به دیابت هستند و روند ابتلا به این بیماری به‌طور چشمگیر در حال افزایش است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: تغییر شرایط اقتصادی، کاهش تحرک و فعالیت بدنی، سبک تغذیه، کاهش وزن در دوران کودکی و چاقی از جمله عوامل زمینه‌ساز ابتلا به دیابت است. چاقی زمینه ابتلا به دیابت را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد که باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

ملک زاده گفت: براساس مطالعه کوهورت، در استان فارس به‌طور تقریبی ۳۲ درصد از افراد بررسی شده در نمونه آماری ۱۰ هزار نفری دارای قند خون بالای ۱۰۰ و در مرحله پره دیابت بوده و ۱۲ درصد مبتلا به دیابت بودند. این بدان معناست که تا ۱۵ سال آینده یک‌سوم این جمعیت به دیابت مبتلا می‌شوند و اگر بخواهیم در مقیاس ملی به آن توجه کنیم در آینده یک‌چهارم تمام ایرانی‌ها به این بیماری مبتلا خواهند بود.

وی با بیان اینکه با ادامه این روند تا چند سال آینده نظام سلامت تحت تاثیر بیماری دیابت قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱ درصد یزدی‌ها، ۲۰ درصد رفسنجانی‌ها، ۱۹ درصد اهوازی‌ها و ۱۶ درصد مازندرانی‌ها مبتلا به دیابت هستند.

ملک‌زاده با بیان اینکه براساس مطالعات کوهورت ۴۶ درصد از جمعیت استان مازندران در مرحله پره دیابت قرار دارند و در برخی استان‌های دیگر نیز شرایط بدین‌گونه است، گفت: به‌طور قطع در آینده شاهد مشکلات بهداشتی ناشی از بیماری دیابت برای نظام سلامت خواهیم بود و این در حالی است که این بیماری با رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی، کاهش وزن و تحرک بدنی، قابل پیشگیری است.

معاون وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی بر جلوگیری از افزوده شدن به جمعیت مبتلا به دیابت تاکید دارد، افزود: در حال حاضر برای پیشگیری از بیماری دیابت گایدلاین‌هایی در کشورهای اروپایی و آمریکایی طراحی شده و تمام مراکز آموزشی و اداری موظف به رعایت آن شده‌اند.

وی کاهش مصرف شیرینی را از مهمترین راهکارها در پیشگیری از بیماری دیابت عنوان کرد و ادامه داد: مصرف شکر در کشور بیش از میانگین و استانداردهای جهانی است و باید از روش‌های جایگزین برای کنترل این امر استفاده کرد.

error: Content is protected !!