رشد کشور باید فقرزدا و عادلانه باشد و در جمعیت نیازمند توزیع شود

به گزارش ایرنا از وبدا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سی و سومین آیین پویش ره سلامت که صبح امروز دوشنبه در نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب برگزار شد، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشت و عنوان کرد: درود می فرستم بر روح همه شهدای هفتم تیر و در راس آنها شهید بهشتی. از همه افرادی که در برپایی این مراسم، همکاری کردند، تشکر می کنم. از همه رسانه ها به خصوص صدا و سیما که از روزی که بنده حقیر این مسئولیت را در وزارت بهداشت پذیرفتم با جان و دل در کنار ما بودند و حقیقت گویی مبسوط کردند.

وی با بیان اینکه کوچ، کوچ ‌نشین و کوچ ‌نشینی فقط یک حرفه نیست، فقط یک راه امرار معاش و تولید و کسب درآمد نیست، یک فرهنگ است، یک فرهنگ اصیل ناب با قدمتی هزاران ساله در ایران زمین که اگر از صفحه تاریخ و فرهنگ کشور حذف کنیم، تکه های مهمی از این پازل را برای این مملکت حذف کرده ایم، مطرح کرد: من همیشه می‌ گویم که کوچ و هجرت، مبدا تاریخ ما در اسلام است. در دین حضرت مسیح (س) تولد حضرت عیسی، مبدا تاریخ است، اما در اسلام کوچ و هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه مبدا تاریخ شد؛ بارها و بارها در قرآن خوانده اید که هجرت و کوچ  نه فقط جزئی از فرهنگ ایران اسلامی بلکه جزئی از فرهنگ بشریت است. در قرآن آمده وقتی بندگانی در روز قیامت گلایه می کنند که خدایا ما را در سرزمینی آفریدی که در این سرزمین بر ما سخت گذشت، خداوند می فرماید مگر زمین بر تو تنگ بود؟ چرا کوچ نکردی؟ چرا هجرت نکردی؟.

دکتر نمکی با اشاره به اینکه کوچ‌ نشین خلق ‌و خوی متفاوتی از دیگر آدم‌ ها دارد، بیان کرد:‌ اگر دنبال صداقت و پاکیزگی آینه ‌وار می ‌گردید، باید در ایل و کوچ جست‌ و جو کنید. مدت‌ ها بود که فکر می‌ کردیم ما برای نظام ارائه خدمت طراحی عالمانه‌ ای داشتیم به خصوص سال‌ های بعد از انقلاب، با افتخار می گویم که امروز ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت در دورترین نقاط و روستاهای این کشور داریم و جمعیت روستا نشینی که بهورز و خانه بهداشت نداشته باشند، نداریم. یکی از دستاوردهای ما بعد از انقلاب، در کاهش مرگ و میر کودکان و زنان به عنوان گروه آسیب ‌پذیر است و امروز در مدیریت کووید ۱۹، این مراکز بهداشت و درمانی و خانه‌های بهداشت بزرگترین دروازه‌ بانان گرفتاری ما در این سیل عظیم بیماری بودند و اگر نبودند ما هرگز با تخت‌ های موجود پاسخگوی این هجمه ویرانگر این ویروس نبودیم.

ابتکار خانه ‌های بهداشت عشایری یکی از زیباترین نگاه‌ های عدالت گستر در نظام سلامت بود

وزیر بهداشت ادامه داد: دوجا همواره ذهن من را مشغول می‌کرد؛ یکی حاشیه شهرها که به پایگاه ‌های بهداشتی برای آنها فکر کردیم و دوم جمعیت نازنین کوچ‌ نشینی که از ییلاق و قشلاق دائم در سفر هستند و تنها امید آنها محل ها و امکاناتی است که در مسیر ییلاق و قشلاق داریم. اگر زن بارداری در این ایل دچار عوارض بارداری و زایمان ناگهانی شد، زن بارداری که به جای نشستن و استراحت کردن، با طفلی در شکم نان ‌پخت، بز دوشید، کره درست کرد، بار جابه جا کرد، رنج کشید؛ آیا باید به دلیل نبود امکانات فوری جسدش را در پای سیه چادرش دفن کنند یا جنینی را که ۹ ماه با عشق و محبت در شکم داشته، به خاطر شرایط سخت دفن کنند؟.

وی ادامه داد: آیا پیرمرد و پیرزنی که عمری را در ایل گذرانده به دلیل فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن که به صورت مستمر کنترل نمی شود، ‌ باید دچار سکته مغزی شود؟. ایل او را سوار بر قاطری کیلومترها ببرند تا اولین مرکز آی سی یو برسانند؟ در حالی که اگر فشار خونش روز قبل کنترل می ‌شد، دچار سکته قلبی یا مغزی نمی ‌شد. به نظر من ابتکار خانه ‌های بهداشت عشایری یکی از زیباترین نگاه‌ های عدالت گستر در نظام سلامت بود. خانه هایی که ما با هزینه ۱۰ تا از آنها یک تخت بیمارستانی می ‌سازیم.

دکتر نمکی افزود: البته من منکر توسعه تخت‌ های بیمارستانی نیستم و امسال به لطف خداوند برای اولین سال تاریخ این سرزمین ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تحویل می ‌دهیم. سال گذشته ۲۰۰۰ تخت آی‌سی ‌یو اضافه کردیم که در تاریخ این مملکت کم‌ سابقه و بی سابقه بود. تخت های آی سی یو را دو برابر می کنیم؛ به همین دلیل بود که ما در سخت‌ ترین روزهای کرونا نه بیمار مبتلا به کووید و نه بیمار غیر کووید و نیازمند آی سی یو، سرگردان نداشتیم که اگر بود آنهایی که بر کوچکترین نقصان‌ های ما انگشت می گذارند، این موضوع را بزرگ کرده و افکار عمومی را پریشان می ‌کردند.

نیازمند آموزش مداوم ایل هستیم

وی عنوان کرد: دو سه روز به دلیل هجمه ناگهانی سازمان ‌نیافته واکسیناسیون جدید در نوبت دوم دیدید که در فضای مجازی چقدر فضاسازی کردند، البته ما همواره از مردم خودمان عذرخواهیم که اگر علی ‌رغم همه خدمت ‌ها، کاستی هایی وجود داشته است اما اگر بیمار غیرکرونایی که ضربه مغزی شده بود، پشت در بیمارستانی می‌ ماند، ‌ آبرویی برای جمهوری اسلامی نمی ‌ماند و دیدید که این اتفاق با لطف خدا نیفتاد اما بنده معتقدم که یک خانه بهداشت عشایری که کمتر از یک‌ دهم یک تخت بیمارستانی هزینه می ‌برد، ‌ به شدت می ‌تواند نیازمندی ما را به تخت ‌های بیمارستانی کاهش دهد. ما هر چه توسعه زیرساخت‌ های مویرگی در کشور داشته باشیم، نیازمندی ‌مان به خدمات تخصصی گران ‌قیمت پیچیده کم می شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ابتکار زیبایی که به خرج داده شد، انتخاب بهورزی از جنس ایل، با زبان گفتمان مشترک و درک و شرایط زیست مشترک بود یعنی خدمت‌ دهنده از جنس خدمت ‌گیرنده انتخاب شد. این حرکت باعث خواهد شد در مراقبت از کودکان، واکسیناسیون به موقع، مراقبت از زنان باردارو مراقبت از جمعیت سالمند ایل موفق شویم. نمی ‌شود که پیرمرد و پیرزن ایلیاتی را در روستا نگه داشت زیرا نفسش به نسیم بیابانی وابسته است که از آن انرژی می ‌گیرد اما نمی ‌توان مسائل و مشکلات ناشی از فشار و و قند او را ندید.  

دکتر نمکی با تاکید بر اینکه ما نیازمند آموزش مداوم ایل هستیم، گفت: بهورزی که با ایل می ‌رود شیوه زندگی درست، ‌ تغذیه مناسب، روش ‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر و واگیر را هم به آنها خواهد آموخت. ما حدود ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری را از سال گذشته تا امسال  راه‌اندازی خواهیم کرد و این عدد را به ۶۰۰ می ‌رسانیم و ان شاالله این ۶۰۰ خانه را هم تجهیز کرده و آماده خدمت خواهد بود.  

وی با اشاره به اینکه طی دو و سه روز گذشته هر روز شاهد افتتاح پرژه های مختلفی هستیم، توضیح داد: تزریق واکسن ملی که هیچ وقت ما را باور نمی ‌کردند و فکر می ‌کردند همواره دست هایمان به سمت بیرون دراز است. من به عنوان وزیر و سرباز کوچک این نظام، خیلی به بیرون از این مرزها برای دریافت واکسن خواهش، تمنا و التماس کردم که زودتر از آنهایی که واکسن در اختیار دارند، دریافت کرده و به مردم تزریق کنیم؛ گرچه برخی باز هم دمیدند در اینکه ما تاخیر کردیم، خوشبختانه سفیر ما در روسیه روز پیش اعلام کرد که فلانی روزی هشت تا ۱۰ بار به من زنگ می ‌زد که واکسن چه شد؛ آمریکایی ‌ها که می ‌گفتند ما در تحریم دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی مشکلی با ایران نداریم، تشت رسوایی‌ آنها هفته قبل از بام فرو افتاد و آقای بایدن برای اولین بار گفت که اجازه می‌ دهیم به ایران دارو و تجهیزات داده شود و مردم هم دیدند که ما دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن را با هزار فشار تهیه می کردیم، با دور زدن های متعدد برای جا به جایی کالا و پول.

امروز مفتخریم که به جرگه واکسن ‌سازان معروف و مطرح دنیا پیوسته ایم

وزیر بهداشت افزود: امروز مفتخریم به اینکه به جرگه واکسن ‌سازان معروف و مطرح دنیا پیوسته ایم. روز بعد واکسن اسپوتنیک ایرانی  و روز بعد شروع فاز اول واکسن نورا در مجموعه بقیه ‌الله و امروز هم پیوستن این کاروان‌ ها که در محروم ‌ترین نقاط کشور و برای نیازمندترین مردمان این سرزمین خواهد بود که دعا کنیم همیشه از دل این مجموعه ها برای مردم خیر بروز کند. «کاروانی که بود بدرقه‌ اش لطف خدا/ به تجمل بنشیند به جلالت برود».

دکتر نمکی در ادامه با تاکید بر اینکه حکومت‌ هایی ماندگار می ‌شوند که ضعفا را ببینند، مطرح کرد: اگر فقرا و ضعفا را در توسعه ملی نبینیم قطعا طرح‌ های توسعه‌ ما با شکست روبرو می ‌شود. رشد کشور باید فقرزدا و عادلانه باشد و در جمعیت نیازمند توزیع شود. قانونی در اقتصاد وجود دارد که می ‌گویند وقتی سطح آب بالا می ‌آید، قایق های کوچکتر راحت ‌تر از واتر گیت عبور می‌ کنند و کشتی های بزرگتر، سنگین تر و دیرتر عبور می کنند.

وی افزود: یک هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی برای یک ایل‌نشین و کوچ ‌رو، بزرگترین موهبت است اما ممکن است یک بیمارستان هفت ستاره خیلی شیک برای مردمان آن بخش آنقدر موهبت تلقی نشود. هفته پیش در مراوه تپه در یک سرزمین مرزی ترکمن نشین محروم یک بیمارستان درست کردیم و همه امکانات موجود است. اولین جایی که اهالی این منطقه برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به آنجا مراجعه می کردند ۱۵۰ کیلوتر با محل زندگی آنها فاصله داشت. امام جمعه آنجا که ترکمنی بسیار صدیق بود به من می ‌گفت مردم اینجا بالای ۸۰ درصد در انتخابات مشارکت کردند که یکی از دلایل عمده آن برپایی همین بیمارستان بود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امیدبخشی با کوچکترین سرمایه‌ گذاری برای افراد محروم، بالاترین میزان قدرشناسی را به دنبال دارد، گفت: ان شاالله این اقدام به عنوان یک حرکت خداپسندانه مبارک باشد بر کسانی که از آن استفاده خواهند کرد. باز هم از همه عزیزانی که در این راه بزرگ و پر خیر و برکت کمک کردند تشکر می کنم.

سی وسومین آیین پویش ره سلامت با حضور شاهپور علائی مقدم رییس سازمان امور عشایری کشور، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر پیرحسین کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور و برخی دیگر از معاونان وزارت بهداشت برگزار شد.

error: Content is protected !!