رفت و آمد کرونا در دورهمی‌ها و مراکز پرتردد/۲۵۰ بیمار بستری هستند

شهرام حبیب زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه طبق مشاهدات کارشناسان و ناظران بهداشتی در برخی معابر پرتردد و شلوغ شهر اردبیل شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم اظهار کرد: عدم رعایت فاصله گذاری در نانوایی‌ها، پیشخوان‌ها، مراکز خرید و… موجب افزایش تعداد بیماران کرونایی شده که در صورت تداوم این وضعیت به اوج تشدید شیوع کرونا در اردبیل خواهیم رسد..

وی بر عدم برگزاری مراسم‌های عروسی و عزاداری تاکید کرد و گفت: هر گونه تجمع در مکان‌های سر بسته و با تعداد نفرات بالا موجب انتقال بیماری می‌شود و شهروندان ضروری است از برگزاری و یا شرکت در این دورهمی های خانوادگی اجتناب کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه علائمی نظیر سرماخوردگی، بی حالی، سردرد، گلو درد و آبریزش بینی، در سریع‌ترین زمان ممکن به مراکز درمانی استان مراجعه نمایند.

حبیب زاده کرونای دلتا را یکی از خطرناک‌ترین نوع جهش یافته کرونا عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد فرد آلوده به بیماری کرونای دلتا همزمان می‌تواند بیش از ۵۰ نفر را در زمان کوتاه مبتلا کند و در صورت عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی میزان درگیری بالاتر هم می‌رود.

وی به آخرین آمار تزریق واکسن کرونا به گروه‌های پرخطر اشاره کرد و افزود: تاکنون در استان اردبیل ۹۹ هزار و ۳۴۶ دوز واکسن تزریق شده که از این مقدار ۶۹ هزار و ۱۳۳ دوز مربوط به نوبت اول و ۳۰ هزار و ۲۱۳ دوز مربوط به نوبت دوم واکسیناسیون است.

حبیب زاده با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۵۰ بیمار کرونایی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های استان اردبیل بستری هستند، اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته آمار بستری‌های روزانه کرونا در استان اردبیل به ۳۳ نفر رسیده و نگرانی عمده کادر درمان استان افزایش شیوع کرونا در فصل تابستان در اثر شرکت در دورهمی ها و عدم استفاده از ماسک است

وی ادامه داد: در شبانه روز گذشته یک م ورد فوتی کرونایی به ثبت رسید اما ۵۶ بیمار کرونایی با وضعیت بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و احتمال فوت این بیماران در چند روز آینده وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به آمار بهبود یافتگان نسبی در شبانه روز گذشته اشاره کرد و گفت: ۳۸ بیمار کرونایی نیز با حال عمومی مساعد و نسبی از بیمارستان‌ها مرخص شدند و نکته قابل توجه عدم حضور این افراد در اجتماعات و تداوم روند درمان در منازل این بیماران است که انتظار داریم این افراد رعایت نکات بهداشتی را به جد پیگیری کنند.

حبیب زاده بیان کرد: هم اکنون شهرستان اردبیل در وضعیت قرمز، شهرستان‌های پارس آباد و مشگین شهر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های خلخال، گرمی، بیله سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

error: Content is protected !!