رنگ خونین کرونایی در مازندران با مرگ ۹ نفر در یک روز

 به گزارش ایرنا، آخرین آمارهای اعلام شده از دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که شرایط کرونایی این استان به سرعت در حال وخیم‌تر شدن است. از ابتدای تیر ماه روند صعودی بستری‌شدگان و مبتلایان به کرونا در مازندران طبق پیش‌بینی‌ها آغاز شد و هر روز نیز بر تعداد تخت‌های اشغال شده توسط مبتلایان به کرونا در مراکز درمانی مازندران افزوده می‌شود.

 نگاهی به آمارهای کرونایی مازندران از ابتدای ماه جاری تا روز دوشنبه ۲۱ تیر نشان می‌دهد که ارقام کرونایی این استان در سه بازه زمانی ۱۰ روزه این ماه کاملا متفاوت از هم ثبت می‌شوند ؛ به طوری که دهه نخست تیر با وجود افزایشی شدن آمارها ، شرایط چندان بحرانی به نظر نمی‌رسید. در این بازه زمانی تعداد بستری‌شدگان از ۳۱۵ نفر در یکم تیر به ۵۶۰ نفر در ۱۰ تیر رسید و در مجموع نیز ۱۸ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر کرونا جان باختند.

در دهه دوم تیر یعنی از ۱۱ تا ۲۰ ماه جاری، تعداد مجموع بستری‌شدگان از ۵۶۴ نفر به ۱۱۴۶ نفر رسید و تعداد قربانیان کرونا نیز در این مدت ۲۶ نفر بود ، اما امروز و در نخستین روز از دهه سوم تیر تعداد قربانیان کرونا ناگهان از حداکثر چهار نفر در روز طی ۲۰ روز اخیر به ۹ نفر افزایش یافت.

در حالی که مازندران پس از پشت سر گذاشتن پیک چهارم تا ۲۹ خرداد در مسیر نزولی تعداد مبتلایان و شناسایی‌شدگان جدید کرونایی قرار داشت و تعداد فوتی‌های کرونایی نیز در این استان برای برخی روزها به صفر رسیده بود، در دهه دوم تیر تعداد فوت‌های روزانه به حداکثر چهار نفر در روز رسیده بود ،  اما در نخستین روز از دهه سوم تیر این تعداد ناگهان به ۹ نفر افزایش یافت که ۳ نفر مربوط به جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و ۶ نفر اهل سایر شهرستان‌های مازندران هستند. با احتساب تعداد قربانیان کرونادر مازندران طی ۲۴ ساعت بین ۲۰ تا ۲۱ تیر، مجموع قربانیان کووید۱۹ در این استان از ابتدای تیر تا روز ۲۱ تیر به ۵۳ نفر رسیده است.

افزایش تصاعدی بستری‌شدگان

شاخص کرونایی دیگری که وضعیت مازندران را بحرانی نشان می‌دهد ، رشد نزدیک به ۶ برابری تعداد بستری‌شدگان کرونایی از اول تیر تا امروز  دوشنبه ۲۱ تیر است. در حالی که مجموع بستری‌شدگان کرونایی در مازندران روز ۳۱ خرداد ۲۹۵ نفر بود، امروز این رقم به یکهزار و ۲۰۵ نفر رسیده که رشد ۴۰۸ درصدی را نشان می‌دهد.

تعداد بیماران بدحال کرونایی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند نیز از ۷۴ نفر در روز یکم تیر با رشد ۲۷۱ درصدی به ۲۰۱ نفر در ۲۱ تیر رسیده است.

رنگ خونین کرونایی در مازندران با مرگ ۹ نفر در یک روز
آمارهای کرونایی مازندران از یکم تا ۲۱ تیر ۱۴۰۰

از سوی دیگر تعداد روزانه بستری‌شدگان که روز ۲۹ خرداد به کمترین میزان پس از موج چهارم یعنی ۴۰ نفر در روز رسیده بود نیز اکنون با رشد بیش از هفت برابری به ۲۸۷ نفر در روز رسیده است ؛ رقمی که بیان‌گر افزایش سرعت شیوع کرونا در مازندران به دلیل استمرار بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و گسترش عادی‌انگاری‌های اجتماعی نسبت به کرونا است.

این در حالی است که تعداد ترخیص‌شدگان یا بهبودیافتگان کرونا نیز طی سه هفته اخیر در مازندران به موازات افزایش بستری‌شدگان، رشد قابل توجهی داشت و از ۶۹ نفر در یکم تیر به ۲۲۵ نفر در ۲۱ تیر رسید ، اما افزایش سرعت شیوع کرونای هندی در مازندران سبب شده که آمار ترخیص‌شدگان مازندران مانند تیر ۱۳۹۹ در تمام روزهای تیر امسال عقب‌تر از تعداد مبتلایان جدید شناسایی شده استان باشد.

وضعیت قرمز

مازندران در حالی اکنون در مدار صعودی کرونا و نزدیک شدن به وضعیت فوق حاد کرونایی قرار دارد که ابتدای ماه جاری هیچ کدام از شهرستان‌های این استان در وضعیت قرمز قرار نداشتند ، اما از هشتم تیر با افزایش تعداد بستری‌شدگان و مبتلایان جدید کرونا در آمل ، این شهرستان به رنگ قرمز در آمد و ۱۱ تیر نیز تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید ، اما ۱۵ تیر تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز استان به ۹ شهرستان و ۱۸ تیر نیز به ۱۳ شهرستان افزایش یافت. دو روز بعد یعنی ۱۷ تیر نیز مجموع تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران در موج پنجم کرونا چهار رقمی شد و از مرز یکهزار نفر گذشت.

از ۲۲ شهرستان مازندران اکنون ۱۳ رامسر، فریدونکنار، جویبار، بهشهر، آمل، محمودآباد، قائمشهر، چالوس، نور، نوشهر، ساری، بابل و سوادکوه در وضعیت قرمز قرار دارند و بقیه شهرستان‌ها نیز از نظر رنگ‌بندی کرونایی نارنجی هستند ، اما اعلام فوت ۹ نفر در یک شبانه‌روز یعنی از ظهر یکشنبه ۲۰ تیر تا ظهر دوشنبه ۲۱ تیر ، شدت افزایش فشار کرونا بر مازندران را پررنگ‌تر و برجسته‌تر نشان می‌دهد.

مسئولان حوزه بهداشت و درمان مازندران طی دو هفته اخیر با استناد به وضعیت رعایت پروتکل‌های کرونایی در استان و همچنین رعایت نشدن نکات بهداشتی دوران شیوع کرونا بویژه در روزهای تبلیغات انتخابات بارها هشدار داده بودند که دو هفته پایانی تیر روند مرگ‌های کرونایی در این استان افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئولان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران طی یک ماه اخیر به کمتر از ۶۵ درصد و در برخی نقاط به زیر ۵۰ درصد سقوط کرده که از عوامل اصلی رشد آمارهای کرونایی و ورود پرشتاب مازندران در موج پنجم کرونا است.

موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند.

error: Content is protected !!