روزه داران از مصرف زولبیا و بامیه پرهیز کنند

عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه، وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی به روزه داران توصیه کرد، تنقلات شیرین مثل زولبیا و بامیه نخورند و گفت: با شروع ماه مبارک رمضان عادات و الگوهای غذایی تغییر می کند، بنابراین با آمادگی های تغذیه ای به استقبال روزه داری در این ماه باید رفت.

به گزارش ایرنا،پریسا ترابی روز چهارشنبه افزود: بهتر است آمادگی های تغذیه ای و رفتاری لازم برای ماه مبارک رمضان از یک هفته تا چند روز قبل از ورود به ماه مبارک رمضان در افراد ایجاد شود.

وی ادامه داد: در ساعات پایانی ماه شعبان و حداقل شب قبل از روزه داری، باید توجه شود که از مصرف غذاهای سنگین و چرب خوداری شود.

مسئول برنامه تغذیه برزگسالان در تغذیه بالینی وزارت بهداشت، گفت: در وعده سحر سبزیجات و سالاد که در الیاف آن مایعات و فیبر لازم موجود است، استفاده شود.

وی در مورد مصرف میوه در وعده سحر نیز خاطر نشان کرد: در وعده سحر میوه مصرف شود و از مصرف غذاهای چرب و سنگین و نوشیدنی های گازدار پرهیز شود.

وی با تاکید بر اینکه غذای سحر باید مشابه صبحانه باشد، گفت: در وعده سحر یک لیوان شیر و یک پیاله ماست، تخم مرغ و انواع سبزیجات استفاده شود.

*در هر وعده غذایی از همه گروه ها استفاده شود
ترابی تصریح کرد: از امروز که درآستانه ماه مبارک رمضان هستیم باید برنامه ریزی غذایی داشته باشیم و باید توجه کرد که در هرسه وعده غذایی سحر، افطار و شام حتما از همه گروه های غذایی شامل غلات،حبوبات، پروتئین و لبنیات استفاده شود.

وی در مورد سهم گروه های غذایی نیز گفت: در ماه مبارک رمضان فراموش نشود که به طور متوسط حداقل ۳سهم از انواع شیر و لبنیات، ۳سهم میوه، چهارسهم سبزیجات و انواع منابع پروتئین مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و مغزها (گردو، فندق و…) را در یکی از سه وعده داشته باشیم.

* تنقلات بسیار شیرین نخورید
عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه، وزارت بهداشت گفت: از مصرف مواد غذایی مانند تنقلات بسیار شیرین مثل زولبیا و بامیه، مربا، شربت و کمپوت های خیلی شیرین در ماه رمضان حتما اجتناب شود.
وی در مورد وعده افطار نیز توصیه کرد: روزه داران، روزه خود را با ۲ تا ۳ عدد خرما و یک لیوان آب نبات گرم و شیرین باز کنند و از غذاهای سبک مانند فرنی، شیربرنج، حلیم، نان و پنیر استفاده کنند.

* از افطار تا سحر ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشید
وی ادامه داد: از افطار تا سحر ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات به شکل آب، دوغ کم نمک، شیر، سوپ و آب خورشت بنوشید و تا حد ممکن از مصرف چای غلیظ در سحر پرهیز کنید.

* توصیه هایی برای روزه داری
مسئول برنامه تغذیه بزرگسالان در تغذیه بالینی وزارت بهداشت با بیان توصیه هایی برای روزه داران گفت: افراد سالمند، زنان باردار، کودکان، مادران شیرده و بیماران، حتما طی مشاوره با مشاور تغذیه و پزشک معالج خود نسبت به روزه داری اقدام کنند.
وی در مورد مصرف داروی افراد بیمار در ماه مبارک رمضان یادآوری کرد: در صوتی که بیماران در ساعات خاصی دارو مصرف می کنند، حتما با نظر پزشک معالج ساعت دارو خود را تغییر دهند و زمان و میزان درست مصرف دارو را با پزشک هماهنگ کنند.

error: Content is protected !!