روز طبیعت به سبک کرونا در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه بسیاری از مردم به خصوص جوانترها از چند روز گذشته و شاید ماههای گذشته برای زدن به دل طبیعت در روز ۱۳ فروردین ماه با فروکش کردن نسبی ویروس کرونا نقشه کشیدند و قند تو دلشان آب کردند، ولی غافل از این که عادی انگاری کرونایی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی قبل از نوروز به  بهانه زرد و آبی شدن شهرمان ، بار دیگر تمام دستاوردهای درمانگران را در آستانه روز طبیعت بر باد خواهد داد و حال هم اگر بدون توجه به هشدارها عادی انگاری را در ۱۳ فروردین نیز تکرار کنیم، شاید باید منتظر روزهای بدتری باشیم که یک سر آن به آرامگاهها و سردیگرآن به بیمارستان ختم می شود.
اتراق در خانه به جای طبیعت گردی 
زدن به دل طبیعت طبق سنت چند صدساله و گره زدن سبزه به نیت رسیدن به آرزوهاهمراه با دورهم نشینی و بیان خاطرات ، رفتار حسنه ای در روز طبیعت به شمار می رود، ولی در دو سال اخیر با همه گیری ویروس کرونا باید از تمام این سنت های خوب دست شست و سیزده بدر را دور از هم و در خانه سلامت از سر گذراند و شاید روز طبیعت سال آینده به یمن واکسن  همگانی فرصتی دوباره ایجاد شود تا بتوان طبیعت گردی را به صورت دورهمی برگزار کرد.
بیش از یک سال است که کرونا در زندگی مردم چنبره زده است، هرچند با آغاز واکسیناسیون علیه کرونا، امیدها برای پیروزی در این کارزار بیشتر شد، اما همچنان مسوولان و صاحب نظران راهکار غلبه بر این ویروس را دوری از تجمع ها و رعایت فاصله اجتماعی می دانند و مردم خراسان شمالی، روز طبیعت امسال، همچون سیزده بدر سال گذشته در خانه می مانند تا سبزی سلامتی شان به کرونا گره نخورد و تندرستی شان به تاراج نرود.
حیاط گردی به جای طبیعت گردی 
یک کارشناس امور فرهنگی در این باره گفت: همه گیری ویروس کرونا به ناچار زندگی مردم را تغییر داد و این تغییرات ناخواسته باید در سبک زندگی همه ما برای حفظ سلامت انجام شود و شاید بسیاری از آیین های سنتی نیز براثر این همه گیری به ناچار حداقل برای مدت زمان کوتاهی باید دستخوش تغییرات شود.
علی احسانی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت : یکی از این آیین ها که دستخوش تغییرات اساسی در دو سال گذشته شد، همین روز طبیعت بود که در قبل از ویروس کرونا با شکل و شمایل دیگر و دور همی خانوادگی و دوستانه در طبیعت در خانه باغ، باغات و حتی جنگل و دشت برگزار می شد و همه ما سبزه هفت سین را با گره زدن در طبیعت رها می کردیم و به نوعی پیوند ما با طبعیت بود، ولی از سال گذشته برای دومین سال متوالی دستخوش تغییرات شد و باید این بار به گونه ای دیگر به دور از دورهمی در خانه های شخصی خودمان آن را دنبال کنیم.
وی خاطرنشان کرد : به نظر می رسد که می توان روز طعبیت امسال را همانند سال گذشته در حیات خانه های ویلایی و یا در آپارتمان ها نیز در پشت بام برگزار کرد و به قول جوجه کباب ۱۳ بدر را در حیاط خانه و پشت بام داشته باشیم.
این کارشناس فرهنگی گفت : ویروس کرونا با ورود جهشی یافته انگلیسی آن تا حد زیادی سرعت انتقالش بیشتر شد و برای حفظ سلامت خانواده خودمان و سایر اقوام و خویشاوندان و دوستانمان باید تغییرات سبک زندگی را در آیین ها به طور ناخواسته عملی کنیم و طبیعت گردی را به خانه گردی تبدیل کنیم و خاطرات گذشته را مرور کنیم.
افزایش آمار بیماران کرونایی 
رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان در چند روز اخیر بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت و در هفته جاری افزون بر ۱۴۵ بیمار جدید در بیمارستان های استان بستری شدند و این روند افزایشی آمار بیماران نشان از عادی انگاری کرونایی است که در خریدهای نوروزی و دید و بازدیدها شروع و در بیمارستان ها خود را نشان داده است.
دکتر سید احمد هاشمی افزود : در حال حاضر نیز حدود ۱۱۰ بیمار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تحت درمان قرار دارند و این روند افزایشی نگران کننده است و اگر عادی انگاری در روز طبیعت نیز ادامه یابد، قطعا با روند افزایش فعلی این استان وارد خیز بعدی ( موج چهارم) کرونا خواهد شد.
وی اظهارداشت : روز طبیعت سال جاری نیز باید همانند سال قبل در فضای داخل منزل و به صورت خانوادگی برگزار شود تا سلامت خود و خانواده مان حفظ شود، در غیر این صورت باید رد پای عادی انگاری کرونایی را در بیمارستان ها ببینیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی از مردم خواست تا روز طبیعت در خانه بمانند و ابراز امیدواری کرد تا با همگانی شدن واکسیناسیون ، ۱۳ بدر سال آینده در طبیعت و به صورت دورهمی خانوادگی و دوستانه برگزار شود.
 بسته شدن بوستان ها در روز طبیعت 
شهردار بجنورد گفت :  در روز طبیعت سال جاری به منظور حفظ سلامت شهروندان و مطابق با مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا تمام بوستان ها و پارک ها در سطح این شهر شامل بش قارداش، دو برار و بابا امان تعطیل است.
هادی زارعی از مردم خواست تا به دلیل تعطیلی پارک ها به این اماکن مراجع نداشته باشند و در خانه روز طبیعت را به صورت مجازی و حتی خانوادگی در حیاط و یا پشت بام منازلشان برپا کنند .معاون اجتماعی نیروی انتظامی خراسان شمالی هم گفت: بر اساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا، دورهمی و تجمع در بوستان ها و فضای سبز در روز طبیعت ممنوع است و نیروهای انتظامی از ورود مردم به پارک ها و باغات جلوگیری می کنند.
سرهنگ سجاد نامور افزود : علاوه بر آن رانندگان متخلف نیز براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا جریمه خواهند شد و به مردم توصیه کرد از رفتن به پارک ها و بوستان ها و باغات خودداری کنند.
وی افزود: نیروی انتظامی استان با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با تمام ظرفیت نسبت به اجرای طرح ممنوعیت دورهمی و حضور در اماکن تفریحی و بوستان ها در روز طبیعت آمادگی دارد.

سرهنگ نامور گفت: تمامی رده های انتظامی در روز طبیعت فعال بوده و مقرهای نیروی انتظامی در این روز مشغول به کار خواهند بود.

ویروس کرونا از اوایل سال گذشته با شناسایی نخستین بیمار در بجنورد در استان خراسان شمالی شیوع یافت و این استان تاکنون پیک سه موج از این بیماری را پشت سر گذاشت و هم اکنون نیز در وضعیت زرد و آبی قرار دارد و ۱۱۰ بیمار کرونایی نیز در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار دارند.
همچنین براساس اعلام سامانه نرم افزاری ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان از هشت شهرستان این استان هفت شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارد و از لحاظ وضعیت پروتکل های بهداشتی استان خراسان شمالی طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان در وضعیت نارنجی و قرمز قرار دارد و احتمال نارنجی شدن شهرستان های استان در روزهای آینده با روند رو به رشد بیماران وجود دارد.

error: Content is protected !!