روز طبیعت را به کرونا پیوند نزنیم/ لزوم پرهیز از دورهمی‌ها

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، عصمت اسماعیلی؛ سیزدَه‌بدَر در روز سیزدهم فروردین، از جشن‌های نوروزی ایرانیان است که در تقویم‌های رسمی کشورمان، این روز به نام «روز طبیعت» نامگذاری شده‌است.

ایرانیان از گذشته بر این باور بوده‌اند که روز سیزده فروردین را باید با حضور در بیرون از خانه و طبیعت و همراه با سرسبزی و طراوت بهار در دامن سبزه‌ها سپری کرد و آخرین روز نوروز را در طبیعت جشن گرفت.

هر سال با فرارسیدن سیزدهمین روز از سال جدید که پایان تعطیلات نوروز به حساب می‌آید مردم نقاط مختلف کشور با حضور در دامان طبیعت و تفرجگاه‌ها این روز را در کنار خانواده و اقوام و خویشاوندان سپری می‌کنند تا سال جدید کاری را با روحیه مضاعف آغاز کنند.

شادی خانواده‌ها و بازی کودکان و نوجوانان و دور همی هایی فامیل و اقوام و خویشاوندان که یادآور فرهنگ غنی ایرانیان برای همدلی و محبت و حفظ روابط اجتماعی و احترام به این روابط انسانی و طبیعت بوده است در این آئین شکل و نمود خاصی دارد و همه ما از این روزها خاطرات زیادی داریم.

اما امسال دومین سال است که با شیوع ویروس کرونا، شرایط ویژه و خاصی به وجود آمده است و ایجاب می‌کند تا برای حفظ سلامت همه کسانی که دوستشان داریم این آئین و جشن کهن را به صورت ویژه بدون حضور در تجمعات و طبیعت برگزار کنیم.

حضور در دامان طبیعت و برگزاری آئین سیزده بدر در خارج از خانه به نوعی همنشینی با این دشمن ناشناخته و زمینه‌ای برای شیوع بیشتر آن خواهد بود که می‌تواند زندگی همه افراد خانواده و اطرافیان را تهدید کند و باعث برهم زدن کانون گرم خانواده‌ها شود امسال حضور در دامان طبیعت و برگزاری آئین سیزده بدر در خارج از خانه به نوعی همنشینی با این دشمن ناشناخته و زمینه‌ای برای شیوع بیشتر آن خواهد بود که می‌تواند زندگی همه افراد خانواده و اطرافیان را تهدید کند و باعث برهم زدن کانون گرم خانواده‌ها شود.

خطر شیوع گسترده و بی رحمانه ویروس کرونا به ویژه در شرایط کنونی که با نوع جهش یافته آن نیز روبرو هستیم با حضور در بیرون خانه و افزایش دور همی ها بیشتر می‌شود و به گفته کارشناسان و متخصصان تنها راه مقابله با این ویروس و قطع زنجیره انتقال و فراگیری آن رعایت مسائل بهداشتی و پرهیز از تجمع است.

رعایت توصیه‌های کارشناسان علاوه بر آنکه باعث حفظ سلامت خود و خانواده است، کمک بسیار بزرگی به کادر درمان و پزشکان و پرستارانی است که بیش از یکسال تحت سخت‌ترین شرایط و خستگی در خط مقدم مبارزه با این ویروس بی رحم، خالصانه و ایثارگرانه به خدمت رسانی به هموطنان و همشهریان مشغول هستند و فقط در این بین همکاری مردم می‌تواند از درد و آلام و خستگی‌های آنها بکاهد.

شهرستان گناوه تا روزهای آغازین سال نو از لحاظ رنگ‌بندی کرونا جز شهرستان‌های زرد (خطر متوسط) بود که با عادی انگاری شرایط، این وضعیت تغییر کرد و در حال حاضر این شهرستان به رنگ نارنجی (پرخطر) درآمده است و به گفته مسئولان بهداشت و درمان در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی احتمال قرمز شدن آن نیز وجود دارد.

پس از تأیید کرونای جهش یافته انگلیسی در شهرستان گناوه، تاکید متخصصان و مسئولان بر رعایت جدی‌تر اصول بهداشتی و به ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیشتر شده است و باید هر کاری که با تجمع و گردهمایی و اجتماعات سر و کار دارد را منتفی کنیم.

لزوم پرهیز از دورهمی‌ها

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه در این ارتباط اظهار داشت: امسال با عدم توجه به توصیه‌های بهداشتی گردش روز طبیعت را به گردش ویروس کرونا پیوند نزنیم.

عصمت حیدری افزود: حضور شهروندان در طبیعت به مناسبت روز ۱۳ نوروز، می‌تواند شروع یک سناریوی تلخ، حداقل تا ۲ هفته آینده باشد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: طبق آمار موجود، خیز جدید ویروس کرونا و خطر همه‌گیری ویروس جهش‌یافته انگلیسی در شهرستان گناوه بسیار جدی است.

وی تأکید کرد: شهرستان گناوه تا روزهای آغازین سال نو از لحاظ رنگ‌بندی کرونا جز شهرستان‌های زرد (خطر متوسط) بود که با عادی انگاری شرایط، این وضعیت تغییر کرد و در حال حاضر این شهرستان به رنگ نارنجی (پرخطر) درآمده است و در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی احتمال قرمز شدن آن نیز وجود دارد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه عنوان کرد: ویروس کرونا بی‌رحم است و با وجود ویروس جهش‌یافته انگلیسی، دیگر سن و سال هم نمی‌شناسد، لذا روز طبیعت در خانه‌های خود بمانید و از تشکیل دورهمی‌های خانوادگی با نزدیکان نیز اکیداً بپرهیزید.

وی اظهار داشت: افرادی که به این توصیه‌ها بی‌توجه هستند، هم جان خود را به خطر می‌اندازند و هم حقوق شهروندان دیگر را پایمال می‌کنند.

حیدری با اشاره به اینکه در شهرستان گناوه هفت مرکز خدمات جامع سلامت در تعطیلات نوروزی فعال هستند، افزود: در روزهای آغازین نوروز امسال، همکاران ما در این مراکز حتی از حداقل خوشی لحظات تحویل سال نو نیز محروم بودند، بسیاری از آنها اکنون در منزل در حال سپری کردن دوران نقاهتشان هستند، این قبیل جان‌فشانی‌ها در یکسال اخیر کم نبوده است، این افراد فرزندان، خواهران و برادران ما هستند و در خانه ماندن شما در روز طبیعت، درخواست جدی مجموعه بهداشت و درمان شهرستان از شما و نشان از قدرشناسی شما مردم فهیم است.

تجمع در پارک‌ها ممنوع

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از اهداف منابع طبیعی جهت جنگل کاری، ایجاد تفرجگاه‌های عمومی برای استفاده آحاد مردم است.

زبیده دهداری افزود: طی سال‌های گذشته جنگل‌های کمالی، چهار روستایی، پوزگاه، کدایی و مناطقی مانند چاهک و روستاهای گردشگری در شهرستان گناوه بیشترین محل حضور مردم در سیزده بدر را به خود اختصاص داده است.

دهداری یادآور شد: امسال با توجه به شیوع کرونا و خطرات ناشی از انتقال آن، مردم باید از تجمع در پارک‌ها و مناطق گردشگری و از حضور در تجمعات به جد پرهیز کنند.

وی ادامه داد: در صورت حضور در طبیعت با رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی، افرادی که برای گردش وارد طبیعت می‌شوند از آتش افروزی در طبیعت خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش در نهایت آن را با استفاده از آب و یا دفن با خاک خاموش کنند و از خاموش شدن آن قبل از ترک محل مطمئن شوند.

وی گفت: اجسامی مانند بطری شیشه‌ای و پلاستیکی نباید در طبیعت رها شوند زیرا اقلامی ماننده شیشه گاهی مانند یک ذره بین عمل کرده و با تابش نور خورشید باعث آتش سوزی گیاهان و علف‌های خشک می‌شوند همچنین از انداختن ته سیگار و چوب کبریت در طبیعت خودداری شود.

وی اضافه کرد: در پی بارندگی‌های سال جاری و افزایش سطح پوشش گیاهی، احتمال آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی به خصوص در فصل گرم سال افزایش یافته است و این شرایط ضرورت تلاش برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع و اتخاذ تمهیدات لازم برای اطفای آتش سوزی در این عرصه‌ها را بیشتر می‌کند.

دهداری خاطر نشان کرد: در همین راستا اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناوه اقدام به احداث آتش بر و هرس در مناطق جنگل‌های دست کاشت سنواتی کمالی، پوزه گاه و چهار روستایی و غیره شهرستان کرده است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناوه تصریح کرد: گشت زنی مستمر نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناوه در جنگل‌ها و مراتع سطح شهرستان جهت پیش گیری از آتش سوزی‌های احتمالی از برنامه‌های این اداره در روز سیزده بدر خواهد بود.

وی یادآور شد: در مواقع بروز آتش سوز ی، همیاران طبیعت، هلال احمر، آتش نشانی، سازمان‌های مردم نهاد، مرتع داران دهیاران و شوراهای روستاها و بسیج و… در مهار حریق همکاری لازم را با نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان به عمل می‌آورند.

وی تاکید کرد: در صورت بروز هر گونه آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس گرفته شود.

مردم به هشدارها توجه کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به شرایط صعودی کرونا در استان بوشهر باید هر چه سریع‌تر برگزاری مراسم و برنامه‌های تجمعی نظیر جشن و عزا ممنوع شود.

سعید کشمیری خواستار پرهیز از دور همی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی شد و ادامه داد: از همه مردم می‌خواهیم که به این هشدارها توجه کنند و با نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته و روز سیزده به در از هرگونه سفر جدا خودداری کنند.

در شرایط کنونی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و دوری از تجمعات و دور همی ها برای حفظ سلامت خود و دیگران و پیشگیری از شیوع کرونا وظیفه همه ما است و باید نسبت به حفظ سلامت خود و دیگران با احساس وظیفه عمل کنیم و برگزاری آئین‌های تجمعی را با این احساس وظیفه و به منظور همکاری با مدافعان سلامت و کادر درمان به زمان مناسب واگذار کنیم.

error: Content is protected !!