روشی مؤثر در کاهش شیوع آنفلوانزا

آنفلوآنزا

بر اساس تحقیقات دانشگاه ییل در امریکا، یکی از دلایل اصلی گستردگی آنفلوانزا و کشنده‌بودن این ویروس در فصل زمستان، رطوبت پایین است.

به گزارشایسنا به نقل از ارث، آیا با خود فکر کرده اید که چه عواملی در افزایش خطر بیماری آنفلوانزا مؤثر است؟ نتایج محققان نشان می‌دهد که رطوبت کم می‌تواند آنفلوانزا را بسیار خطرناک‌تر کند.

محققان اظهار کردند: هوای سرد و کاهش رطوبت، منجر به شیوع ویروس آنفلوانزا می‌شود، اما تاکنون متخصصان، تاثیر رطوبت کم بر دفاع طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس آنفلوانزا را به طور کامل درک نکرده‌اند.

گروهی از محققان به سرپرستی استاد آکیکو ایوازاکی، با استفاده از موش‌هایی که به طور ژنتیکی اصلاح شده‌اند و همانند انسان در برابر عفونت ویروسی مقاومت می‌کنند، این مورد را بررسی کردند.

همه موش‌ها در محلی با دمای یکسان، اما با رطوبت نرمال یا اندک نگهداری شدند، سپس در معرض ویروس آنفلوانزا نوع A قرار گرفتند.

نتایج این بررسی نشان داد که رطوبت کم، مانعی برای واکنش ایمنی موش‌ها به ویروس آنفلوانزا به سه روش می‌شود.

ابتدا ساختار‌هایی مویی شکل که در سلول‌های هوایی هستند و مژک نام دارند، نمی‌توانند ذرات ویروسی و مخاطی را از بین ببرند. از طرفی رطوبت کم، باعث کاهش توانایی سلول‌های هوایی در ترمیم ناشی از ویروس در ریه‌ها می‌شود.

پروتئین‌های پیام‌رسان که به طور معمول به سلول‌ها نسبت به تهدید ویروس، هشدار می‌دهند (با نام اینترفرون نوعی پروتئین که سلول‌های میزبان آلوده به ویروس آزاد ساخته و منجر به تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می‌شود) در محیط کم رطوبت، فعال نمی‌شوند.

نتایج این تحقیق نشان داد که کاهش رطوبت، عاملی برای بروز شیوع آنفلوانزا و افزایش میزان مرگ و میر است.

محققان اظهار کردند: رطوبت عاملی کمک‌کننده در کاهش شیوع آنفلوانزاست و باید در فصل زمستان موردتوجه قرار گیرد. افزایش بخارآب در هوا با استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌کننده در منزل، مدرسه، محل کار و حتی محیط‌های بیمارستانی می‌تواند روشی مؤثر در کاهش علائم آنفلوانزا و بهبودی سریع این بیماری باشد.

error: Content is protected !!