روند بستری بیماران کرونایی در بیرجند صعودی است

به گزارش روز جمعه ایرنا سه روز از تغییر وضعیت بیرجند از زرد (متوسط خطر) به نارنجی (پرخطر) می‌گذرد و روز گذشته نیز از ۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی که اعلام شد، ۳۲ نفر مربوط به این شهرستان بود.

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران مبتلا به کرونا در مرکز استان است، از افزایش چهار برابری بیماران بستری کرونا خبر داد.

علیرضا محمودی راد گفت: زمستان سال گذشته تعداد بیماران و پیک سوم کرونا کاهش پیدا کرد و به لطف خدا توانستیم با همکاری مردم و همیاری کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مجموعه خودمان را بازیابی کنیم.

وی افزود: توانستیم بخش‌ها را کوچک کنیم به نحوی که با کاهش تعداد بیماران، بعضی از بخش‌ها بسته شد و آی سی یو از ۲۵ بیمار به ۲ بیمار و بخش‌های بستری از ۱۴۰ بیمار به ۲۰ بیمار کاهش پیدا کرد ولی متاسفانه بعد از فروردین امسال تعداد بیماران به ویژه بیماران بستری آی سی یو در حال افزایش است.

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) اظهار داشت: تعداد بیماران بخش کرونا از ۲۰ بیمار به ۸۰ بیمار افزایش پیدا کرده که رشد چهار برابری در بیماران کرونایی است و در این راستا مجبور شدیم تعداد کادر پرستاری، خدماتی و کادر کمکی خود را در ۲ روز گذشته افزایش دهیم تا بتوانیم خدمات را به بیماران بستری ارائه دهیم.

وی گفت: متاسفانه با توجه به شرایط، احتمال افزایش بیماران سرپایی و بستری وجود دارد و احتمالا وارد پیک چهارم می‌شویم.

محمودی راد افزود: لذا از هم‌استانی‌ها تقاضا می‌کنیم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از حضور در تجمعات بخصوص فضاهای سر بسته و بدون تهویه خودداری کنند، رفت و آمدهای خانوادگی را به حداقل برسانند بخصوص در ۱۳ فروردین حتی الامکان سعی کنند از حضور در تجمعات خودداری شود و استفاده از ماسک را جدی بگیرند تا بتوانیم از ورود به پیک چهارم کرونا جلوگیری کنیم.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر ۹ شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر)، یک شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) و یک شهرستان هم در وضعیت نارنجی (پرخطر) است.

براساس رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که روز چهارشنبه (۱۱ فروردین) اعلام شد، شهرستان بیرجند در وضعیت نارنجی قرار گرفت و سربیشه نیز زرد رنگ شد.

در حال حاضر ۹ شهرستان استان شامل طبس، نهبندان، قاینات، سرایان، بشرویه، درمیان، فردوس، زیرکوه و سربیشه در وضعیت زرد و خوسف تنها شهرستان آبی در خراسان جنوبی است که در صورت تداوم روند موجود احتمال تغییر رنگ شهرستان‌ها وجود دارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی هم اعلام کرد: هرگونه دورهمی، تجمع و ورود به تفرجگاه‌ها و بوستان‌ها در روز طبیعت (۱۳ فروردین) ممنوع است و تمامی تفرجگاه‌های حاشیه شهر توسط پلیس کنترل خواهد شد.

سرهنگ علیرضا عباسی گفت: با توجه به نارنجی شدن بیرجند، خروج خودروهای با پلاک بومی از این شهر و ورود خودروهای با پلاک غیربومی به آن ممنوع است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر پارسال و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این استان پیک سوم کرونا را پشت سر گذاشت.

error: Content is protected !!