روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی صعودی است

محمد دهقانی روز یکشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: میزان مراجعه سرپایی و تست‌های مثبت افزایش پیدا کرده و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ داده و به سمت مخاطره بیشتر حرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از نمونه‌های مثبتی که در آزمایشگاه ویروس شناسی مورد آزمایش قرار می‌گیرد ویروس کرونای هندی یا دلتا تشخیص داده می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حدود ۹۰ درصد از نمونه‌ها از نوع ویروس دلتا است که عمده آنها مربوط به شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، سربیشه و درمیان است.

وی افزود: در مورد کرونای انگلیسی گفته می‌شد حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم است تا منتقل شود اما این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و ۵ تا ۱۰ ثانیه کافی است تا ویروس از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل شود.

دهقانی از مردم درخواست کرد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله و پرهیز از تجمعات بخصوص پرهیز از مسافرت یا مسافرپذیری از استان‌های همجوار به ویژه استان سیستان و بلوچستان که آلودگی بالایی دارد را رعایت کنند تا بتوانیم مانع از پیشرفت خیلی سریع ویروس دلتا در استان خراسان جنوبی شویم.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که موج سوم تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی بار دیگر در موج چهارم کرونا از هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد به طوری که اواخر فروردین ماه، هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفت.

خراسان جنوبی اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد که متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها ادامه دارد.

همچنین خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی است که به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در معرض خطر ورود ویروس جهش یافته است از این رو پیرو دستور رییس جمهوری، وزیر بهداشت و استاندار خراسان جنوبی مراقبت‌ها در مرزهای استان تشدید شده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور از روز شنبه ۱۹ تیر ماه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، خراسان جنوبی یک شهرستان قرمز، ۶ شهرستان نارنجی و چهار شهرستان زرد رنگ دارد.

در حال حاضر شهرستان نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) است و با اضافه شدن شهرستان طبس ۶ شهرستان‌ استان شامل بیرجند، درمیان، سربیشه، فردوس، طبس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

error: Content is protected !!