ریسک ابتلا به سرطان در بیماران قلبی بالاست

به گزارشخبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان بیش از ۱۰۰ هزار بیمار نارسایی قلبی و همین تعداد افراد بدون نارسایی قلبی را مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی آنها کمی بیش از ۷۲ سال بود و هیچ یک در ابتدای مطالعه مبتلا به سرطان نبودند.

در طول بیش از ۱۰ سال پیگیری این افراد، میزان سرطان در بیماران نارسایی قلبی ۷/۲۵٪ و در بین بیماران نارسایی قلبی ۲/۱۶٪ بود. براساس جنسیت، این نرخ در زنان با نارسایی قلبی ۶/۲۸ درصد، در زنان بدون نارسایی قلبی ۸/۱۸ درصد، در مردان مبتلا به نارسایی قلبی ۲/۲۳ درصد و در مردان بدون نارسایی قلبی ۸/۱۳ درصد بود.

«مارک لود»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کریستین-آلبرشت آلمان، در این باره می‌گوید: «این یک مطالعه مشاهده‌ای بود و نتایج اثبات نمی‌کند که نارسایی قلبی باعث سرطان می‌شود. با این حال یافته‌ها نشان می‌دهد بهتر است بیماران نارسایی قلبی از اقدامات پیشگیرانه از سرطان بهره مند شوند.»

تقریباً ۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به نارسایی قبلی هستند.

لود در ادامه می‌افزاید: «براساس این نتایج ما حدس می زنیم که ممکن است بین علت نارسایی قلبی و افزایش میزان سرطان رابطه علیتی وجود داشته باشد. این مسئله از نظر زیست شناختی قابل قبول است، زیرا شواهد تجربی نشان می‌دهد که عوامل ترشح شده از قلب دچار نارسایی ممکن است رشد تومور را تحریک کنند.»

به گفته وی: «از آنجائیکه نارسایی قلبی و سرطان دارای عوامل خطر مشترکی مانند چاقی و دیابت هستند، این موارد در تجزیه و تحلیل در نظر گرفته شدند.»

error: Content is protected !!