زنان باردار گلستانی هر ۲ ماه غربال‌گری کرونا می‌شوند

خدیجه کردی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در این طرح تاکنون به‌طور میانگین در هر نوبت ۱۵ تا ۱۷ هزار زن باردار در استان گلستان مورد غربال‌گری کرونا قرار گرفتند.

وی افزود: تمام زنان باردار تا ۴۲ روز بعد از زایمان، حداقل یک تا هفت نوبت از لحاظ ابتلا و یا مشکوک بودن به کرونا مورد غربال‌گری قرار می‌گیرند.

کردی اضافه کرد: تاکنون ۶ مرحله غربال‌گری کرونا ویژه زنان باردار در گلستان انجام شده و مرحله هفتم آن نیز که اواسط اسفندماه پارسال با تحت پوشش قراردادن ۱۷ هزار نفر توسط مراکز بهداشت استان شروع شده، روزهای پایانی را می‌گذراند.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: براساس نتایج غربال‌گری‌های انجام شده از اسفند سال ۹۸ تاکنون، هزار و ۵۰۰ زن باردار مشکوک به کرونا و یا مبتلای قطعی در استان شناسایی و مراحل پیگیری، درمان و قرنطینه آنان انجام شد.

کردی بیان داشت: درحال حاضر و طبق گزارش‌ دریافتی از شهرستان‌های گلستان که به صورت روزانه جمع آوری و رصد می‌شود، تعداد موارد مشکوک یا مبتلا به کووید ۱۹ در بین زنان باردار همانند سایر جمعیت عمومی استان، رو به افزایش است.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت گلستان اضافه کرد: طبق دستورالعمل‌های ابلاغی، زنان باردار و زایمان کرده در کارآزمایی بالینی تزریق واکسن کرونا قرار نگرفته و تزریق واکسن کووید برای آنان مجاز نیست اما در صورت تغییر در برنامه کشوری و صدور مجوز، واکسیناسیون این گروه نیز انجام خواهد شد.

کردی، پیگیری اجرای شیوه‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت در خصوص فرایند تریاژ، پذیرش زنان باردار مشکوک به کرونا و نیازمند بستری، آموزش پزشکان و ماماهای شاغل در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی، تهیه تراکت و بسته آموزشی کرونا، رصد روزانه آمار مبتلایان از سامانه الکترونیک ناب و ویزیت زنان باردار مشکوک به کرونا و نیز پیگیری سلامت آنان در دوران قرنطینه و بعد از ترخیص از بیمارستان‌ها را از مهمترین اقدامات اجرایی توسط شبکه بهداشت استان برای این افراد برشمرد.

وی گفت: رعایت بهداشت فردی توسط زن باردار و اطرافیان وی، خارج نشدن از منزل و استفاده قطعی از ماسک، پرهیز از توقف در مکان‌های شلوغ، داشتن وسائل شخصی مجزا، مناسب کردن تهویه منزل، نزدیک نشدن به افراد با علایم سرماخوردگی، اندازه گیری مرتب تب و مصرف زیاد مایعات و میوه از جمله مواردی است که توجه به آنها باعث حفظ سلامت این گروه می‌شود.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، ۶۸۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که حال ۳۷ آنان وخیم است.

error: Content is protected !!