ساخت پایانه۱۶ کاناله تمام مجتمع تحریک سلول عصبی در دانشگاه امیرکبیر

به گزارش روز چهارشنبه ستاد توسعه علوم وفن آوری های شناختی، “محمد مهدی احمدی” در این خصوص گفت: این مدار تحریک کننده سیستم عصبی طراحی شده در این دانشگاه، نسبت به مدارهای مشابه ارائه شده توسط محققان خارج از کشور از بازدهی و کارایی بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه ایده های استفاده شده در این پایانه تحریک، به تازگی در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت رسیده است، گفت: این سیستم در راستای انجام پروژه “تحریک ۱۶ کاناله تمام مجتمع” تحت حمایت ستاد توسعه علوم شناختی انجام شده است.

 احمدی افزود: این پروژه یکی از طرح های مرتبط با طرح ایمپلنت مغزی است که توسط ستاد توسعه علوم شناختی از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و مورد حمایت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: پایانه ارائه شده در مدارهای تحریک کننده عصبی از جمله پروتز حلزون شنوایی، پروتز بینایی، دستگاه تحریک عمقی مغز و دستگاه تحریک الکتریکی نخاعی نیز دارای کاربردهای فراوانی است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امروزه از مهمترین چالش ها در ایمپلنت های تحریکی، طراحی و ساخت یک مدار تحریک کننده بافت عصبی بدون وارد آوردن آسیبی به آن و برای مدت طولانی است.

وی گفت: برای ایجاد یک تحریک الکتریکی ایمن، یک شرط لازم آن است که میزان بار الکتریکی که در فاز کاتدی تحریک به بافت عصبی تزریق می شود، به صورت کامل در فاز آنودی از بافت عصبی جمع آوری شود که این مساله در این کار به خوبی در نظر گرفته شده است.

محقق دانشگاه صنعتی امیر کبیر یادآور شد: نتایج بخشی از این پژوهش در مجله معتبر IEEE Transactions on Power Electronics به چاپ رسیده و تست های تراشه ساخته شده در حال نهایی شدن است.

error: Content is protected !!