سازمان غذا و دارو: هر محصولی که بدون سم و کود کشت شود، ارگانیک نیست

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: هر محصولی که در زمین بدون سم و کود، کشت می‌شود، لزوما ارگانیک نیست و برای اینکه یک محصول، ارگانیک قلمداد شود، زمین کشاورزی باید حداقل پنج سال دارای شرایط خاص باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید مفید در مورد محصولات ارگانیک اظهار کرد: برداشت غلطی در این مورد وجود دارد که مردم تصور می کنند هر محصولی که یک کشاورز برای کشت آن از سم یا کود شیمیایی برای یک سال زراعی استفاده نکرده باشد، ارگانیک است.

وی افزود: براساس استانداردهای جهانی، برخی مواد نباید در محصولات ارگانیک وجود داشته باشد، همچنین برای عدم استفاده از این مواد در محصولات کشاورزی، فرآیندهای حداقل ۵ تا ۷ ساله تعریف شده است. بنابراین زمین‌های کشاورزی که ادعا می‌شود محصولات ارگانیک دارند، باید در طول بازه‌های زمانی مشخص از کود و سموم استفاده نکرده باشند.

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برای ایجاد شرایط تولید محصولات ارگانیک واقعی به برنامه هدفدار نیاز است، عنوان کرد: در محصول ارگانیک باید باقیمانده موادی که برای سلامت مضر است، در حداقل باشد و این مورد در یک دوره مشخص شده تکرار شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، مفید خاطرنشان کرد: توانایی ما در بازرسی محدود است، بنابراین نیاز به حمایت بین بخشی و همکاری مردم در این زمینه بوده و اطلاع رسانی در زمینه محصولات ارگانیک و تغذیه سالم نقش آموزش و پروش، صدا و سیما و دانشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

error: Content is protected !!